Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vågar vi åka utomlands??

Skrivet av Katarina med rebbecca levertranspl.
Vi funderar på att boka en resa till Mallorca till våren, men är lite orolig för Rebeccas skull, Fixar hon det? hur är det med vattnet och maten där? Vad händer om hon blir sjuk?
Någon som rest med sitt barn? Vad ska man mer tänka på?
Svar på tråden: vågar vi åka utomlands??

Vi har varit flera gånger

Skrivet av  Annax
Nu är ju inte Ottilia transplanterad men ändå. Henne doktor sa att det var okej att hon åkte. Han gav oss ett par alternativ på länder: Spanien, Grekland och Thailand. Detta pga att det är rent och de har bra sjukvård. Vi har varit på Gran Canaria och där har man ett stort barnsjukhus och erfarenhet av transplanterade. Jag har tittat lite på internet på olika sjukhus på Mallorca och där finns också stora fina sjukhus.
Jag har alltid mailat hotellet (vi har valt stora familjehotell)och bett dem hjälpa mig kontakta den läkarstationen de är knutna till. Vi har fått hur mycket hjälp som helst. Bla fick vi hjälp med översättning av ett brev som Antal skrev om Ottilia. Det vill de ha så förbered sånt. Du kan även läsa på vår hemsida: www.babyfriends.nu/Ullman
Våga åk om Rebeccas läkare säger okej! På Gran Canaria finns det dessutom alltid någon som talar ett Scandinaviskt språk, jag slår vad om att det är samma på Mallorca.
 

Tack för svaret...

Skrivet av  Katarina m Rebecca ( transpl. -98)
Men vad/ hur skriver jag till hotellet... Svårt med formulering..Hur hittade du sjukhus på nätet i Mallorca?
 

Ofta står mailadressen på hotellet

Skrivet av  Annax
De större hotellen brukar det stå mailadressen till ihop med adressen. Jag har faktiskt skickat mina mail på svenska, på åtminstone de stora hotellen (vi har varit på Sunwing och Blue Village) finns det alltid någon svensktalande som kollar mailen. Blue Village hade nog föresten ingen egen mailadress som stod skyltad på nätet så då mailade jag Fritidsresors kundinformation och sen vidareförmedlade dom kontakten.
Skriv och beskriv Rebbeccas problem och vad det är ni behöver hjälp med. I Ottilias fall måste vi ju kolla CRP när hon får feber osv. Vi har blivit otroligt väl omhändertagna och alla är så villiga att hjälpa oss!Jag rekommenderar att ni lägger några tusen till på att åka till en Sunwing eller Vingresort eller liknande. Det är som att åka till Gotland! Det kryllar av personal som talar svenska och läkarna de anlitar talar garanterat svenska! Vi har inte åkt utomlands med Ottilia för att uppleva äventyret det har man nog av hemma! Vi har åkt för att få ett andningshål och det har det sannerligen varit! Vi har haft tur också att vi aldrig behövt söka läkare när vi varit borta. Jag har varit hos doktorn ett par gånger med maken och sonen på Gran Canaria innan vi fick Ottilia och det är jättefina sjukstugor de har!
Har du frågor maila mig gärna: [email protected].
Se även till att ni har en försäkring som täcker om Rebecca skulle behöva flygas hem (gud förbjude). Jag kollade om Vings reseförsäkring skulle täcka Ottilia och det gjorde den inte. Men den resplusförsäkringen hos Trygg Hansa vi har skulle göra det. Fast jag tror inte att man flyger hem nån ifrån Spanien. Läkarna är lika bra där som hemma i Sverige. Sen måste ni skaffa intyg från försäkringskassan att ni är berättigade till sjukvård i Sverige för då är ni det i Spanien också.
Jag rekommenderar också att ni tutar i Rebecca och alla andra lactobaciller. Jag har glömt namnet på företaget där man kan köpa Sugröret. Någon annan här som kan ge namn och telefonnummer?
Antal ansåg också att Ottilia skulle vaccineras mot hapatit A och B innan vi åkte första gången. Kolla med Rebeccas doktor om inte redan är vaccinerad.
Som sagt maila mig, jag vet nog det mesta. Försöker lära mig av med att förbereda allt in absurdum!
 

Artiklar från Familjeliv