Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Living donor - till mskarlsen

Skrivet av Annika Koldenius, med Sam 0006 och Svante 0304
Hej! Läste att du ville veta om fler har fått en "living donor"-lever.
Sam fick sin nya lever av sin pappa för snart tre år sedan. Den fungerar bra, förutom att gallvägarna är trånga och gärna växer ihop. Vi har också alldeles nyss opererat om där tarmen är fastsydd mot lever för att det hade blivit så mycket sammanväxningar så gallan knappt kunde komma ut.
Hursomhelst så äter ju Sam inga immundämpande mediciner. Ingen är riktigt säker på varför det fungerar utan, men jag tror att en av andledningarna är att Sam har en bit av sin pappas lever - den passade helt enkelt bra.
Svar på tråden: Living donor - till mskarlsen

Hej!

Skrivet av  Katarina med rebbecca levertranspl.
Vår dotter född 98 03 fick en bit av hennes pappas lever 98 08. Allt fungerar bra, har haft en del magsmärtor som man tror beror på trögflytande galla. Äter nu ursofalk för att göra gallan tunnare.
Hon har också hemsk klåda ibland.
Jag fattar inte... äter din son inte ens medicin mot avstötning??? Låter ganska otroligt ju! Hur vågade man prova utan?
Min dotter äter prograf, väldigt liten dos, 0.15 mg
Kram
 

Jo, det var så här...

Skrivet av  Annika, Sam och Svante.
att Sam fick en allvarlig EB-virusinfektion som han inte blev av med för att han åt Prograf. EB-virus är inte att leka med, så då prövade läkarna helt enkelt att ta bort Prografen för att se om EB:t försvann, och det gjorde det, Sam mådde bättre. Inte heller fanns några tecken på avstötning, så därför satte aldrig Sams läkare tillbaka Prografen. Jag ska säga att Sam ahr haft väldiga problem med gallan och äter maxdos av Ursofalk för tillfället, bilirubinet ligger kring 100. Men ingen prograf dock för tillfället.
 

Artiklar från Familjeliv