Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergi mot hund ?

Skrivet av Ylva
Jonathan (11 mån) har pricktestats mot hund men ej reagerat. Min väninna och hennes föräldrar har var sin tax (dessa är syskon). När vi träffar väninnans tax, som är lite skygg och går gärna ej fram till Jonathan, reagerar han inte. Men när vi träffade föräldrarnas tax, som gick fram till Jonathan så reagerade han med rödflammigt ansikte och ögon som blev röda och kliade.
Min fråga; Kan man vara allergisk mot en speciell hund (som i detta fall där hundarna är syskon)? Kan man enbart vara allergisk mot hundens saliv? Ska vi undvika att träffa väninnans hund även om han ej idag reagerar på den??
Svar på tråden: Allergi mot hund ?

Jämför med katt

Skrivet av  Erika med Tim
Vet inte exakt vad som gäller för hund, men för katt är det så att man oftast är allergisk mot saliven, men eftersom de ständigt slickar sig reagerar man på pälsen.
Jag har två katter (Farmor och barnbarn) och den ena har jag börjat känna av lite i ansiktet, men inte den andra. Så jag tror inte det är omöjligt. Jag har testat mig mot katt tidigare , men fått negativt resultat.
 

Jag skulle inte....

Skrivet av  angelasdream
våga chansa. Jag tror att det kan bero på att den ena hunden helt enkelt kommer och hälsar.

Glöm dock inte att allergier oftast blir värre när de utsätts för det ämnet de redan reagerar på samt att han nu bevisligen har anlag för att få fler allergier. Min son är så pass allergisk att han känner av om vi (vuxna) har träffat en hund borta under en kort stund och sedan kommer hem och kramar honom (även när vi har tvättat av oss). Det jag skulle råda er om är att ni inte borde försöka utsätta barnet för hundar alltför ofta. Det kan orsaka en svårare allergi mot hundar eller ge en start för andra allergier att bryta fram.
 

Vi ska i framtiden..

Skrivet av  Ylva
undvika alla hundar!!! Man får så många olika "råd" från sina närmaste och till slut kan man inte tänka klart!!! Det är skönt att ni finns som kan ge en både råd och tips....Tack!!
 

Bra!

Skrivet av  lizamarie
Det är ju också så att man kan vara olika känslig olika dagar.Du har säkert hört om den välkännda hinken när det gäller allergier. Är den full, tål man ingenting, men är den tom så finns mycket plats kvar!
Men har han reagerat som du beskriver så skulle jag helt klart undvika hundar (pälsdjur) de närmaste åren med hopp om att det växer bort. Det är jättejobbigt att vara allergisk mot hundar.De finns ju överallt! På bussar, på arbetsplatser.. folks kläder är fulla med hundallergen....
Du gör helt rätt som tar hans reaktioner på allvar!
Och tro inte på folks "kloka" ord om att någon hund som inte fäller hår skulle vara mindre allergen!
Det är inte pälsen i sig som orsakar allergiska besvär . Det är proteiner, äggviteämnen, i hundens, kattens eller t ex hamsterns saliv och urin som är hälsoproblemet.
Tyvärr....
 

Artiklar från Familjeliv