Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hepatit C

Skrivet av orolig mamma
På vårt barns dagis ska det börja ett
barn med Hepatit C.
Vi har blivit erbjudna vaccination men är tveksamma..
Vad kan det vara för biverkningar av vaccinet och hur "farligt" är Hepatit C ?
Tacksam för info
Svar på tråden: Hepatit C

Det finns ingen vaccin mot hepatit C

Skrivet av  Lovan
kanske är det hepatit B han har? I så fall är vaccinet ganska harmlöst, ungefär som de som ges vid barnsjukdomar. Se www.fass.se och sök på "Engerix". Det finns ingen risk att få sjukdomen av vaccinet! Själv arbetar jag med blod (forskning) och har därför vaccinerat mig.

Hepatit C smittar bara genom blodsmitta. Symtomen är lindriga och smygande men man riskerar leverskador och levercancer på sikt. Självläker i 20 % av fallen, annars kronisk. Det finns ingen bra behandling.

 

Mer info om hepatit C

Skrivet av  Monika
SOm Lovan skriver finns inget vaccin, men info om sjukdomen kan vara brakanske. Hepatit C är vad man kallar låg virulent. Med det menas att det behövs mycket smitta för att bli smittad. Kort sagt, det behövs en hel del blod in i blodbanan för att man ska riskera smitta. Vanligt vardagligt umgänge är helt riskfritt.
Hepatit B är hög virulent. Det smittar om endast en enda blodplätt kommer in i blodet, och smittar lätt vid sex tex. Jag vet även ett barn som blev smittat när han spelat TV-spel med smittad kompis!! Det troliga, enl läkarna, var att båda fått små sprickor på tummarna av allt ihärdigt spelande. Hepatit B finns bra vaccin emot.