Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga!

Skrivet av AnnikaB
Hej Min son har haft höga levervärden.Han har blivit friskförklarad.Nu undrar om någon av era barn har fått
gula tänder,min sons är det nu redan när dom kommer,undrar om det har med leversjukdomen att göra.
Jag har frågat läkare på Dj men dom hade inget svar,
och dom är inte experter.Jag har även en tid till Hs,men det är ett tag dit.
Hoppas någon kan svara.
Annika.
Svar på tråden: En fråga!

Anton med...

Skrivet av  Madde
Hejsan!

Antons tänder var gula när de kom upp. (Han har blivit levertransplanterad den 1/9-03). Men nu börjar de bli vitare...för varje dag som man borstar dem känns det som om det försvinner lite gult. Enligt läkarna (Huddinge) så är det p g a leversjukdommen som tänderna blir gula - inget farligt vad vi har fått reda på i alla fall... Vet dock inte om det är samma i ditt fall nu när din som är friskförklarad (härligt). Hoppas du fått lite mer svar hör gärna av dig annars...
 

Madde.

Skrivet av  AnnikaB
Tack för ditt svar!Jag hoppas att min sons tänder också blir vitare,han fyller 1år 20 feb.Han har ju inte varit sjuk så länge som din son,jag hoppas din son mår bra under omständigheterna.
Är dina födda förtidigt,min son är 3mån förtidig,läkarna tror det är orsaken till uppkomsten.

 

Tänder och till Linnea (mskarlsen)

Skrivet av  Madde
Hejsan! Jag har försökt att svara några gånger men meddelande kommer inte in...så jag provar igen...

Anton & Linnea är födda i v. 37+1 och när det gäller tvillingar så är detta en fullgången graviditet. De vet faktiskt inte varför Anton fick gallvägsatresi och vad jag vet så är det inte någon annan som vet varför deras barn har blivit drabbade av det.

Anton mår idag riktigt bra förutom ett virus som han har nu men det får han behandling för.

Hans tänder ploppar upp till höger och vänster och det enda som man kan/ska göra är att borsta dem och hålla efter dem som man gör med sina egna...
Jag har pratat med vår tandläkare och enligt dem så är det så om han skulle få obehag av sina tänder när han blir äldre kan de alltid fixa till det...så jag tycker inte att detta känns som något problem...

Måste bara säga att jag tycker att det är skönt att läsa om Linnea (mskarlsen) att hon ger svar på tal när folk på pekar hennes tänder! Stå på dig snäckan!
 

Linnea också

Skrivet av  mskarlsen
Efter Linneas transplantation hoppade tänderna fram i rask takt. Vi fick då veta av Anthal att det är Guösoten som sitter kvar i pulpan på tänderna. Om barnen blivit sjuka innan tandämnena är färdigutvecklade så kan de bli gula. Nu har Linneas "vuxentänder" också blivit missfärgade, inte lika mycket men ändå. Det händer att hon får frågan om hon inte borstat tänderna, men vi och hon vet varför de är så här, så hon ger svar på tal och då är det inte kul att retas.
 

Artiklar från Familjeliv