Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd önskas!

Skrivet av Gunilla & Wilma
Min tjej på två år har fått diagnosen infektionsastma och får dagligen mediciner för detta.
Det jag nu skulle önska är att få höra om era erfarenheter kring astma, både allergisk och icke allergisk.
I mars ska vi tillbaka till doktorn för att reglera dosen på medicinerna. Hon får pulmicort och singulair varje dag + airomir vid behov. Det är tänkt att vi succesivt ska sänka dosen på pulmicort efter en förkylning, men vi hinner bara lagom trappa ner så börjar besvären om igen (enorm hosta och rossliga luftvägar).
Hon får nästan alltid besvär vid ansträngning och om hon skriker/gråter kraftigt. Hon tycks även vara känslig för väderomslag (varmt -> kallt).
Det jag är rädd för är att det inte bara är infektionsastma hon har, men frågan är om jag i det här läget kan kräva en noggrannare utredning hos barnläkaren?
Hur yttrar sig besvären för era barn med astma och vad har de fått för hjälp?
Kan tillägga att dotterns far, farfar, farbror osv. alla har kraftig allergisk + infektionsutlöst astma. Vill inte tro det värsta, men med tanke på medicinåtgången här så börjar jag smått fundera.
Svar på tråden: Råd önskas!

Känner du det orolig

Skrivet av  Cecilia med små troll
så tycker jag att du ska kontakta någon annan läkare eller be att få en noggrannare koll.

Min flicka är också två år och har en besvärlig astma. Det är infektionsastma och vi har aldrig lyckats få ner dosen med pulmicort under vintern utan står på höga doser. Hon blir mycket rosslig och hostig direkt ifall vi trappar ner pulmicorten.

Nu har hon just haft stora problem med sin astma utan att vara förkyld. Detta har mest kommit på dagis och jag har fått hämta henne några gånger pga svår astma och kört henne till sjukhuset för betapred och ventolin mm.
Hennes läkare tror att detta inte beror på allergi eftersom problemen är störst på dagis och hon går på ett allergidagis som är sanerat från allt ( starka dofter, pälsdjur och damm, kvalster). Han tror att det handlar om ansträngningsastma som är vanligt i kombination med infektionsastma. Vi har fått en ny medicin som fungerar bättre. jag minns inte vad den heter men jag kan kolla om du vill. Den är som pulmicort men dessutom så är det luftrörsvidgande i så att hon inte rosslar och hostar så mycket när hon springer och leker.
 

Linus har oxå infektionsastma..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Här är det likadant. Linus hinner aldrig bli riktigt bra mellan turerna. Infektionerna avlöser varandra (han började på dagis nu i höst) och vi hinner inte gå ner på underhållsdos förrän det är dax att gå upp igen.
Han tar Pulmicort och Airomir, men det hjälper. Han blir förvisso inte helt besvärsfri, men han har det iaf inte jobbigt. När det är som värst får han 6 doser Pulmicort och 8 doser Airomir per dag för att hålla hostan i schack.
Dessutom har han stora besvär vid fuktig och riktigt kall väderlek. Så även om han inte är sjuk medicineras han mycket.

Om du känner dig osäker och orolig, så kontakta läkare och astmasköterska. Det är alltid skönt med ett andra utlåtande!
 

Linnéa

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
har oxå infektionsastma. Hon inhalerar Airomir och pulmicort vid varje förkylning. Vi håller på ungefär 2-3 veckor varje gång. Numera kan vi hålla upp med medicineringen mellan förkylningarna, men förra vintern var vi tvugna att inhalera nästan hela tiden. I somras var hon relativt frisk trots det dåliga vädre, men så fort hösten kom började förkylningarna.

Linnéa har testats för allergi, men det visade negativt. Trots detta verkar hon vara känslig mot något som fanns i heltäckningsmattan på hotellrummet sist vi var på semester i Tyskland. Kanske damm, kanske kvalser, vad vet jag. Hemma har hon dock inga problem med det eftersom vi inte har heltäckningsmattor. Nästa gång vi ska på återkontroll (efter nyår) så ska jag ta upp det med läkaren. Vi har inga kraftiga allergier i släkten. Hennes pappa har lätt allergi mot kvalster och hennes morbror mot gråbo. Hennes storebror hade dock falsk krupp/infektionsastma när han var liten, vilken nu har vuxit bort (12 år idag).
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Gunilla & Wilma
Känner mig lugnare nu när det verkar som att det är vanligt hos barn med infektionsastma att besvären håller i sig.
Ska prata med läkaren och höra vad han säger, men troligen kommer Wilma få en högre dos på medicinen.
Fortsätter hålla mina tummar på att besvären "växer bort".
 

Artiklar från Familjeliv