Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Väger lite?

Skrivet av Annika och Lukas
Nu har dagis varit på mig och tjatat och tjatat om att Lukas inte äter och att han är såååå liten och tunn, väger ingenting i jämförelse med de andra barn. Jag har kontaktat BVC för att kolla med dem för dagis tyckte Lukas behövde något "aptithöjande medel". Är väl inte så förtjust i tanken, jag åt knappt något heller när jag var liten.
Så hur mycket väger era 1,5 åringar?? Är Lukas i minsta laget för jag har inte oroat mig direkt eftersom han är pigg hela tiden, bajsar varje dag m.m. eller är jag en dålig mamma som inte har engagerat mig tillräkligt med BVC och mätningar m.m.
Lukas vägde 9850 gram och var 83 cm lång när han var 1,5 år. Hur mycket väger er barn? (Dessutom var han liten när han föddes 2800 gram)
Svar på tråden: Väger lite?

Jag

Skrivet av  Mi
Tycker det låter som han följer sin kurva, vad säger bvc, hur ser HANS kurva ut sedan födsel fram till nu? Jag har en 18 mån (april 02) som vägde 5030 och var 56 lång, som idag väger 11,3 kg.

Hör med bvc, att ge medicin tycker jag låter jätteknasigt!
 

Robin var liten

Skrivet av  Annika m. Robin 17mån & Michelle 3,5 år
men nu äter han som en häst och har kommit ikapp bra.
Han vägde vid:
födseln 2440g och var 45cm (född i v34+3)
Vid 1 år 9800g och var 75cm
Vid 15 mån 10,250g och var 79cm

Alla barn är ju olika så är det ju, mår han bra annars och följer sin kurva så är det inget att oroa sig för!

Min lille kille växer snart ikapp sin 2 år äldre storasyster viktmässigt, han väger nu ca 11kg och hon väger ca 14
 

Konstigt...

Skrivet av  Maria m Tilda 7/4 & bf 4/4
... att det verkar vara så låg tolerans för individuella skillnader. Läs lite längre bak ang våra andras "små" älsklingar =). Min dotter är väldigt selektiv med vad hon äter, gillar hon inte maten så äter hon inte. Däremot så är hon bra på att äta frukt o välling så hon får nog i sig i princip vad hon ska. På dagis har de inte nämt detta som ett problem, de tycker snarast att hon är så liten o söt, hon blir de större barnens "docka" (för o nackdelar).
Mår lillkillen bra i övrigt o är aktiv så borde det inte vara något större bekymmer men du får väl ta ett extra samtal m BVC. Kanske tillsätta mer olja i mat o välling typ...
 

Min lilla Nova...

Skrivet av  D med N & A
Min Nova som är 18 mån väger 9,7 kg och nog lika lång som Lukas, eller hon var i alla fall 81,5 vid 16 månader. Hon är _smal_ men absolut inte _spinkig_. Dagis, BVC, barnläkaren och jag är rörande överens att hon är precis som hon ska, välproportionerlig och helt enkelt perfekt. =) En del är smala, andra medel och en del runda, allt är lika normalt. Nova har gått upp 400 gram på ett halvår och det är faktiskt helt okej. Det är faktiskt rätt skönt att Nova inte väger lika mycket som de andra barnen t.ex. på dagis (har lyft de flesta där eftersom vi ofta "hälsar på" när dagis är ute på gården) eftersom Nova ofta vill bli buren är det ju bra att hon inte är nån 13-kilos-bebis, då hade jag inte orkat bära henne speciellt länge...

Det där med "aptithöjande medel" låter ju som ett dåligt skämt! Han äter vad han behöver för att må bra, friska barn svälter inte sig själva!
 

12 kg 82 cm

Skrivet av  Anna Maria med Li
Li äter massor och rör sig massor, är lite halvrund.
 

13,5 kg och 90 cm lång

Skrivet av  Nikki
var våran Lucas men jag undrar om han inte är lite kortare i alla fall??????

Nikki
 

Skulle det...

Skrivet av  Maria m Tilda 7/4 & bf 4/4
... vara en tröst till oroliga Annika ;)?
 

Konstigt..

Skrivet av  **Mia m Iza 1/6-02 **
att det ska vara sånt ståhej om de är lite mindre.
Iza har alltid varit lite imdre, och dagis personalen tycker bara det är skönt=)

Idag är hon 17 mån och i tisdags vägde hon 9,9kg och var 77,5 cm (12 mån 8,9kg och 73 cm)
hon är ju kort oxå.

Lu7kas är alldeles lagom han oxå.

