Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som bakar glutenfritt - hjälp mig!

Skrivet av Karen m Annie 030118
Har försökt att antal gånger nu, men det blir aldrig riktigt bra. Brödet är så fint när jag ställer in det i ugnen, efter 10 min har det sjunkit ihop på mitten. Kakorna flyter ut jättemycket och blir helt platta. Har ni några bra tips? Jag har i både husk och havregryn i brödet, däremot inte i kakorna - kanske skulle haft det... Hjälp, så trist att slänga!
Svar på tråden: Ni som bakar glutenfritt - hjälp mig!

vilken slags kakor

Skrivet av  Sara
Vilken slags kakor är det?
Jag har litet olika erfarenheter med olika typer... så beskriv gärna!
Kanske ska du helt enkelt ha mer mjöl i?

Bröd är jag tyvärr dålig på. Jag har bakmaskin -där brukar det oftast bli bra höjd på brödet...
 

Jo

Skrivet av  Karen m Annie 030118
detta är en mördeg, ett danskt recept med smör, socker kryddor som man vispar pösigt. Tillsätter 1 dl grädde (ovispad) och sen mjöl (bytte bara vetemjölet mot finax mix). Degen var precis lagom, gick fint att rulla och så, men som sagt, allt blev en enda kaka på plåten...
 

vet inte riktigt...

Skrivet av  Sara
Mördeg brukar fungera ganska bra för mig -men jag tror jag har ett recept utan något "blött" i. Jag skulle tro att antingen mer mjöl i, eller prova ett glutenfritt mördegsrecept (tror jag använder ett från Finax:s eller Sempers receptbroschyr) -och tillsätta dina kryddor i det.
Jag tror inte fiberhusk skulle hjälpa -men vem vet? Om du provar det får du väl berätta hur det går.

Sådana kakor som ska "pösa upp" litet (typ drömmar) tycker jag lätt flyter ut. Fast det lät ju inte som om dina kakor var av den typen.
 

Det går inte alltid att byta

Skrivet av  anna-frida
ut mjöl mot mjölmix, tyvärr. Finaxmjölet är bra till matbröd medan Sempers är bra till kakor, det innehåller ju lite bakpulver.
Jag tycker Du skall ta recept ur de 3-4 mat- o bakböcker som kommmit de senaste åren, de är jättebra. Jag bakar ur Ekstrand Hemmingssons Glutenfria kokboken eller Bakglädje från Celiakiförbundet. Det finns också recepthäften från Finax och Semper.
När jag bakar matbröd så gör jag bullar, det är enklast. Då bakar jag på linfrön o fiberhusk, finns flera recept på det. Mjölmixen skall man snåla med men degen får inte vara för lös... var noga med att väga mjölmixen, mät inte med dl-mått. Vi har ofta bakkurser för oss med celiaki, celiakiförbundet ordnar och det är verkligen nyttigt. Det är bara att göra nya försök, det går, jag lovar.
Lycka till!
 

Tack snälla!

Skrivet av  Karen m Annie 030118
Ja, det är väl bara att ta nya friska tag och försöka igen då...
 

Artiklar från Familjeliv