Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu behöver jag er hjälp!

Skrivet av Jenny med 3 döttrar
Min dotter på 8 år mår inte riktigt bra. Sommaren -03 började hon kräkas ofta, upp till 40 ggr/dag. Små lätta kräkningar, bara hemma aldrig borta nånstans. Under hösten utreddes hon mkt noggrant på sjukhus, hjärntomografi (heter det så?) tarmbiopsi, RAST-test och fick ha en dosa med slang till magen 1 dygn som mätte surhetsgraden i magen mm.
Hon visade en svag reaktion på mjölk, inget annat. Vi tog bort all mjölk och hon blev bra.

Men sen nån månad eller nåt så tycker vi att hon inte är riktigt i form. Hon har ont i huvet 3-4 ggr /vecka,är alltid trött och hängig och saknar gnista och energi. Emellanåt kliar det i ena ögat (ibland ena ibland det andra, men aldrig i bägge)men hon blir inte svullen och röd.
Förut har hon fått hon äta sånt som innehåller mjölk enstaka gånger för att vi tyckt att hon tål lite ibland. Men nu har vi nolltolerans, och hon är inte piggare. Vi försöker även vara noga med sömn och frisk luft.
Kan det vara nåt mer hon inte tål? Läste i inlägg nedan om järnbrist vid mjölkallergi,kan det vara det?
Vi har även hund och katt, men då borde hon väl reagera annorlunda?
Finns det nån som har nån teori???
Ska ringa barnmottqagningen på måndag, men vill gärna ha era tankar kring detta.
Svar på tråden: Nu behöver jag er hjälp!

Just det

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
att hon kliar sig i ögat skulle ju kunna hänga ihop med en allergi mot hund/katt, det är ju en typisk reaktion på pälsdjur.
Iofs blir ögonen väl ofta röda, rinner mm men det kanske kan vara så i början av en allergi? Att det börjar "lindrigt".
Vet iaf att min man inte alltid reagerar fullt ut, utan ibland bara lite på just katt/hund. Och då kliar det i ögonen som första symtom.
Så jag skulle ju iaf ha med det i tankarna. Men det kan ju vara mycket annat.
Det med huvudvärken, har ni kollat hennes syn? Barn är ju bra på att kompensera på annat vis om de ser dåligt, inte alltid att man märker det annat än att de får huvudvärk. Så synen skulle jag ta o kolla, kan ju vara nåt så enkelt.
Hoppas ni lyckas hitta det som orsakar att hon inte mår bra, synd för barnen ju om de inte mår bra :-(
 

Vi har tänkt på

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
synfel, men tänkt att då borde hon väl inta vara trött och ur form för det.
Men självklart ska det också kollas. Detkan ju skolsyster göra, i väntan på tid på barnmott.

Jag hoppas verkligen att ögonkliet INTE beror på pälsdjuren. Vi har just börjat prata om en ev hund nr 2... Får be om pricktest på det innan vi bestämmer oss.
 

Jodå...

Skrivet av  smålandslinda med Kajsa
... Kajsa brukar klaga över ont i huvudet när det är dags att byta styrka på hennes glasögon och då blir hon också trött och ur form.

Fast å andra sidan märker vi tydligt när hon reagerat allergiskt just genom att hon blir väldigt, väldigt trött och då samtidigt mycket lättirriterad och arg. Kajsa är allergisk mot katt och hund, div pollen och de båda kvalstersorter man testar för i västra götaland...

Hoppas att ni hittar orsaken snart!
 

Artiklar från Familjeliv