Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppas att ngn kan svara på mina frågor!

Skrivet av Helene & Adrian
Hejsan!

Jag fick en son den 3/1-04, nyligen med andra ord.
Vi har haft komplikationer i graviditeten som gör att Adrian blev lite väl gul och hans lever kan inte ta hand om allt själv.
Han har solat i princip hela tiden och blodbyte är nära tillhands.
Detta visste vi dock om pga komplikationerna.

Jag är nu rädd för att levern tar för mycket stryk.
Men vad händer då???
Kan man få en ny lever??
Kan man leva utan??

Hoppas att ngn förstår vad jag menar och vill svara..
Sen hoppas jag att ingen tar illa vid sig av mina frågor, jag är "bara" en orolig mamma...

Tack på förhand
Svar på tråden: Hoppas att ngn kan svara på mina frågor!

Hej Helene

Skrivet av  Annax
Jag ser att det är flera dar sen du skrev och allt är kanske okej nu!?
Om levern tar stryk eller inte beror på varför din son är gul. Många (de allra flesta tror jag) för tidigt födda och många andra fullgångna också är jättegula när de föds och måste sola. Anledningen är att levern är omogen och inte klarar av att bryta ner bilirubinet. Jag har en kompis vars son föddes en månad för tidigt och han hade ett bilirubin på 200 (normalt är ca 10 på ett barn) och han är helt frisk idag. Jag tror dessutom att barn som inte ärvt sin mors blodgrupp kan bli gula. Mamman bildar antikroppar på nåt vis. Jag förstår inte riktigt. Men i dessa fall kan man behöva byta blod.
Om din son däremot har en leversjukdom så att han blir gul så kan han i en del fall (långt ifrån alla) behöva byta sin lever därför att den pajjar. Ottilias doktor säger att om en bebis fortfarande är gul när den är tre veckor så måste den utredas för att utesluta eventuell leversjukdom.
Du ska se att din son "bara" är lite omogen i sin lever och att den snart hoppar igång ordentligt. Men du har direkt fått känna på baksidan av medaljen med att få barn: ORO! Även fullt friska barn oroar man nästan ihjäl sig för mellan varven! Ibland har jag funderat på varför man skaffat dem men så en vacker dag i tvååsåldern så säger det lilla krypet: "jag älskar dig, mamma" och då inser man varför. Framsidan av medaljen: ENORM KÄRLEK! Fast den kan dröja ett tag, i början är de mest små krävande paket.
Ha det så bra nu och hoppas pojken är bättre. Skriv gärna och berätta!
Kram!
 

Att han är

Skrivet av  Helene & Adrian
gul beror på komplikationerna när vi var gravid.
Jag vart immuniserad fast jag är RH+ vi har behandlats i Uppsala, fast vi hör till Gävle.
Eftersom immuniseringen fanns där så kan inte hans lever ta hand om billurubinet själv.
Det här är tredje barnet så immuniseringen har blivit mycket kraftigare.
Adrians billurubinvärde låg mellan 320-380 men vi slapp blodbyte eftersom solningen tog ned det lite. Hade inte solningen tagit ned det så hade det blivit blodbyte.
Adrian har ärvt min blodgrupp och blivit gul iaf, men det är återigen pga immuniseringen.

Nu har lillskrutten fått komma hem men han ska gå på kontroller här hemma och provtagning. Proverna skickas till Uppsala för bedömning vilket känns bra eftersom jag vet att de är duktiga där.

Tack för att du svarade!!
Nu hoppas jag bara att värderna stått stilla när vi tar prover imorgon så det inte blir bakslag så han måste läggas in igen!

Åter igen Tack så mycket!
 

Artiklar från Familjeliv