Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får man dom att andas in??

Skrivet av Fredricks mamma
Har fått reda på idag att min son(3år snart) har astma, har fått medicin för det. Men hur ska man få dom andas in ordentligen i inhalatorn.. Någon som har något knep el tips??
Svar på tråden: Hur får man dom att andas in??

Vår dotter...

Skrivet av  Giftamamman
...hade en inhalator med mask när hon var mindre och då andades vi "bredvid" henne och hon härmade. Hon skulle ta fem djupa andetag i masken.
 

Sonen har

Skrivet av  Fredricks mamma
Sonen har fått mask men behöver det vara kraftiga andetag eller räcker det med vanliga om nån vet??
 

vi fick veta att det

Skrivet av  ulrika
räcker med vanliga andetag så länge som den lilla vita flärpen på masken rör sig...hon har hållit på i snart 2 år och var jätteduktig redan på första försöket...
 

Tack..

Skrivet av  Fredricks mamma
Tack för svaret, blev genast mycket gladare..
då är det väl bara att pröva och stå i..
 

japp det räcker

Skrivet av  Mizen med Isac 030519
Isac har infektionsastma och mask att inhalera i. Han fick den när han var 1 år och 4 månader. De första gångerna storgrät han, men sedan förstod han att medicinen hjälpte honom. Nu andas han superbra i masken och vill själv vara med och hålla i. Vanliga andetag är helt ok, lycka till!
 

Fredrick

Skrivet av  Mia A m 2 astmabarn
är såpass stor så jag tycker faktiskt att ni skall prova utan masken. Då tar man helt enkelt bort den och så skall munstycket vara mellan tänderna och läpparna skall sluta tätt runt munstycket.

Det som är viktigast att tänka på då är att man kontrollerar så att barnet verkligen andas in genom munnen och inte genom näsan! Den vita flärpen rör sig bara på utandning så det är viktigt att kolla så dom inte andas in genom näsan och ut genom munnen.

Normalt sett så brukar man kunna sluta med masken vid ca 2 års ålder.
Däremot, i en krissituation så kan man behöva använda masken ändå för att kunna "tvinga" i barnet medicin (låter hemskt men måste man så måste man...).

Min äldste son är 5,5 nu och det är först det senaste halvåret som vi kunnat få honom att ta medicinen utan masken vid ett akut astmaanfall, fast han inte använt masken vid den dagliga medicineringen på över 3 år.
 

Artiklar från Familjeliv