Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det glutenallergi?

Skrivet av ~Åsa~ m Andrea & Maya
Hej! Åsa heter jag, mamma till Andrea som är född i juni -02 och Maya som är född april -04. Skriver annars flitigt på Ankomst 04/04, men tänkte fråga om råd och tips här för att stilla min oro.

I samband med att Andrea började med smakisar när hon var c:a 5 mån gick hennes viktkurva brant nedför. Vid hennes 2 årsdag låg hon två "steg" under "normalkurvan". Senaste månaderna har varit jobbiga för henne. Hon är på dåligt humör, är blek, "hålögd" och har dessutom gått NER i vikt. Väger knappt 10.8 kg och är runt 87 cm lång. Revbenen sticker fram och armarna är jättesmala. Hon är ofta lös i magen och har helt appropå kräkts sista veckan av och till. Hon har dessutom en mage som är utspänd och hård.

Kan det vara gluten? Tycker att det stämmer med symtomen nämligen. Har förstått att det är något som inte stämmer och undrar om det kan vara det?

Har bestämt mig för att kolla upp det nu med bvc, men tänkte höra mer er som kanske har erfarenhet om ni har några råd och idéer?

Är tacksam för svar och tips och hjälp! Är så orolig för min lilla stora tjej!
//Åsa
Svar på tråden: Är det glutenallergi?

låter som gluten

Skrivet av  Elle med Liam
iallfall. Låter som jag när jag var liten, de smala armarna, "hålögd" och stor buk. Jag fick diagnosen när jag var 18 mån och vägde 6 kg,då hade jag gått från en glad ettåring som sprang omkring och lekte till ett barn som bara satt i ett hörn och glodde, ingen glädje alls. Verkar hon må bra i övrigt? Tycker absolut att du ska _kräva_ ett glutentest så fort som möjligt. När jag sen fick glutenfri mat vände det jättefort och på bara nån månad hade jag gått upp hur mycket som helst i vikt och blivit gladare. Om det inte är gluten låter det iallafall som att hon är allergisk mot nåt och ni måste ta reda på vad, då är det ju så himla enkelt och bara undvika det så att din lilla tjej kan bli bra.