Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funkar detta för gluten- och mjölkallergiker?

Skrivet av myself
Frågar för säkerhets skull, trots att det ser okey ut i mina ögon.

Tänkte göra en enkel chokladrulltårta där jag byter ut den enda matskeden vetemjöl mot potatismjöl. Ingredienserna blir:

~Ägg, socker, potatismjöl, kakao, bakpulver

och till fyllningen:

~mjölkfritt margarin, florsocker och vaniljsocker.

Det blir en massa äggvitor över, som jag antagligen gör maränger av (florsocker + äggvitor) och/eller kladdiga kokosmums, som består av:

~äggvita, vatten, gelatin, socker och som garneras med kakao och kokos.

Borde väl fungera? Finns det någon fallgrop jag inte ser? Vad innehåller till exempel kakaopulver/vaniljsocker (tänker exempelvis på "arom")?

*vill inte lura allergiska barn*
Svar på tråden: Funkar detta för gluten- och mjölkallergiker?

Petmyself glömde äggulorna till fyllningen

Skrivet av  myself
Jajajajajaaaaaa, jag vet att det var totalt onödigt att skriva, men så är jag också knäpp! ;-)
 

ja

Skrivet av  Sara
Det verkar som att recepten är helt gluten- och mjölk-fria.

Kakao innehåller, tror jag, bara kakao. (Jag antar att du inte använder oboj-pulver eller likanade.)
Bakpulver och vaniljsocker _kan_ innehålla något med gluten och mjölk. Men jag har aldrig stött på någon sort som gör det. Läs innehållsförteckningen på dem för säkerhetsskull.

Eftersom du verkar ovan att baka för allergiker så passar jag på att påpeka: Se upp med smulor! Använd inte ett gammalt bakplåtspapper (med rester av t.ex. mjöl), skär bara på nydiskade skärbrädor, och tänk på annat som ev. kan ge smulor/rester av gluten/mjölk.
 

Tack, Sara!

Skrivet av  myself
Och jo, jag är nog ganska ovan vid allergikerbakning (har jag gjort det en gång?) och dessutom livrädd för att ställa till det för någon stackare. Respekten för vad en allergisk reaktion kan ställa till med är stor.

Har redan tänkt på det du skrev om att akta mig för smulor, mjöldamm etc, men tack för att du var vänlig nog att tänka åt mig IFALL jag nu inte gjort det.

Ska också texta små skyltar och skriva upp de ingredienser som finns i, om nu folk vill veta exakt.

Undrar just om man som allergiker litar på att amatörbakarna vet vad de gör, när de ska allergibaka?

Själv gissar jag att jag skulle vara överförsiktig (ungefär som i min fråga - jag HADE inte behövt ställa den, men nu fick jag åtminstone veta att det kan finnas en liiiiten hake med vaniljsockret.). :-)