Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni med eksem som inte kliar?

Skrivet av Karolina med Isak -03
Använder ni kortisonsalva för att få bort dem eller låter ni dem läka ut av sig själva?

Min son är allergisk mot komjölksprotein, soja, banan och fikon (vad vi vet nu). Han är negativ på pricktester vilket kan bero på att han har en långsam reaktion - eksemen kommer minst ett dygn efter att han har ätit något han inte tål.

Eftersom vi upptäcker nya allergier då och då (nu senast fikon) så har han ibland eksem, men de verkar inte besvära honom. De stör bara mig som avskyr att se dem.

Är det värt att köra på med Mildison för att få bort ekesmen eller ska man bara vänta ut dem? De är ju inte skadliga, eller hur? Hur gör ni? (Ska fråga läkaren också men det är helt hopplöst att komma fram på telefon.)
Svar på tråden: Hur gör ni med eksem som inte kliar?

Jag smörjer med...

Skrivet av  NenNa m Ella 040110 + -98, -00
...mjukgörande kräm - och oftast med en som bara innehåller bivax och rapsolja.

Vill inte använda kortisonkrämer för länge i taget utan sparar dessa tills de verkligen behövs och kör då en kortare kur.
 

Daglig insmorning

Skrivet av  Linda med sin lilla Fanny
har fungerat mycket bra på min dotter som har eksem. Hon är nu nästan eksemfri. Vi smörjer henne dagligen 2 gånger per dag med en mjukgörande kräm, hela kroppen i förebyggande syfte, då hon är benägen att bli torr och få eksem. I gengäld behöver vi knappt använda mildison då de eksemen sällan blossar upp. Nu kanske någon reagerar eftersom just Miniderm är med på Astma och allergiförbundets lista med hygienartiklar som inte är bra för miljön och allergi? Men jag hittade ingen motsvarande kräm på den lista som man kan använda istället. Och den har fungerat på min dotter. Den går att få på recept i stor burk så blir det billigare.
 

Miniderm

Skrivet av  LottaJ
På vårt BVC så rekommenderar både syrrorna och de läkare som kommer dit Miniderm som mjukgörare på eksembarn.

Vet inte hur listan ser ut, men jag använder Locobase Repair på min son. Fast den kanske också står med på listan?
 

Håller med ..

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
dig. Spara med Kortison till det verkligen behövs.
 

Håller med ..

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
dig. Spara med Kortison till det verkligen behövs.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Karolina med Isak -03
Jag brukar oftast bara använda Miniderm och vänta ut eksemen. Det verkar som om jag ska fortsätta så. Tack för er input, Karolina.
 

Artiklar från Familjeliv