Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Järnbrist och allergi?

Skrivet av Gullebarn
Hej!
Min son har jarnbrist som inte blivit battre trots behandling och man borjar misstanka glutenintolerans.Ar det nagon som vet om ett barn kan fa jarnbrist vid andra tillstand, tex vid mjolkallergi?
Svar på tråden: Järnbrist och allergi?

Min son har det

Skrivet av  Karin
och han har massor av allergier men är inte glutenintolerant.
 

Det var ju intressant

Skrivet av  Gullebarn
Hejsan!
Gar din sons järnbrist inte heller att bota med
järntillskott? Vad ar själva orsaken till järnbristen? Har den nagra särskilda konsekvenser? Mitt barn har som enda symptom dalig viktuppgang och järnbrist.
 

Mer svar

Skrivet av  Karin
Hans järnbrist beror troligen på hans ensidiga kost och den är inte avhjälpt med tillskott. Läkaren vrkar inte så jätteoroad men hon tar nya prover gånger per år.
 

En fråga

Skrivet av  Jassa
Jag undrar vad du menar med att järnbristen beror på ensidig kost? Min son är ganska kinkig med vad han äter, så det är därför jag undrar!
 

Svar

Skrivet av  Karin
Hans kost blir ju betydligt ensidigare än normala barns eftersom han har så många allergier.
 

Exakt samma!

Skrivet av  Jassa
Min son som är 7 månader har också järnbrist. Enligt den senaste läkaren vi pratade med så är mjölkallergi den absolut vanligaste orsaken till järnbrist hos bebisar.
De enda symtomen som min son har/har haft är just järnbristen och väldigt dålig viktuppgång. Han väger nu 6800 och är alltså 7 månader. De senaste 4 månaderna har han endast ökat ca 900 gram.
Hur gammal är din son?
 

Fråga till mig?

Skrivet av  Gullebarn
Hej!
Vet inte riktigt om du frågade mig eller Jassa. Min son är i alla fall 15-månader och väger 9,1 kilo. Han ökar ocksa väldigt långsamt i vikt. Det tråkiga med järnbrist ar att de tydligen får annu sämre matlust och även kan vaxa mindre på längden. Hur ska ni göra nu? Utesluta mjölk och kolla om han går upp mer?
 

Hej igen!

Skrivet av  Gullebarn
Forlat jag menade sa klart om fragan var riktad till Karin. Sag att du redan skrivit langre ner pa sidan att ni ska prova mjolkfritt. Vad konstigt att var lakare stirrat sig blind pa gluten och inte sagt nagot om att prova att utesluta mjolken. Vid blodprov fanns inga tecken pa glutenallergi sa han har ju inga direkta bevis. Kan alltsa vara vart att prova mjolkfritt forst. Gastroskopi kan man ju alltid gora senare. Har de inte funderat pa gluten ert fall? Eller blir det nasta steg?
 

Vet inte

Skrivet av  Jassa
Vi vet inte vad nästa steg blir, vi är bara glada att vi äntligen fått träffa en läkare som pratar svenska...
Lillkillen har feber så vi har varit på vårdcentralen och kollat honom. (Läkarna vill att vi gör det om han får "omotiverad feber") Då passade vi på att väga honom och sedan vi började med mjölkfritt har han ökat 225 g, på 9 dagar! Så jag hoppas verkligen att vi är på rätt spår nu =)
Vi har faktiskt aldrig hört nån läkare säga nåt om glutenallergi, det enda de sagt är att den absolut vanligaste orsaken till järnbrist hos bebisar är mjölkallergi. Du kan ju alltid fråga din läkare!
Hoppas att ni har det bra under alla helgerna!
 

Hur pass kollas HB hos er?

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Mig veterligt har aldrig barnens järndepåer testats, trots att den ena är födoämnesallergiker och den andre stått stilla i vikt i 1,5 år. Kanske de kollat men inte sagt nåt.
Hur ofta och när har era barn fått det kollat?
 

Två gånger per år

Skrivet av  Karin
men den tidigare läkaren hade inte alls den kollan. Min son är nästan 7 år.
 

Kanske det är först efter en lång utredning..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Linus har ju varit mjölkfri sedan han var 5 veckor. Tim genomgår ju just nu en lång utredning.

Tack för svar!
 

