Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Blöj-fri nybörjare på dagis"???

Skrivet av Mafaldan
Dotter har nu efter lite extra belöning i flera dagar varit utan blöja dagtid, utom då hon sover och när vi åkt bil`/varit på stan, skulle troligen även klara detta utan blöja eftersom den sen varit torr. Nån enstaka olycka men inte många, om vi bara påminner henne om pottan... På måndag är det dags för dagis igen och nu undrar jag hur det funkar där med "blöj-fria nybörjare"???

Erfarenheter??? Vill ju helst hon ska kunna vara utan blöja även där men helst då utan alltför många misslyckanden p-g-a- "bortglömda påminnelser". (kanske bäst ha blöja på vid utelek och sovdags till en början dock...?)
Svar på tråden: "Blöj-fri nybörjare på dagis"???

Dagis personalen var bättre än mig på att påminna

Skrivet av  Nillan m. Malva 020528
Malva slutade med blöja i början på augusti. 30 augusti började hon på dagis. Hon ville inte gå på pottan eller på toaletten där. Hon höll sig eller kissade på sig. Hemma funkade det bra, iallafall kissandet, hon började bajsa på sig även hemma efter ett tag. Då detta pågått ett tag frågade vi henne om hon ville ha blöja igen och det ville hon. Ibörjan sa hon till hemma då hon var kissnödig, men efter ett tag slutade hon med det. Efter ett tag började hon även kissa i blöjan på nätterna. Så nu är hon blöjbarn igen. Jag vet inte om det hade med dagis att göra eller inte. Kanske blev det för mycket förändringar på en gång. Det känns lite trist, det gick ju så himla bra att sluta så det kändes lite onödigt att börja igen, men bättre det än att hon ska behöva kissa på sig stup i kvarten. På dagis var det inga problem med att Malva kissade på sig ibland. De torkade och bytte utan sura miner, men efter ett tag så märktes det att de tyckte lite synd om Malva. Det är ju bara att prova, förbered dem på dagis att det är nytt för er dotter att vara utan blöja och att de kan försöka påminna henne så som ni gör hemma.
 

Efter förra årets julledighet

Skrivet av  Gela med Niki 020305+4
gick Niki till dagis utan blöja första gången och det var lätt som en plätt.Vi kände att det funkade bra under de veckorna hemma, så därför kändes det fel att går tillbaka till blöjor på dagistid....Naturligvis kollade vi med personalen om det var ok, men de var helt md på noterna, fast Niki var väldigt ung ännu(21 mån).De bara tog med henne i rutinen att alla kissa en viss tid och det funkade bra.I början hade hon däremot blöja vid vilan och första veckorna ute vid utflykt (det var ju overallväder).Som sagt tro jag det nästan är lättare på dagis än hemma....
 

Här är en till!

Skrivet av  Annika m. L02 & W00
Ludvig har varit utan blöja hemma någon vecka nu och han börjar på dagis på tisdag. Jag tänker säga till personalen att jag vill att han ska vara utan blöja på dagis också, utom vid sovstunden och när de är ute.

Min erfarenhet sedan tidigare är att det har fungerat väldigt bra på dagis när de precis slutat med blöja. Personalen på Wilmas dagis var jättebra. De frågade Wilma om hon behövde gå på toaletten lite då och då och allt fungerade jättebra.

Det är bara packa ner lite extrakläder för det brukar hända små olyckor då och då, ofta är de ju så inne i sina lekar att de kanske glömmer bort att de inte har någon blöja...

Lycka till!
 

Bra erfarenheter här

Skrivet av  Anneli med Nicke 981224 o Emina 020312
Båda mina barn har blivit blöjfria p.g.a dagispersonalen. Där har de fasta rutiner - alla barnen kissar efter frukost / innan de går ut / innan lunch etc etc.
Det kommer säkert gå jättebra! Hör av dig och berätta!