Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor om lite allt möjligt...

Skrivet av Therese m Simon -03 & Johannes -04
Hej på er alla underbara mammor (och pappor?!)

Min son har haft eksem nu till och från nästan sen han föddes. Han är nu 20 månader och eksemen är värre än någonsin. Han går hos en jättebra läkare som tar hans problem på allvar. Vi har nu en kortisonsalva grupp 3 som vi ska smörja med en gång om dagen plus fet mjukgörande som vi ska smörja med så mycket vi vill och orkar. Badar honom ca två ggr i veckan i olja för att inte torka ur huden i onödan. Han har stått still i vikt nu i ett halvår. Vi går hos dietist och hade nu på sista besöket äntligen fått upp vikten ca 300 gram. (HURRA, mamman jublar!!!) Läkaren misstänker att det är mjölk han inte tål, men dietisten vill vänta med att ta bort och störa i maten nu när han äntligen gått upp i vikt. Fast läkaren bestämde ändå att har han inte blivit bättre till den 30:e nu den här månaden så måste vi nog ändå göra ett försök. Vi gjorde detta för ca ett år sen och då blev det ingen skillnad, han är även pricktestad UA. Min fundering är nu, OM det visar sig att han inte tål mjölk, kan det då ha med vikten att göra. Alltså att han inte går upp i vikt?! Någon som haft det så? Han har även varit lite konstig i magen ett tag, men är nu bra. Han kunde bajsa 5-6 ggr om dagen, men det var inte löst och inte hårt, bara mycket. SKriv och berätta hur ni har haft det!

Sen har han även astma, och vad vi trott varit infektionsastma, men nu har han även visat symptom när han blir anfådd osv. Men visst är det så att många barn blir bättre med åren, eller? Han har nu en envis hosta och ger jag honom airomir så blir han betydligt bättre. Man känner riktigt hur det rosslar i ryggen på honom... Pulmicort får han dagligen men dubbel dos nu när han är så här. Sen har jag nu läst i en del böcker att det är BRA med hosta, att man ska undvika att ge barn medicin eftersom hostan ska hindra en luftvägsinfektion, men det kan väl ändå inte stämma på dom barn som har astma, eller?

Sen har vi lillebror som är snart 3 månader, han har också någon sorts eksem i ansiktet. Det sitter mest i pannan och är torrt och rött. Verkar klia också för han river sig titt som tätt. (Storebror verkar däremot inte alls klia) Man misstänker även har mjölk och jag ska testa att ta bort mjölken och se om det blir bättre, ammar ju än så det är jag som får lov att ta bort det han inte tål ju.
Mina funderingar har nu varit om det kan vara något helt annat, tex något i huset som dom inte tål, tex mögel eller något. Men det brukar väl mer sätta sig som snuva och rinnande ögon och liknande? Någon som vet? Man blir ju lite nojjig, men så är det väl att vara mamma antar jag... Vet att Johannes (minstingen) reagerar när jag ätit ketchup så det får jag ju undvika.

Tror det var allt jag hade på hjärtat den här gången, skriv och berätta om ni haft något liknande på era barn, känns så skönt att veta att man inte är ensam om detta! Tack på förhand och God fortstättning!

Svar på tråden: Frågor om lite allt möjligt...

Symtom på

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
mjölkallergi kan vara enbart dålig viktuppgång eller tom nedgång.
Man måste inte ha alla symtom, en del visar bara få.
Skulle lyssna på läkaren och testa att ta bort mjölken en period. Likaså yngste sonen, låter misstänkt mjölkallergi även det.
Mjölkallergi (allergier övht) visar sig ofta inte vid testar, speciellt inte hos barn. Så dessa kan man inte lita på.
 

Hej Nanna!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & Johannes -04
Och tack för ditt svar. Simon som han heter gick faktiskt ner lite i vikt under sommaren, men han hade också feber till och från i flera månader så det är inte så konstigt att kroppen inte orkade lägga på sig i vikt då. Till saken hör att han är för tidigt född också (vägde 1559 gram när han föddes) och har ju alltid varit liten. Han ligger fortfarande på sista strecket på bvc´s kurva. Längden har han börjat på att komma ikapp faktiskt så det känns ju bra.

Ang pricktestet så sa läkaren det till mig innan, att det kommer säkert inte att visa något, oftst gör det inte det på barn under 3 år sa han. Men hade det visat något så hade man ju vetat säkert då. Hade i och för sig varit skönt om det visat tex mjölk då , för då hade man ju vetat...

Jag ska ringa läkaren den 30:e och höra om inte han tycker nu att vi ska testa att ta bort mjölk ändå. Jag menar, vad händer om jag slutar att smörja med kortisonsalvan, då är det ju säkert lika dant rätt snart igen. Och man kan ju inte hålla på att smörja med starka kortisonsalvor hur länge som helst heller?!

 

Kan

Skrivet av  Åsa m A&E
bara instämma med Nanna. Det låter misstänk likt mjölk, men även gluten eller sädesslagsallergi som vete.

Just födoämnes allergier kan ju ge så olika symptom som diaré, kräkningar, dålig viktuppgång, eksem, magont, ökat antal infektioner, ständig snuva, många öroninflammationer, förvärrad förkylnings/småbarnsastma de flesta barn har bara något av alla dessa symptom men vissa uppvisar flertalet. Hur man reagerar verkar vara högstindividuellt.

