Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Karen m Annie

Skrivet av Annelie m Vilda -02 (celiaki) + My -99
Hej!
Vår minsta dotter Vilda har också celiaki sedan snart ett år och jag försöker också (m varierande resultat) baka kakor som alla kan äta. Vill liksom att hon när hon är hemma inte ska behöva ha "special" hela tiden, utan kan äta det som vi andra äter. Läste nånstans att när man gör om ett vanligt recept till gf måste man ta 1,5 x den vanliga mjölmängden, d v s om det t ex är 2 dl vetemjöl så tar man 3 dl mix. Det brukar funka för mig, men ibland blir det platt som en pannkaka...
Kakor som jag brukar baka är havreflarn, kokoskakor, nötklickar och hallongrottor. De första tre är ju helt mjölfria, och hallongrottor har jag mix i. Mjuka kakor blir lätt lite stampiga tycker jag, så det gör jag sällan, bortsett fr tårtbottnar förstås. Matbröd gör jag ganska söta m sirap/socker och en massa nyttigheter som linfrö, solrosfrö o s v. Det blir nästan godare än gluten-bröd tycker jag!
Lycka till, och har du nåt tips åt mig så är jag jättetacksam.
Svar på tråden: Till Karen m Annie

Tack snälla!

Skrivet av  Karen m Isak o Annie
Vad glad jag blev nu! Ska prova dett nästa gång jag bakar (lär väl inte bli alltför snart eftersom vi är mitt uppe i en flytt...). Eftersom Annie bara har haft sin diagnos i ett par månader så har jag inte så mycket tips att komma med ännu, men jag hoppas att jag kan bidra efterhand. Däremot kan jag säga att jag försöker som du att alla ska kunna äta samma sak. Gjorde en GF baconlasagne igår som blev supergod, alla åt som om vi inte sett mat på en vecka...
 

Artiklar från Familjeliv