Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som bor på Ekerö!!

Skrivet av Morran m. 3 barn
Det vill säga, Annie E m Mina och Lilla Pu, David & Samuel.

Vi har börjat fundera på att flytta till Ekerö (el. rättare sagt bygga nytt isånntfall).
Ställer därför några frågor ang Ekerö.

Vart på Ekerö "ska man"/"ska man inte" bo om man vill ha en lite större tomt, inte så mycket grannar?
Ni bor på Färingsö, vart ligger det på Ekerö?
Hur är Munsö? Det finns två "billiga" tomter där.

Återkommer säkert med fler frågor...
Svar på tråden: Ni som bor på Ekerö!!

Tillägg!

Skrivet av  Morran m. 3 barn
Vad är det för sorts människor som bor på Ekerö?
Vi smälter nog bäst in bland hantverkare, vill inte att sonen ska få höra några gliringar av klasskompisarna att hans pappa bra är... osv.
 

OK, här kommer några svar!

Skrivet av  Lilla Pu, D&S
Färingsö är en egen ö som ligger i Ekerö kommun. Ekerö och Munsö sitter s a s ihop. Munsö är den ö som ligger längst norrut jmf m Ekerö.

Ekerö har ju centrum etc och ett gammalt talesätt här ute är att man kan bo på rätt eller fel sida av "skitdiket" (vattnet mellan Ekerö - Färingsö). Ekerö anses vara finare sedan gammalt men eftersom antalet tillgängliga tomter på Ekerö minskat och priserna är riktigt höga där så bygger fler och fler ist på Färingsö eller Munsö. Vet flera som sålt sitt radhus/kedjehus på Ekerö och byggt nytt här ute på ön och fått väldigt mycket mer för pengarna. Sedan är det ju en fråga om hur långt ut man kan tänka sig (jag blir sååå less på alla som så fort de hör var man bor jämt ska komma dragandes med att det minsann är sååå långa köer till/från öarna. Visst, men var är det inte köigt idag i Stockholm? Och väljer man att bosätta sig i Ekerö kommun så borde man väl redan ha övervägt den nackdelen? Jmf med att köpa villa precis intill en flygplats och sedan ha mage att gnälla över bullret, typ).

Kolla på en karta så får du mer hum om hur Munsö ligger jmf m Ekerö C och kolla också på min fagra hemö Färingsö *ler*. Kolla även www.ekero.se för kommuninfo etc.

Hela Ekerö kommun kryllar av hantverkare (ja, egenföretagare ö h t) och jag tror att väljer man att bo på landet, främst på Färingsö eller Munsö, så kommer sonen inte känna sig utanför, s a s. Ekerö upplevs som sagt som lite finare (i vissa avseenden kan det väl jämföras m Djursholm men inte så extremt).

Hoppas du fått lite mer kött på benen nu.
En nyfiken fråga, är det Sidensjöhus eller Myresjöhus som har tomterna eller är det annat bolag eller "bara" tomten? Jag brukar surfa runt på hus- och mäklarsidor, tycker det är kul att se vad som är på g i kommunen (det kanske är därför jag nu börjar plugga t fastighetsförvaltare, m a p husintresset, menar jag...). Kram & lycka till!
 

Glömde ju!

Skrivet av  Lilla Pu igen
Du undrade ju var man skulle bo om man vill ha en större tomt och inte så många grannar: Färingsö (inte Stenhamra då som är den enda orten som med lite god vilja kan kallas tätort här på F-ö) eller Munsö är min uppfattning. Sedan finns ju Adelsö också men då måste man åka färja från norra Munsö = resvägen blir ju längre.
 

Tack för hjälpen!

Skrivet av  Morran m. 3 barn
Vi får nog ta att åka runt på Ekerö någon helg.
Om vi nu ska bygga nytt (vilket det lutar åt just nu) så är vi nog sugna på att köpa tomten själva, inte av någon husfirma.
Tack för hjälpen, återkommer nog med fler frågor!
 

Artiklar från Familjeliv