Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har erfarenhet av kattallergi!

Skrivet av En med katt
Hej!
Jag bor i hyreshus och har en katt som är ute på dagarna. Vi har en bra rutin, ut på morgonen och in vid 17-18tiden när man kommer hem från jobb. Oftast sitter han då och väntar utanför. Nu till saken: Ibland händer det att någon släppt in honom i trapphuset trots vår vädjan att inte släppa in honom. Katten ska självklart inte vistas i trapphuset. Nu har vi dock en arg katthatare till granne som påstår att han i princip bara behöver gå igenom trapphuset för att få astma känning. Min fråga är: Kan det verkligen stämma att det krävs så lite, låter det rimligt/sannolit? är min fråga till er. Vi vill självklart inte bidra till att grannens hälsa försämras men samtidigt vill jag ju vara säker på att han talar sanning. Han beteer sig fö rätt underligt så frågan är befogad.
Svar på tråden: Ni som har erfarenhet av kattallergi!

Jo, så kan det tyvärr vara..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Min syster blir apkass i luftrören bara hon träffar mig, trots att katten inte varit i närheten av kläderna. Hon är alltså JÄTTEallergisk.. Tyvärr..
 

Men, hjälp hur funkar det?

Skrivet av  En med katt
Jag menar, hur går det med alla möten med olika människor i olika miljöer som man har i sin vardag, då? Det låter jättejobbigt.
Grannen säger själv att han blev rekommenderad att göra sig av med sin hund, på den tiden han hade den, men kunde inte med att göra detta. Detta inverkade naturligtvis negativt på hans hälsa. Men hunden dog så småningom och grannens hälsa blev bättre när hunden inte längre fanns. Men nu verkar han som sagt kräva att vi ska avliva vår katt. Det måste väl finnas gränser för vad man kan kräva av andra tänker jag?
 

DET kan han inte kräva!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Isf får han flytta till en allegianpassad bostad. Det han däremot kan kräva, är att ni håller inne (eller ute) er katt, vilket inte är det lättaste.. Har själv katt så jag vet!

Jo, min syster har en jobbig tillvaro. Tack och lov är hon bara så "panikallergisk" mot just katt. Hund fixar hon hyffsat (men bara kort stund), likaså mindre djur. Skitjobbigt med tanke på att jag älskar djur och lvde djurlös tills jag flyttat hemmifrån och sedan dess såklart haft djur.. Hon kan inte hälsa på och behöver midecinera tidigt om jag ska dit.. :o(
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  En med katt
Ja det är ingen lätt puck det här. Vi får se hur vi löser det hela.
 

Var och testade mig på ...

Skrivet av  Anna
allergimottagningen i våras p g a att jag var väldigt nedsatt och fick allergireaktioner på väldigt många mediciner. Jag frågade då även om kattallergi (kli i ögonen och halsen när jag träffar katter). Fick då förklarat av mig av läkaren (äldre man, överläkare och med många års erfarenhet) att kattallergi är den värsta djurallergin och att flera barn i Sverige dör i skolorna varje år p g a denna allergi. Kunde knappt tro mina öron, flera barn dör i skolorna...? Så jag frågade om, men han vidhöll sin uppfattning. Jag fick dock ingen reaktion på allergitestet för katt, men jag regarerar fortfarande på samma sätt vid kontakt med riktiga katter. Skall tillägga att jag inte har katt själv, men att jag sedan barnsben älskar katter.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  En med katt
Ja, det var nyheter för mig också.
 

Kattallergi är ofta kraftig

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
- precis som flera redan svarat. Jag skulle bli skogstokig om det var en katt i mitt trapphus så ofta- av precis samma skäl- trots att ajg älskar aktter- eftersom jag är dunderallergisk. Det var så där vi bodde förut, och den katten villa alltid stryka sig mot mig, försöka gå in i vår lgh osv...inte kul om man absolut inte klarar en massa katthår på kläderna.
Så, tyvärr är din granne inte unik...
Jag reagerar lika mycket på kanin,marsvin och häst. Med häst räcker det tex att jag sitter på samma buss som nå\'n som varit i stallet för att det ska börja klia i halsen... :-(
 

Hundallergi

Skrivet av  syskon
Har bara erfarenhet av vuxet syskon som är hundallergiskt. Där räcker det att de som kommer och hälsar på har hund hemma för att h*n ska reagera. Vad det gäller katt så reagerade h*n på att sambons soffa bott i trapphus med katt... Efter tvätt var det ok. Nu bor de i samma trapphus som en hund men det är ok. Mycket beror på ventilation och städfrekvens om det blir problem eller ej. Mitt syskon är dock väldigt allergisk och tycker det bara är pinsamt att h*n är så känslig och därför lite besvärlig.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  En med katt
Ja, det här med städning är intressant. En bekant till den här familjen har barn i samma klass som grannens barn (barnet är inte allergiskt) och hon påstår att nåt mer ostädat hem får man leta efter ... Min son som varit där 1 gg instämmer. Han var chockad när han kom därifrån. Men men, sånt kan man ju inte angripa de med. Vad gäller trappstädning så är det ju normalt snyggt o rent och då räcker det uppenbarligen med 1 gg per vecka. Men det kanske finns partiklar som borde städas bort oftare som man inte ser? Jobbigt är det i alla fall.
 

Artiklar från Familjeliv