Inte Hb

Skrivet av  Jassa
Min son har bra Hb, men ändå järnbrist. Han har alltså för lågt järnförråd i kroppen. De tog en himla massa prover när vi var på lasarettet och däribland ett blodprov som visade detta. Som jag har förstått så kan man inte se denna järnbrist om man gör ett vanligt "stick-i-fingret-prov"
 

Tömmer rör med blod och gör en

Skrivet av  Karin
blodanalys.
 

Då kan jag konstatera att de nog inte gjort det..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Möjligen i samband med glutenproverna då..

Tack för svar!
 

Nä, jag vet ju att inte HB är jämförbart..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Kom bara inte på hur jag skulle skriva eftersom jag inte visste dom korrekta orden.. :o)

Tack för svar! Ska kolla nästa gång med läkaren.
 

Råkade bara...

Skrivet av  Jassa
Jag råkade bara veta att Hb och järnbrist inte är samma för att en snäll barnsjuksköterska talde om det för mig.
Jag har alltid trott att det varit samma sak =)
Så jag hoppas att du inte tog det som jag ville visa hur duktig jag är!
Gott Nytt År!
 

Ingen fara! :o)

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Tyckte inte att du lät som en viktigpetter alls! :o)
 

Skönt!

Skrivet av  Jassa
Jag är helt ny på detta med mjölkallergi, så det tar fortfarande en halv dag för mig att handla eftersom jag måste läsa på varje förpackning...
Så jag hoppas på många tips på denna sida så kanske jag lär mig så småningom!
 

På denna sidan finns massor av kunskaper!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Det tar ett tag, men snart kan du på dina fem fingrar vad som innehåller mjölk och ej! Och som sagt, här finns hur mycket info som helst att inhämta. Tror nog att mjölkallergi är den största "gruppen" här.. :o)

Linus fick btw i sig sourecream and union chips på nyårsafton (av misstag då alltså) och minsann, ingen reaktion än!! Hoppas att allergin är på väg bort, eller rent av borta redan. :o)
 

Vilken tur!

Skrivet av  Jassa
Jag hoppas verkligen att allergin börjat växa bort, eller åtminstone mildras. Fast jag vet egentligen inte om den kan mildras eller om den bara försvinner helt på en gång...
Hur länge tar det för Linus att reagera om han fått i sig mjölk och på vilket sätt märks det?
Ammar du honom? (Kanske har du skrivit om detta förut, du får i så fall ursäkta mitt dåliga minne)
Som jag skrev, jag är väldigt ny på det här så jag har jättemånga frågor.
 

Jättelänge sedan jag skrev om Linus allergi här..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Jag har mest äl och vält problemen med storebroren Tim.. :o)

Linus är idag 18 månader (eller inte IDAG, om 4 dagar.. *S*) och hans mjölkallergi konstaterades tidigt. Jag ammade aldrig honom (pga problem med storebrors amning tog vi det beslutet redan innan Linus föddes), så han fick ju Babysemp från start. Men han var aldrig en nöjd och glad bebis Tvärtom; jättekinkig!) och han var STENhård i magen. Eftersom han hade så stora problem med förstoppning så försökte vi få hjälp av BVC, med Lactulos som resultat. Då detta inte heller hjälpte, så sökte vi hjälp på annat håll. Linus hade då börjat få utslag på kinderna. Vi åkte resulut till akuten helt enkelt! Läkaren där hade inte en aaaaaaniiiing om vad det kunde vara och när jag påpekade att mjölk kunde vara boven, så fick vi rådet att köpa en förpackning Nutramigen och prova några dagar. Redan samma dag märktes en skillnad och på tredje dagen kunde han bajsa!!! Tid hos en barnläkare och han fick en diagnos. :o)
5 veckor gammal var han då och sedan dess har han inte fått i sig mjölk, så vi vet inte om han fortfarande reagerar och hur isf. Tanken var att han skulle göra provokation (hemma) för ett halvår sedan, men då blossade en rejäl allergi mot soja upp och läkaren tyckte vi skulle vänta ytterligare med mjölk.

Men nu tror jag att det är läge för en provokation! Läkaren sa nu senast att vi kunde ta det när vi tyckte att det passade in i vårt liv och nu har han varit frisk och pigg ett tag,så det är ett bra tillfälle!

Fråga gärna om du vill veta nåt särskilt. Här har fixats mjölkfritt sedan smakisarna, så jag börjar bli varm i kläderna.. ;o)
Och välkommen hit förståss!