Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Banan

Skrivet av Malin & Vide
Jag är lur på att min 1-årige son är allergisk mot banan. När han ätit en så får han massor av gaser och rapningar på kvällen, natten. Dagen efter är han väldigt lös i magen. Han får även prickar på kinderna. Är det någon annan som har ett barn som inte tål banan och känner igen symptomen? Hör bananallergi ofta ihop med någon annan allergi?
Svar på tråden: Banan

Min...

Skrivet av  Nickis@
....svärför är allergisk mot banan, får eksem. Har ingen anna matallergi.
 

Det verkar som om min son är allergisk

Skrivet av  Karolina med Isak -03
mot just banan. Det är väldigt svårt att avgöra eftersom det tar minst ett dygn för honom att få en allergisk reaktion, men mest troligt tål han inte banan.

Andra matallergier min son har är mot komjölksprotein och soja. Jag känner en annan kille som var allergisk mot mjölk, ägg och banan som liten, men alla allergier har vuxit bort (han är 10 år nu).
 

Latex (napp!) och naturgummi

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny
korsreagerar med banan. Annat som korsreagerar med latex är avocado, nektarin, kiwi och kastanj.
Andra korsreaktioner som kan förekomma är:
Fisk och skaldjur.
Baljväxtor/ärtor, bönor, linser, jordnötter,lakrits, E410-414 och E417.
Pistagenöt, cashewnöt, mango, rosépeppar
Kokosnöt och dadel.

Min dotter (som har flera allergier) var också överkänslig mot banan när hon var i ett-årsåldern, med samma symptom som du beskriver. Hon reagerade också på ärtor (fortfarande), fisk och kiwi.
Bananallergin (eller överkänsligheten) försvann någon gång strax efter 1 årsåldern men det man brukar säga är att om man undviker ett allergen så är också chansen större att den försvinner...
 

Låter ungefär som här..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Men Linus har inga prickar i ansiktet, dock på benen och magen. Sen har han ett ständigt missnöje med. Eller hade! För 3 veckor sedan plockade vi bort banan(han åt det varje dag på dagis) och *peppar, peppar* han har blivit MYCKET bättre.
Linus har även mjölk- och sojaallergi samt är mest troligt överkänslig mot vete (håller på med veten just nu, så vi vet ännu inte om det är allergi).

Jag vet inte om jag fått för mig, men det verkar som om många barn som har mjölkallergi också reagerar på banan. Det kan ju iofs hänga ihop med den känsliga tarmen.. *parantes* ;o)
 

Koppling mellan mjölkallergi

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny
och banan kan stämma in med tanke på min dotter som även är mjölk och äggallergiker.
Men det finns inga dokumenterade kopplingar vad jag vet....
 

Tack

Skrivet av  Malin & Vide
Tack för alla era svar! Jag tror att Vide också kan vara mjölkallergisk. Jag har tagit bort all mjölk förutom vällingen och då har han blivit bättre.
 

Artiklar från Familjeliv