Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tips,hjälp ang. mjölkfritt

Skrivet av nette
min dotter,snart 3 1/2 år verkar ha fått en rubbning i tarmen efter magsjuka . hon är lös i magen samt säger att hon har ont i magen ibland.barnläkaren har föreslagit att vi ska utesluta mjölk i ett par veckor.är dt någon som har hört att det kan bli så här efter magsjuka?
vad kan man ge till frukost,mellanmål,kvällsmat?
Hon är van vid välling både morgon och kväll och gröt är hon inte glad för.yoggi,fil ost finns det väl ingen sort man kan ge? bröd med delvis härdat vegetabiliskt fett av rapsolja är det ok eller vad ska man köpa för bröd? jag har ingen koll alls på detta tar,tacksamt emot alla tips och råd,saker att tänka på.jag har en paket fiskpinnar i frysen där står ströbröd och inom parantes vetemjöl,vatten,jäst,kryddor,salt solrosolja det är väl ok då?
Svar på tråden: tips,hjälp ang. mjölkfritt

Det är väldigt

Skrivet av  Åsa m A&E
vanligt att man blir sekundärt laktosintolerant efter magsjuka. Men det brukar räcka med att ge laktosfria produkter eller låglaktos. Tycker du ska kolla med läkaren igen om du verkligen behöver utesluta mjölk helt.

Ska du ta bort mjölk helt för en 3½ åring så är det lättas att göra välling på solhavre/oatly H+ eller annan havremjölk tillsammans med änglamarksa havremust. Havremusten köps på coop och hur du kokar vällingen står på baksidan av paketet. Koka gärna med bara havremjölk å inget vatten och häll i en klick fett för magen.

Brödet verkar OK. Fiskpinnarna likaså. Som mellanmål/frukost etc passar pannkakor (gör som vanligt men med havremjölk), smörgås, ägg (hackat, kokt osv) frukt, flingor och havremjölk, gröt kokt på havremjölk. Pålägg som fungerar bra är kaviar, skinka, scan leverpastej t.ex. Du kan ge skinkstavar, morot blomkål, broccolo, bönor, etc att plocka och en avokado dipp eller en halv avokado ren. Sedan finns det även "yougurtar" som hoppla, Yosa och Yofu att köpa i affären men de är dyra och söta. Hemlagad kräm som inte är så söt är oxå gott eller risifrutti kokt på grötris och utspäddkokosmjölk, rör i lite kok-marsan gjord på havremjölk.
 

Artiklar från Familjeliv