Symptom som svullna slemhinnor i öron/näsa/hals som ger ökat slem etc är oxå en symptom på mjölkallergi. Förkylningsastma och öroninfektioner är ju även för vissa barn mjölkallergikopplade. Kanske kan din son bli mycket bättre på mjölkfri kost? Dock beror det ju helt på hur länge ni höll mjölkfritt sist. provade ni i 1-2mån och inget hände är det knappt lönt att prova igen. Provade ni kort tid som bara 1-2veckor prova ingen det skadar ju inte. Blir inget bättre då så vet ni ju att det inte var mjölken.
 

Hej Åsa!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & Johannes -04
Tack för ditt svar. Fick mig en liten funderare av ditt svar faktiskt... För Simon som han heter (tror inte jag skrev hans namn alls faktiskt!) är ju rätt infektionskänslig också, så då kan det ju också ha att göra med mjölken då... Hmmm... Det var bara en kort tid som vi tog bort mjölken sist, två veckor tror jag det var. Och det var för ett år sen. Nu äter han ju mer mjölkprodukter än han gjorde då så det kan ju vara så att han fick för lite mjölkprodukter för att det skulle visa sig i tex eksem då. Ska ta och ringa läkaren den 30 även fast han är mycket bättre nu i eksemen. Jag menar, vad händer om jag slutar att smörja honom, då blir han ju säkert lika igen. Och man ska väl inte hålla på att smörja med starka kortisonsalvor hur länge som helst heller?!

Tack än en gång för ditt svar! Det betyder så mycket!

*kram*
 

Dålig viktuppgång här!

Skrivet av  Jassa
Hej!
Min son som nu är 7 månader har på 4 månader ökat ca 800 g i vikt. Nu först efter massor, massor av olika prover har läkarna börjat gissa att det kanske kan bero på mjölken. Han har även järnbrist, inte lågt hb utan lågt järnförråd helt enkelt. Vi ska prova att vara mjölkfria (jag ammar fortfarande delvis) i en månad till att börja med så får vi se om det ger resultat. Som jag fått förklarat för mig så kan man inte lita på allergitesterna när det gäller födoämnen på barn under fyra år eftersom matsmältningen inte är färdigutvecklad än.
Det låter som om ni har haft tur som fått träffa en bra läkare som ni har förtroende för, vi är inne på vår fjärde läkare nu. En fick barn, en annan flyttade och en tredje åkte på semester... En av de läkare vi träffade sa att min som hade nåt fel i magen, men hon kunde inte förklara på svenska vad det var!!
Hoppas att det ordnar sig och att sonen fortsätter att öka i vikt!
 

Hej Jassa!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & Johannes -04
Och tack för ditt svar. Ja, vi har verkligen haft tur att träffa en kanonbra läkare. Har gått igenom några mindre bra innan så jag vet vad jag har att jämföra med... Simon som älsta sonen heter är född för tidigt också så det har blivit en hel del sjukhusbesök för hans del... Simon har en del andra problem än just dom här med eksem och astman så den här läkaren har hand om allt nu, tidigare så hade vi flera olika men det blev man ju helt knasig på. Det betyder så mycket att man känner förtroende för läkaren och han är verkligen jättebra! Han tar sig tid och går igenom allt grundligt. Han ger sig inte förrän problemet är ur vägen och det är jag SÅ tacksam för. Många andra läkare tycks bara vifta undan sådant man är orolig för. Men jag har hela tiden blivit bevisad motsatsen när dom sagt att det inte varit så, så jag litar mest på mig själv! Känns skönt att ha hittat den här läkaren, även om vi måste åka till en annan stad för att träffa honom...

Vet man varför din son har järnbrist? Gör man något åt det nu eller ska man se om han fixar det själv? Vi fick ge Simon järn i flytande form i ett halvår, men han är född för tidigt så det är ju en helt annan grej.

Nej, det stämmer att man inte kan lita på pricktester och sådant när barnen är så pass små. Den här läkaren sa under tre år är det väldigt svårt och han sa ju det innan till oss, att det kommer säkert inte att visa något, men gör det det så vet man ju. Och det är ju sant.

Hoppas att det även vänder för din son och att våra pojkar går upp lite mer i vikt nu snart...
*kram*
 

förlåt . jag menar:"Nassa"

Skrivet av  sagit och anders
varför skrev jag "hej therese" när jag menar"hej jassa"?.

förlåt men jag skrev till dig Nassa.


kram sagit
 

lite erfarenhet och en kram

Skrivet av  sagit och anders
hej therese.
min son är extra allergiker och har en autopisk eksem väldigt dålig sen födelse.
upp till nu hörde vi om och om från läkaren att han är mindre i höjd och vikt efter att "så är det med allergiker och eksem barn" dem äter mindre från det som behöves.
men vi precis kommit till en underbart läkare i Östra sjukhuset i Gbg och hon hjälpte oss med att behandla infektion som han hade i sin eksem. grejer är att han aldrig såg finare än nu i huden och också att dem sista 3 veckor sen eksemen lugnade ner då äter barnet så mycket att vi inte kände den rundiga killen som upp till nu var extra spetsig. han sjutit upp i vikt och höjd och det visade sig att en stark eksem gör att kroppen tar ut mycket energi på den .
när den starka salva bytas(?) mot en svagare och kroppen mår bättre ta dem upp vikten igen.
jag hoppas att det ska hände hos er också. lycka till och stora styrk kramar.
skriva till mig om det känns ensam med alla dem kortison salvor och svart eksem. kvinnorna som skrev till mig när vi hade det svart varit mina stöd.
lycka till.sagit
 

Artiklar från Familjeliv