Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Resa till Amerika med allergiska barn?

Skrivet av Em
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet att resa till antingen Nord- eller Sydamerika med allergiska barn? Min äldsta dotter klarar sig bra eftersom hon inte har så många allergier, men min yngsta tål varken ägg eller mjölk-produkter (hennes hals sväller igen om hon får i sig minsta lilla av dessa proteiner). Så nu undrar jag om det är någon här som vet vad det finns för produkter att köpa i Nord- eller Sydamerika? Finns det t ex havremjölk, mjölkfritt smör, bröd utan mjölk och ägg, etc. eller måste man släpa med sig allt detta runt halva jordklotet?
Svar på tråden: Resa till Amerika med allergiska barn?

Jag har bott med

Skrivet av  Åsa m A&E
ett mjölkallergiskt barn i Kanada och rest till bla Mexico iofs på kryssning, Boston, Detroit m.m

Det var inga problem med mjölkfrimat. De har mycket vegan mat och man kan alltid fråga efter kosher på restauranger (Judar får ju inte blanda mjölk och nötkött).

Det fanna ett margarin som hette Olivina och var gjort på olivolja. Överlag var margarin mer margarin och inte blandat med animalisktfett. Detta gör att margarinet är helt vitt och lite geleigt men det är inte smör i.

Alla möjliga olika soja ersättningar finns, som soyage, provamel och rismjölk som ricedream. Kosher coffeé creamer är oxå mjölkfri. Havre mjölk heter MillMilk men den är mer ovanlig.

På restauranger blev vi alltid otroligt väl bemötta (speciellt i USA är de ju rädda för stämningar) och de fixade alltid med glatt humör fram allergivänlig mat. Man får dock se till att ge lite mer än de brukliga 10% i dricks.

Bröd funkade oxå bra tycker jag de är noggranna med varudeklarering osv.

Detta var nordamerika, syd amerika är värre.
 

Tack för svaret

Skrivet av  Em
Har faktiskt aldrig tänkt på att kosher-mat kan fungera. Problemet skulle väl då vara allergin mot ägg. Jag trodde faktiskt att det skulle finnas ganska många produkter för allergiker i Nordamerika, men det kanske är så att allergier är vanligare i Europa?
 

Hm

Skrivet av  Åsa m A&E
jag kanske uttryckte mig otydligt. För det finns _minst_ lika mycket där som här.

Enda skillnaden är att havreprodukterna är ovanligare. Det är ett företag/institut i Lund som har "patent" på havremjölk. Å amerikaner är ju inte så pigga på oamerikansk. Deras tull regler gör ju oxå millmilken (som då gjordes av oatly) ganska dyr.

Mjölkallergi är annars mycket vanligare i sverige än resten av europa eller USA. Däremot så har vi de senaste åren fått enormt mycket mer att välja p i sverige med. Oatly fanna inte som havregrädde när storapojken född 99 var allergisk. Inte havreglass heller osv. Carlshamnsmjölkfria sortiment fanns inte.

Anledningen till att det kommer mer och mer mjölk och ägg fria alternativ är inte pga av allergier utan för att vå fått väldigt mycket mer veganer.
 

Hade jag ingen aning om

Skrivet av  Em
Alltså, att det är tack vare veganerna att vi fått så många nya produkter, var helt bergis på att det var allergikerna som låg bakom det. Jag förstår att USA inte är så pigga på att ta in produkter som de måste betala dyr tull för. Har också för mig att de har fler produkter framställda av ris och soja. Risdrycken går bra för min dotter, även om hon måste vänja sig vid smaken, men soja ger jag inte eftersom sojaproteinet är så likt mjölkproteinet. Jag tror i och för sig att det är bäst att släpa med sig så mycket mjölk- och äggfritt man bara kan, för det blir en rätt så lång semester där. Jag vet ju inte ens vad det finns för produkter och vad de heter. Det tar ju ett tag att hitta dem också. Känner du kanske till någon sida där man kan kolla vad som finns? Vad produkterna heter och i vilka affärer man kan köpa dem? Ska genast kolla om jag hitter Millmilk och Olivina. Hur gick det förresten med maten när ni var i Mexiko?
 

Minneapolis...

Skrivet av  M W
har jag varit flera gånger med mina barn och där fungerar det väl. Nu reagerar de inte med en amfylatisk chock om de får i sig mjölk, utan knip och dålig mage. Men jag upplevde inte att det inte fanns mat. På COOAP (en affär med ekologisk mat) fanns allt man kunde önska sig till gluten och mjölkfria personer (imt). Noga märkt. Jag vet inte om denna typ av affär finns överallt, men det kan vara värt att kolla upp.

De hade mjölkfria sandwish-glassar och det var en HIT för min son, som saknade dessa glassar när han fick diagnos.

Vi kunde köpa glutenfria (färdiga) pizzor, kakor, flingor, mjölkfri ost att ha på pizza.

Jag tar alltid med mig mjöl, kex och knäckebröd. Mjölet mest för att i Sverige har vi vetestärkelse som ersättning och jag gillar det bättre än majs mjöler.

Min kompis har varit i Chili med hennes dotter som inte tål mjölkprotein och hon sa att det fungerade utmärkt. De använder inte så mycket mjölk i deras mat, så hon fanns det enkelt att ställa om sig till mjölkfri kost.

Det var lite från mig.

Kolla dock upp flera gånger att de har koll på flyget att de förstått att ni ska ha mjölkfritt (vi fick laktosfritt till våran son) så det kan vara värt att kolla. (Vi upptäckte det när jag tyckte det var konstigt att något av de han fick var mjölkfritt och läste- WOW vad vi blev förskräckt, men han klarade sig och flygvärdinnorna blev förskräckta. (Tror våra barn fick resten av deras godisförråd som plåster på såren)

Nu tål mina barn ägg, så jag vet inte om det fanns ägg i det vi köpte till vår son.

Nog svammlat från mig;-)

M V H

Monica
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Em
När jag var utomlands i somras (dock inom Europa, som känns mycket säkrare) så upptäckte jag att hälsokostaffärerna faktiskt tog in mjölk- och äggfria livsmedel, så det är väl det första man ska kolla upp när man åker.
Maten man får på flyget har jag haft så många dåliga upplevelser av (flygvärdinnan: "ni står inte på listan över specialkost." "är ni säker på att ni förbeställt något sådant?" etc. etc.) så jag tar hellre med egen mat och frågar om det finns möjlighet att värma den. Sedan finns det ju alltid McDonalds vid mellanlandningar, som alltid varit ett säkert kort för oss, eftersom jag vet precis vad dottern tål.
Det är faktiskt himla skönt med dessa länder som knappt använder margarin, mjölk, grädde, etc. till matlagning, utan olja istället. Ägg däremot är svårt att undvika, särkilt när det gäller kakor och kex. Nej, det får nog bli ett ganska stort förråd av mat jag tar med i alla fall. Särskilt eftersom vistelsen i sydamerika blir längre än den i Florida. Och sedan är jag oerhört tacksam över att min yngsta ännu inte utvecklat och förhoppningsvis aldrig utvecklar pollenallergi (som min andra dotter) för i och med det så stängs ju många möjligheter att äta frukt och grönsaker, vilket annars är en bra näringskälla.
 

Artiklar från Familjeliv