Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nä nu orkar jag inte mer!!!

Skrivet av Ebba m.3
Hur sjutton får man en 5 månaders att äta nutramigen i flaska? Hon går inte upp i vikt, trots att jag ammar minst varannan timme dygnet runt. Nu har vi äntligen fått nutra, det blir väl räddningen för min sömn, trodde jag. Men nu har jag försökt få i ungen tillägget i ca 1 timme varje kväll sedan i fredags (låter väl inte så mycket men när man inte får sova ordentligt så känns det som en evighet)Men hon bara skriker så hjärtskärande så att man tror att hon blir misshandlad. Andra kvällen fick jag i henne ca 30 ml men då skrek hon så mycket att hon kräktes upp det igen. Jag har provat med att blanda både med socker och bröstmjölk (inte samtidigt förståss) men det funkar inte. Vad gör man? Har ju 2 barn till som behöver en pigg mamma och min man jobbar och jobbar så han är sällan hemma (i veckorna). Nu orkar jag inte mer *gråter*.
Svar på tråden: Nä nu orkar jag inte mer!!!

Blandar med Solhavre

Skrivet av  Jenny m Nora 01 o Aron 04
Aron var också skeptisk i början (han var runt 5 månader när han började med Nutra), dock skrek han inte så hjärtskärande som din dotter. Jag provade att blanda med bröstmjölk, men han var skeptisk ändå. Började sedan göra Nutra på Solhavre istället för vatten. Först tillsatte jag bara en liten mängd pulver, sedan ökade jag sakta på till mängden var den "rätta". Då fick han verkligen smak för det och numera så älskar han det, han hoppar och studsar så fort han ser att flaskan är på gång. Det är ju inte säkert att det funkar för dig, men kanske värt att prova.
 

Ser

Skrivet av  Åsa m A&E
att du använt samma knep som jag :) Å min kille drygt 2år studsar fortfarande när solhavrevällingen kommer.

(Vågade dock inte tipsa om det eftersom vår läkare sa solhavre först från 6-7mån, men 5mån är ju nästan 6mån.)
 

Tack!

Skrivet av  Ebba m.3
För ditt svar. Jo, om hon fortfarande inte tar nutran när hon blitt 6 månader ska jag absolut prova med solhavre, låter ju som att det kan barn iaf lära sig att tycka om. Tack igen!
 

Det är

Skrivet av  Åsa m A&E
verkligen så svårt att få dem att ta nutramigen, men man måste ha tålamod dvs försöka med kanske 15ml nutra i 1dl bröstmjölk å ta det inte på kvällen. Vänj henne först vid smaken. Byt istället ett av målen tidigare på dagen mot nutrmigen. Så sparar du dina tuttar så det finns mycket mjölk att amma på till kvällen istället. Pimpla litervis med julmust oxå det brukar ju göra susen för mjölkproduktionen.

Ett knep är att väcka efter middagslur med en flaska då när de är sömndruckna kan en del barn ta flaskan bättre.

Äter hon någon annan mat? Kan du inte börja med lite gröt istället för tillägg annars? Kanske lite Risgröt (oldana eller Dr Kousa) blandat på nutramigen, med extrafett i?

Annars be att få profylav istället vissa barn gillar ju det bättre.

Mina barn har tagit lång tid på sig att "ta" nutran den ena 2 veckor och den andra 2mån så jag är väl kanske inte den bästa att ge råd men du lät så uppgiven så jag var tvungen att skriva något. Ena gången gick det vägen genom systematiskt introduktion i bröstmjölk på falska. Andra gången genom att vi här på sidan fick tipset om att blanda "välling" på solhavre istället för vatten, men det är nog din tjej för liten för, tyvärr.
 

Risgröt...

Skrivet av  Ebba m.3
Var får man tag på den? Apoteket? Jag kollade efter gröt på ica maxi men där hade de bara sinlac och den är ju från 6 månader så jag vågar inte ge den när hon inte är så van vid annan mat än bröstmjölk. På dagen har jag börjat ge lite grönsakspureer och det gillar hon, så det skulle nog fungera med gröt.

Jo, läkaren sa ju att man måste vara envis med att enträget försöka. Och det kanske är dumt att ge på kvällen, men tanken med det var ju att hon skulle bli mätt och inte vakna så mycket.

Vet inte om jag vågar prova knepet med solhavre riktigt än, men ett mål gröt på kvällen borde ju rädda både natten och vikten rtycker jag.

Tack, du har gett mig hopp, känner mig så grymt uppgiven just nu, men allt blir ju bättre så fort hon sover ordentligt.
 