 

Dom är ju helt otroliga

Skrivet av  Helena m Sparris Amelia
Amelia vägde 10,? precis spräck 10kilosgränsen och var 80,5cm lång på 1 1/2 årskontrollen och inga kommentarer kommer där.
Kan säga att alla mina barn har varit smala jag kallar dom sparrismodellen så länge inte barnet mår dåligt så är det inget fel med ett slankt barn.
Barn är inte så dumma att dom inte äter då dom är hungriga han får säkert i sig vad han behöver.
Det är ju samma som vuxna vissa äter mer än andra vissa är smala av naturen och andra lite större.
Jag skulle definitivt inte lyssan på dagis då dom pratar om aptithöjande medel *skakar på huvudet*.
Bvc skulle också ha sagt något om dom såg nåt på kurvan som var dåligt.
Kram på dig från mig med 5 sparrisbarn
 

Nä, vad...

Skrivet av  Maria m Tilda & bf 4/4
... skulle det vara för "aptithöjare" förresten, jag får lite dåliga vibbar faktiskt. Jag har som barn alltid varit smal, det har även min make. Vore snarast konstigt om vårt barn skulle bli mulligt, vi äter inte sån kost härhemma. Barn idag har blivit lite för mulliga (det vet man ju o det är lite oroande), kanske har man tappat bort referensramarna lite?
 

Konstigt.

Skrivet av  Anna m Mikaela & Elin
Tycker inte att han är liten. Mikaela och Elin är nu 20 månader och väger 8,8 och 8,9 och är 82 långa. Och jag tycker inte de är små. Min Bvc sköterska har alltid sagt att så länge de är pigga och glada så är det ingen fara.
 

14 kg 88 cm *imt*

Skrivet av  Sandra m. Melvin + Bebis v.29
 

Oliver 12,2 kg, 85 cm *IMT*

Skrivet av  Cia & Oliver 13/4
*
 

Linus väger, 12,5 och är 84cm *imt*

Skrivet av  Jessica m.Linus
v
 

80 lång 11.6 "tung" *imt*

Skrivet av  Tina&Victoria 7 april
 

20 månader, 10,5 kg, 83 cm lång.

Skrivet av  Madeleine m Milton & bf 15/11
Visst, min kille är också liten (2 785g vid födelsen) men han äter som en häst. Även på dagis så vi har inte fårr höra något negativ ännu, varken därifrån eller från bvc.

Tycker faktiskt inte att det är någon fara så länge barnen växer och mår bra. Så pass bra känner man ju sitt barn så att man märker om det är något som inte stämmer. Oroa dig inte om du själv känner att läget är lugnt. Men jag förstår att du tänker på det, när andra människor har åsikter...
 

Gjorde själv ett inlägg..

Skrivet av  Louise m Ebba 020508
..om detta för ett par dgr sedan för min dotter är oxå väldigt liten, dock är varken BVC eller dagis på mig om det för Ebba följer sin kurva, i början tjatade BVC lite för de trodde att jag hade för lite mjölk men inte nu längre. Jag var precis lika liten när jag var liten, när jag var 19 mån var jag 72 cm & 9 kg (är nu 1,70 så inte ovanligt liten längre..:-). Ebba är 76 cm & väger 9,3 kg (var på koll i veckan).

Tycker inte din kille verkar alls onormalt liten men fråga BVC, det som gäller är ju att ha koll så att han följer sin egen kurva. Mvh Louise.
 

milton väger 13 kg och är 85 -86 cm lång

Skrivet av  Johanna
varken tunn eller tjock tycker jag...
Barn är så himla olika, jag tycker inte lukas är jätteliten!
 

Ellen:9300 o 78cm :-( IMT

Skrivet av  **Lena m. Ellen 4/5-02**
fhfgjjg
 

hum...

Skrivet av  Johanna
hur kan du gjort ett inlägg "stämplat" 11.56 när kl bara är 11.35 *S*

 

ca 10 kg

Skrivet av  Nina m Elise + knyttet 23+2 v ?
Elise ska på sin kontroll om 2 veckor, men jag var o vägde henne för ca 1 månad sedan o då vägde hon 9850 gram. Tror iof sig att Elise är lite kortare (vet inte), men annars är hon precis som Lukas pigg o glad o nyfiken, baksar som hon ska, men äter väldigt lite o verkar mycket kräsen. Hon vägde 2455 gram vid födseln o BVC har än så länge tyckt att allt är okey med henne. Oroa dig inte så länge han mår bra tycker jag, men se till att ge AD-droppar o att ge en extraklick med fett på maten. Elise äter oftast bara några tuggor av maten även om det finns undantagsdagar (äter 2-3 mål välling/ dag = totalt 4-6 dl).

Prata med BVC om VAD din son får i sig istället, det är vad jag kommer ta upp när vi har vår tid. Behöver de något mer tillskott för att inte få näringsbrist ? ...annars tror jag man ska gå på att barnet är piggt och verkar må bra !
 

Oliviva väger 12 kg och är 86 cm lång *imt*

Skrivet av  Johanna med Olivia 25/3
*imt*
 

Vid 14 månader 13,2 kg 83 cm lång (imt)

Skrivet av  My med Adam 020511
-
 

Artiklar från Familjeliv