Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jo det här med Bonnies ryckningar

Skrivet av Therése m Bonnie 020430
idag hade vi tid hos Neurologen på SÖS för att träffa en läkare. Vi fick träffa en mycket bra läkare och vi berättade allt för henne om hur det varit med Bonnies ryckningar i huvudet isamband med att hon varit sjuk.

Läkaren menade på att detta knappast var något neurologiskt, hon tyckte inte alls att det lät som det. Däremot menade hon på att hon sett liknande fall tidigare, och det är något hon kallade "Reflux" (tror jag det var) dvs att en reflex i magen löses ut som gör att det kommer upp magsyra i munnen som utlöser skakningar eller ryckningar i huvudet hos barn. Vissa har detta konstant, men Bonnie verkar bara reagera i samband med infektion. Vilket inte läkaren tyckte var så konstigt iom att hon äter mindre när hon mår dåligt, vilket gör att magen inte har så mycket att jobba med. Dessutom har ju Bonnie en väldigt känslig mage, vilket kanske bidrar på något sätt.

Så, vad kan man då göra åt detta. Dr sa att man kan föra ner en sond i magen under 24h för att mäta syrabalansen, och om det konstateras att det är Reflux finns det magmedicin att sätta in. Vi tyckte det lät som en lite väl jobbig undersökning, och läkaren tyckte också att den var onödig då dels ryckningarna inte finns just nu, dels att de bara varit i max 5 dagar och sen att Bonnie inte verkar ha besvär av dem.

Dr menade att om Bonnie får tillbaka skakningarna ska vi ringa till henne så att hon får se dem, men tills dess är det bara att avvakta, och hon tyckte inte vi skulle vara oroliga. hon undersökte Bonnie mycket noggrannt och sa att Bonnie var helt perfekt med en underbar personlighet!! :D

Jag känner mig enoooormt lättad och glad.

Tack för det stöd ni gett mig när jag gruvat mig tidigare, ni ser - tummhållning funkar!!!

Stor kram
Svar på tråden: Jo det här med Bonnies ryckningar

Underbart

Skrivet av  Klara med Jenny (020331)
Tack för rapporten från läkarbesöket. Jag har tänkt på Dig och undrat hur det har gått. Otroligt skönt att det inte verkar vara något neurologiskt. Håller med om att refluxundersökningen verkar jobbig, men det är ju bra att läkaren är beredd att titta på henne igen om ryckningarna kommer tillbaka. De kanske de inte gör, för jag antar att det är något som växer bort.

Och visst är det skönt att få bekräftat (när man har haft något särskilt att oroa sig för) att ens barn är
precis som det ska!

Intressant över huvud taget att höra denna förklaring. Vet inte om det är något som kan stämma in på vårt fall, men J har också känslig mage. Skall fundera på saken. Men J har ju inte fått det i samband med att hon ätit dåligt så det stämmer kanske inte. Nu är det flera månader sedan hon hade ryckningar så vi hoppas att det är bortväxt, vad det än var.

En lättnadens kram
K
 

Så skönt!

Skrivet av  Åsa m Iris 020416 och Stella -99
Jag förstår att det är en stor börda som nu fallit från dina axlar!!
 

Vad skönt!! *kram* IMT

Skrivet av  Anna, Anton -99 & Nellie -02
dasf