Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mjölkallergi

Skrivet av Pernilla
Hej!
Min son (20mån) har precis fått diagnosen mjölkallergi. Ger ni någon välling - och i så fall vilken till era allergiska barn?
Vad menas egentligen med "vegetabiliskt" fett - innehåller det mjölkprotein?
Hur lång tid tog det innan era barns magar blev bättre efter ni slutat med mjölk?
Mycket frågor - skall på "allergikurs " först om ett par veckor.....
Svar på tråden: mjölkallergi

Min dotter..

Skrivet av  Nickis@
...dricker nutramigen, blandat med risdiet som välling. Om det står vegetabiliskt margarin så kan det innehålla mjlök. För min dotter tar det 1-2v innan hennes mage är normal igen.
 

Riktigt dålig välling!

Skrivet av  Jassa
Hej!
Jag ger min son Profylac, eller ger och ger, jag försöker ge är väl mer sant. Den smakar så ohyggligt illa att jag förstår honom som inte vill äta den. Men jag har ett recept på välling som man kokar på havremjölk, idealmjöl, havregryn och lite matfett som faktiskt inte är dumt alls. Om du vill kan jag leta reda på det och skriva ut det senare, jag kanske inte hinner idag men imorgon i alla fall.
Jag tror att min sons mage blivit bättre redan efter ca 2 veckor för han hade helt plötsligt gått upp jättebra i vikt på bara 9 dagar!
 

Men fick han i sig allt då???

Skrivet av  Illan
Vitsen med Profylac alt Nutramigen är att det är NÄRING i det som kanske inte hänger med i en mjölvattenblandning... Ja Nutra smakar konstigt - men de vänjer sig. Det är våra värderingar vi överför där på vad som är gott/äckligt! Pyret är idag 14 månader, har ätit Nutra sen hon var två månader och det är absolut inga problem! Viktigare att hon får i sig näring än att mina smakpreferenser ska tillfredsställas tycker jag :)
 

Håller med

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
Alvina började med Nutramigen när hon var ca 8 månader, hon tyckte att det var äckligt och det tyckte jag också men det försökte man ju undvika att visa för henne. Vi började med knappt halva dosen pulver i vatten, tillsatte vaniljsocker och det tog tag innan hon vant sig (minns inte exakt hur länge tyvärr). Sedan äkade vi långsamt, under flera veckors tid, andelen pulver så att det blev rätt proportioner och fasade ut sockret. Kokade välling på rismjöl av det, hon verkade föredra det då än när det bara var ren ersättning. Hade hon inte accepterat det på det sättet vi gjorde hade vi gjort det på t ex havremjölk istället för vatten (men annars lika med mindre mängd pulver+vaniljsocker) och långsamt gått över till rätt sammansättning. Visst är välling gjort på t ex havremjölk och mjöl godare, det smakar mer som man tycker att det ska smaka, men det innehåller inte mycket näring så då måste man ändå ge kosttillskott (inte bara kalcium). Men det finns ju såklart barn som vägrar Nutra/Profylac hur man än gör och då blir man ju tvungen att hitta på någon annan ersättning men då måste det ju ske i samråd med dietist.
Sinlac kan man ju förresten testa också, det är likvärdigt profylac men mycket godare, det är ju inte alls nödvändigt attt det är just välling utan gröt är ju eg. samma sak. Tyvärr blir det mycket dyrare, tror inte det går att få det på livsmedelsanvisning.
 

Svar

Skrivet av  Karin
Det är ju inte nödvändigt med välling men de mjölkfria som finns är främst Nutramigen. Förutsätt inte direkt att barnet ska ogilla det. Visst luktar det märkligt men barn kanske inte har samma preferenser som vi vuxna så jag tycker det är fel att på förhand tro att barnet inte kommer att dricka. Kanske överför man t o m det till barnet.
Ta upp med er läkare så får ni recept eftersom burkarna annars är dyra men som sagt är det ju inget måste med välling. Ni kan ju lösa det med mer kalktillskott.
 

Artiklar från Familjeliv