Men du

Skrivet av  Åsa m A&E
håller ni inte på att provocera just nu? För i sådanafall är det ju lika troligt att hon inte sover pga av det. Störd sömn är ju väldigt vanligt vid mjölkallergi. De kan liksom hantera magknorret det onda dagitid och är nöjda och glada men det gör att det är svårt att sova. De vaknar ofta och vill upp osv.

Gröten jag pratar om är ingen barngröt dvs den finns inte på barnmatshyllan utan du får leta på glutenfria eller mjölhyllorna.

Det finns två varianter som båda iprincip bara består av risflingor:

-OLDANA instant risgröt http://www.oldana.se/risgrot.html

-DrKousa risdiet

Gröt:
Värma 1dl vatten eller utspädd päron/äpple babyjuice och vispa i 3 mått nutramigen och "risflingor" till lagom konsistens. 1 knapp tsk rapsolja.


Dessutom kan du beställa "gröt" på www.trendybaby.se under barnmat
ris:
http://www.trendybaby.dk/shop/productinfo.asp?id=14023
hirs:
http://www.trendybaby.dk/shop/productinfo.asp?id=14024
 

Tack för länkarna och

Skrivet av  Ebba m.3
tipsen! Jag vet inte om det är för att vi provocerar som hon vaknar så mycket, hon sov inte just nåt bättre när jag körde helt mjölkfritt, men det kanske berodde på hunger, det trodde iaf läkaren. Iofs verkar det som om hon har ont i magen när hon vaknar på natten, hon pruttar och spänner hela kroppen. Men hon är inte hård i magen...

Usch, jag önskar att man bara kunde få svart på vitt om hon är allergisk eller inte, hon har fått lite prickar på magen de senaste dagarna, men det kan ju lika gärna bero på vanligt eksem så barnläkaren sa att det inte räcker för en diagnos. Ska man hoppas att hon blir jättedålig? Ja, jag vet inte, ska ta och prova med gröt iaf, tack så mycket!
 

Nej du ska inte

Skrivet av  Åsa m A&E
behöva göra henne jättedålig. Läkaren kan gått ställa diagnos ändå. Att hon vaknar med gaser i magen är typsikt mjölkallergi. Allergin ger oftast lösmage (ibland hård men det är ovanligare) men det brukar man inte se när barnet bara ammas eftersom det då är naturligt att göra #2 ofta.

Tillsammans med att småprickar kommit tillbaka så är det i mina ögon en säker diagnos. Hade jag varit du hade jag ringt läkaren igen och halvt överdrivit symptomen och sagt att nu byter du till mjölkfritt igen.

Nutramigen eller inte, så länge ett mjölkallergiskt barn som har tillväxtförsämring får i sig mjölk lär det inte gå upp i vikt eftersom mjölkproteinet bryter ned tarmslemhinnan och förstör den så att det blir svårare att ta upp näring. Lita på din amning! Tror inte det som är problemet. När man slutat äta mjölk tar det 2-4veckor innan tarmen läkt, minst lika länge som för eksemet att försvinna och oftast börjar barnet gå upp i vikt först då. Samt att det tar även denna tid för dem att börja sova bättre om sömnproblem oxå är en symptom.
 

Prova Profylac!!!!

Skrivet av  Tullsan m två allergibarn
Mycket mer neutralt i smak och doft. Båda mina barn TOTALVÄGRADE Nutra och det gick bara inte, trots tusen försök. Så när vi fick Profylac istället accepterade de utan problem.

Vi fick även vårt BB att ta in Profylac då de berättade att det var ett mkt vanligt problem för dem också! Vår minsting skulle nämligen ha tillägg redan på BB och det gick inte alls.

Prata med er läkare!
 

Prova kall!!

Skrivet av  Chessan med Linnea
Mitt tips är att skippa falskan om hon ändå inte är van vid den (Linnea vääägrade flaska tills hon var 9 mån oavsett vad som fanns i) och ge Nutran kall i glas istället. Linnea tyckte vid 6 månader att det var så kul att få dricka ur glas att "allt" gick ner, dvs både vatten och nutra. Hon fick då även en pipmugg, spillfri variant att hålla själv. Mycket populärt. När du börjar med gröt kan du ju hälla i lite nutra i den också så hon vänjer sig vid smaken.

Lycka till!!
 

Ja det är ju

Skrivet av  Ebba m.3
värt ett försök! Flaska har hon iofs tagit förr, men det roliga med att dricka i en mugg kanske överväger den dåliga smaken. Ska testa!