Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gluten -hur snabb reaktion?

Skrivet av Sara
Hur snabbt reagerar era barn/ni själva på gluten? På vilket sätt?
Jag vet att det kan vara individuellt, men det är ju intressant att få några erfarenheter att jämföra med. Vet någon om det är skillnad på barn och vuxna?

Jag misstänker att jag idag råkade ut för en reaktion på gluten i mat. Men jag vet inte riktigt hur det "känns" eller hur snabbt det kommer -trots att jag haft celiakidiagnos i 5 år; jag tror jag både har haft tur och skött mig bra hittills.

Min reaktion idag: (inget för den äckelmagade)

först litet lös i magen 2-3 timmar efter den misstänkta måltiden, sedan diarré ca 5 timmar efter den misstänkta måltiden (just efter nästa måltid). Diarren pågick tills magen s.a.s. tömt sig en gång. Sedan verkar den ha gått över, och jag blev hungrig direkt.
Svar på tråden: gluten -hur snabb reaktion?

Det låter precis som

Skrivet av  Ango 2 x celiaki
min minsta dotter...fast hon reagerar oftast dagen efter. Hon bajsar löst ett par gånger (hemskt illaluktande) sedan superlöst en eller ett par gånger och sedan är det som vanligt igen.
Min stora tjej reagerar med ont i magen (den lilla får också det) och sedan förstoppning.
Det finns nog ganska många olika varianter att reagera på liksom symtomen på celiaki kan variera kraftigt.
Det låter iaf som om det var en glutenreaktion du fick!

Kramisar
 

och min gluttis

Skrivet av  glutenmamma
får ont i magen några timmar efteråt men dagen efter sätter de svåra magsmärtorna igång och hon springer på toaletten flera gånger innan det ger med sig. Sist hon fick i sig mjöl när det var bullbak i skolan hade hon svåra magsmärtor drygt halva natten - dagen efter. Det har hänt ett par gånger och hon är alldeles slut efteråt, stackarn.
 

Redan efter ett par

Skrivet av  anna-frida
timmar får min dotter ont i magen. Det gör inte jätteont men det kniper och sen blir det toalettbesök.
 

låter

Skrivet av  Elle med Liam
som du fått i dug gluten då ja. Jag brukar spy ca 3-4 timmar efter jag råkat få i mig nånting, direkt efter maten känner jag ingenting men sen efter nån timme blir jag lite slö och trött och känner mig "konstig" och sen spyr jag efter några timmar. Man är ju bra klantig ibland, har haft celiaki hela mitt liv och ÄNDÅ är man en klumpeduns och äter glutensaker som man chansar på...
 

Artiklar från Familjeliv