Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Prickar, prickar, prickar...

Skrivet av Linda m. Tim & Linus
Linus (mjölk- och sojaallergisk, ev. även banan och vete) är som en liten prickig korv..
Det började för ett par månader med prickar på ben och senare mage. Läkaren kallade det typiska inutikommande utslag, som tex av födoämne (dvs att orsaken till prickarna kom inifrån kroppen). Uteslöt först vete och sedan banan och alla andra symtom blev genast bättre. Sedan blev han torr på benen och det såg ut som eksem. Fick Mildison. Prickarna på magen är dock fortfarande "bara" prickar. Nu har de kommit i större utsträckning på benen, lite på armarna och i ansiktet. Där är han inte alls torr och han har inte haft något problem med torr hy tidigare (och inte nu heller för den delen, mer än precis på låren, framsidan dessutom). Prickarna är svagt upphöjda och röda, små. Jag ser aldrig att han kliar på dom, men ändå går det "hål" och en liten skorpa bildas. Trots det så försvinner de inte sen.
Just nu har stackaren dubblesidig öroninflamation och har varit förkyld i 2 veckor. Jag har funderat på om det kan vara virus kanske..

Vad tror ni "prickmästare" här inne? :o) Känns som om det är mer lönt att fråga er, ni har ju benkoll på det mesta!
Kan det vara nån form av virusprickar nu? Eller det är nåt slags "förstadie" till eksem? Hade ni kontaktat läkare?
Svar på tråden: Prickar, prickar, prickar...

Emilia

Skrivet av  Ylva m Jakob 0202 och Emilia 0308
hade typ 300 prickar på varje ben och rumpan för någon vecka sedan. Det var också i samband med en virusinfektion och de såg ut precis som du beskriver det. Inget kli men ändå sårskorpor. Vi var till läkaren och de kunde bara konstatera att det såg ut som någon form av virusutslag och att barn med allergi och eksemtendenser kunde vara mer känsliga för detta. Nu är alltihop borta och kvar finns bara torra "ärr".
 

Då är det säkert virus..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
På dagis går streptokocker, men jag vet inte med mig att det kan bli såna prickar av det. Tänker automatiskt på svinkoppor i samband med streptokocker.

Tack för svar!
 

Svårt

Skrivet av  Karolina med Isak -03
Prickar är knepigt. Men min sons eksem blir alltid värre när han har en infektion i kroppen, och ibland kan de till och med utlösas av virus. Jag skulle nog ha kontaktat läkare för säkerhets skull (om jag hade fått tag på henne det vill säga).

Hoppas han blir frisk snabbt, låter inte kul med dubbelsidig öroninflammation!
 

Försökte få tag i läkaren..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Behövde ändå rådfråga honom angående doshöjning av astmamedicin. Även astman är mycket sämre, så säkert är det ett elakt virus!
Tyvärr fick jag varken tag i barnmottagningen i kommunen, grannkommunen eller vårdcentralen, så det får bli rådgivningen ikväll.

Prickig är han fortfarande, men öronen har blivit mycket bättre iom att vi började med penicillin! :o)
 

Artiklar från Familjeliv