Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Jassa
Hej alla ni som skriver här!
Jag är ny på den här sidan, hittade hit idag efter att jag och min son på snart 7 månader blivit ordinerade mjölkfri kost. Han har haft väldigt dålig viktuppgång och även järnbrist och varit på lasarettet varannan vecka i snart 4 månader utan att få några svar. Men idag så fick vi alltså veta att järnbrist hos bebisar beror ofta på mjölkallergi.
Jag har suttit och läst ca 15 sidor tillbaka och lärt mig mycket från er som har barn med samma allergi! En fråga har jag: Finns det några bra sidor på nätet där jag kan läsa mer om mjölkallergi, alltså en faktasida?
Svar på tråden: Hej!

Två länkar:

Skrivet av  Karolina med Isak-03
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=35943

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/4EED7827A57816E64125687800449E4F?open&topbibliotek

Hoppas att det vänder för din son nu så ni slipper fler turer till lasarettet! Har ni fått konstaterat allergi eller ska ni bara testa med mjölkfri kost?

Det känns lite krångligt i början att äta mjölkfritt men man vänjer sig snabbt.

Lycka till! Karolina.
 

Tack!

Skrivet av  Jassa
Jag vill börja med att tacka för länkarna, jag ska genast sätta mig och läsa!
Vi har inte fått konstaterat mjölkallergi men vår barnläkare säger att allt pekar på det, järnbristen och den dåliga viktuppgången. Vi ska köra mjölkfritt i en månad till att börja med, sen ska vi tillbaka till lasarettet för utvärdering och provtagning. (Vi bor mitt i skogen så vi har 13 mil enkel väg till lasarettet)
Det jag kommer att sakna mest är ost, jag älskar ost!!! Finns det mjölkfri leverpastej?
 

Jadå- det finns flera sorter

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01-fotonörd
- har för mig att det är Scan som har både bredbar och skrivbar leverpastej som är mjölkfri. (Gillar inte leverpastej...så jag minns inte riktigt...;-) )
Läs innehållsförtecknignen i affären kanske det visar sig vara många som är det.
Ost är värre- eftersom de som finns är på soja, vilket inte är bra att konsumera mängder av om din son är mjölkallergisk- 30 % av mjölkallergikerna utvecklar allergi mot soja eftersom proteinen påminner om varandra.
 

Japp, Scan är det! (imt)

Skrivet av  Karolina med Isak-03
 

en länk till

Skrivet av  Sara
www.celiaki.se

Celiakiförbundet organiserar även mjölkallergiker, så det finns en del info där, och kanske är du intresserad av själva förbundet också?
 

Artiklar från Familjeliv