Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mjölk

Skrivet av Mamma till 2-åring
Ni som har barn med mjölkallergi hur yttrar det sig hos ert barn? Är alla barn här med mjölkallergi lösa i magen?

Vår son var överkänslig mot mjölkprotein till han var 6 månader och fick då Nutra. Men, sen var det inte längre några problem. Han är idag 2 år. Men, han har alltid haft stora matproblem och äter MYCKET dåligt. Han sondmatades som liten och det var nyligen tal om att han behövde "knapp". Han är alltid hård i magen och går upp dåligt i vikt. Får näringsdrycker och speciell välling med extra kalorier i.
De senaste snart 3 månaderna har han varit väldigt slemmig och hostat och kräkts ofta. Ibland flera gånger per dag...ibland är det några dagars uppehåll. Det vi har kommit på är att han de senaste månaderna börjat dricka väldigt mycket mjölk, vilket han inte alls drack innan. Nu funderar vi på om han åter blivit känslig mot mjölk.

Hur går mjölkallergitesterna till? Ska kontakta hans dietist nu efter alla ledigheter, men vill gärna veta lite.
Svar på tråden: Mjölk

Svarar som jag

Skrivet av  Åsa m A&E
Gjorde till Therese längre ned:

Just födoämnes allergier kan ju ge så olika symptom som diaré (eller förstoppning), kräkningar, dålig viktuppgång, eksem, magont, ökat antal infektioner, ständig snuva, många öroninflammationer, förvärrad förkylnings/småbarnsastma de flesta barn har bara något av alla dessa symptom men vissa uppvisar flertalet. Hur man reagerar verkar vara högstindividuellt.

Symptom som svullna slemhinnor i öron/näsa/hals som ger ökat slem etc är oxå en symptom på mjölkallergi. Förkylningsastma och öroninfektioner är ju även för vissa barn mjölkallergikopplade.

Min barn har haft diarré och eksem resp bara eksem. De är prickade positiva eller var.

Själv blir jag stenhård i magen av mjölk, klarar lite men så fort det blir förmycket är det kört
 

Min son

Skrivet av  Ebba m Gustaf+A&V
kräks och får ont i magen och efter ett tag får han diarré. Men symptomen kan vara väldigt olika.
När vi testade Gustaf fick vi göra ett blodprov som visade att han var allergisk mot mjölk. Men man kan också göra pricktest.
Hoppas ni får veta om det är mjölken som är problemet snart. Lycka till!
 

sonen var...

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
mycket hård i magen och hade massor med gaser, ville inte äta och gick upp dåligt... och inget syntes vare sig på pricktester eller blodprov, men han blev helt symptomfri när vi uteslöt ALL mjölk lääänge...
 

Artiklar från Familjeliv