Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äter så himla lite =(

Skrivet av Jassa
Min son som är 7 månader håller på att pröva mjölkfri kost, han har alltså inte konstaterad mjölkallergi utan bara misstänkt, främst pga järnbrist.
Han äter så otroligt lite, jag ammar honom 2-3 gånger på kvällen/natten, sedan äter han kanske 1-1½ burk mat. (Puré från 5 månader, alltså en liten burk) på kvällen äter han ibland ca ½ dl Profylac innan jag ammar honom. Det är allt på hela dagen!!! Jag har prövat gröt, välling, samma mat som vi äter, kräm, smörgåsrån, en miljon olika puréer...
Det är precis som om han aldrig är hungrig. Är det nån som känner igen detta eller har några tips på hur jag kan öka hans aptit?
Svar på tråden: Äter så himla lite =(

Börja amma dagtid

Skrivet av  Åsa m A&E
igen. Är det enda jag kan komma på. (Min sons mjölkallergi bröt igenom vid 7mån han blev ganska dålig och jag fick intensiv amma, bara amma i 3-4veckor för att han skulle komma igång igen. Iofs pga av att vi gett köpevälling som ledde till kraftiga diarrér länge, men oxå brist på aptit)

Har du provat mer smakrik mat? Liten smörgås?leverpastej med sked?

Sinlac finns förresten att köpa både på apoteket och på Coop, ICA.

Hur ger ni profylacen? Om du stoppar flaskan i mun innan han vaknat riktigt tar han den då? Har du provat blanda profylac på solhavre/oatly istället för vatten med extra fett?

Om du ammar kan du kanske pumpa och blanda någon skopa profylac i mjölken?

Ingen hjälp, jag vet men jag lider med dig. Det är sååå hemskt när de inte äter

 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Jassa
Det var många bra tips du kom med! Tyvärr så har jag prövat alla utom att pumpa ur bröstmjölk och blanda Profylac i den. Det ska jag testa snarast.
Jag har känt mig lite snål med bröstmjölken för jag har ju velat att det verkligen ska finnas ordentligt till kvällen när jag vet att han kommer att äta från mig. Jag har tänkt att om jag "sparar" bröstmjölken till dess så vet jag att han får i sig ordentligt ett mål i alla fall...
Men tack än en gång för tipset och ös gärna fler tips över mig, jag provar allt!!!
 

Prova du

Skrivet av  Åsa m A&E
att pumpa kanske smakar profulacen bättre då. Ta lite lite bara i början av profylac och mycket mjölk.

Å snåla inte av mjölken, en liten 7mån kan ju äta nästan bara bröstmjölk. Många äter ju mest bröstmjölk och lite, lite mat själva bara. Det blir ju inte mindre mjölk totalt över dagen heller om ha äter den på förmiddagen eller kvällen. Så han får ju samma energi mängd över dygnet. Efter någon dag så har ju dessutom det börjat produceras mer mjölk å då är det ju fullt på kvällen igen.

Vill du öka mjölken lite så börja drick liter vis av julmust det gör susen.

Vill han amma är och är hängig av järnbristen så amma så mycket du kan. Har är ju bara sjumånader och om han ammar alla andra mål behöver han bara 1 liten 5mån burk med mat för att få i sig allt han behöver. Det är precis så pass mycket som är komplement till ammning och det som WHO och barnläkare rekomenderar. Så trappa du upp amningen igen så behöver du inte oroa dig för han näring och tillväxt.

Tänk bara på att du måste äta mjölkfritt.
 

Näring och tillväxt

Skrivet av  Jassa
Det är mycket som inte funkar ordentligt för min lilla grabb. Vi går på koller på lasarettet för att hans tillväxt är så dålig, han har ökat ca 900 gram på 4 månader. Så av den anledningen så är jag också stressad över att han inte äter. Men tillväxten var lika dålig när jag ammade honom som efter att han börjat med vanlig mat också så det kan inte bero på amningen i alla fall.
Tråkigt nog så har jag flera i min närmsta omgivning som tycker att det beror på att jag delammar att han inte ökar i vikt och att han inte vill äta. De tycker att jag bör sluta helt. Så det känns skönt att höra så positiva ord om amningen!
Tack för tipsen igen! (och jag tar gärna emot ännu fler)
 

Dålig tillväxt

Skrivet av  Jassa
Det är mycket som inte funkar ordentligt för min lilla grabb =( Vi går på koller på lasarettet för att hans tillväxt är så dålig, han har ökat ca 900 gram på 4 månader. Så av den anledningen så är jag också stressad över att han inte äter. Men tillväxten var lika dålig när jag ammade honom som efter att han börjat med vanlig mat också så det kan inte bero på amningen i alla fall.
Tråkigt nog så har jag flera i min närmsta omgivning som tycker att det beror på att jag delammar att han inte ökar i vikt och att han inte vill äta. De tycker att jag bör sluta helt. Så det känns skönt att höra så positiva ord om amningen!
Tack för tipsen igen! (och jag tar gärna emot ännu fler)
 

Förlåt mina dubbla inlägg!

Skrivet av  Jassa
Datorn hängde sig två gånger så jag trodde att inget av dem gick iväg!
Förlåt!
 

Men det

Skrivet av  Åsa m A&E
kan mycket väl skilja nu, om det är mjölkallerg. Då när du ammade innan så var det ju komjölk i mjölken så tarmen blev skadad. Nu när du är mjölkfri så är ju mjölken "ren" och precis som läkaren skrev så kan bröstmjölken "laga" tarmen.

Så amma på :)
 

Tillgång och efterfrågan...

Skrivet av  karin med s 0012 + m 0309
Ju mer du ammar, desto mer mjölk prouducerar du. Om du snålar med amningen får du snarare mindre mjölk än mer. Så amma på bara (förutsatt att du inte vill sluta) så är det ingen fara att det inte skulle räcka!

Milton är också liten i maten, så jag har tyvärr inga bra(=fungerande) tips på hur du ska få honom att äta mer.
 

Hade tänkt sluta, men..

Skrivet av  Jassa
Jag hade tänkt sluta amma eftersom jag måste åka bort under tre dagar om två veckor. Men en av barnläkarna jag pratat med sa att om det är mjölkallergi som min son har så hjälper bröstmjölken den infekterade tarmen att läka eftersom den är så lättsmält. Då blev det självklart för mig att fortsätta, och grabben får helt enkelt följa med mig!
Tyvärr så måste jag åka bort mitt i allt detta, jag pluggar på distans och om jag inte kommer till Universitet så tvingar de mig att hoppa av =( Men ibland så känns det ganska tufft att plugga heltid samtidigt som det är så mycket tjorv kring min lille kille... (Nu har jag gnällt klart =) )
 

åt lite... (långt:-))

Skrivet av  Mamma till Fd-matvägrare
gjorde vårat första barn. Jag trodde att det var jag som gjorde nåt fel, fel rutiner eller nåt. Sen kom vi på att jag åt inget som barn, vägde kring 9 kilo när jag var 2 år. Då trodde vi att vi kommit på lösningen, hon hade ärvt mina matvanor:-)
Vi skulle åka 3 månader till USA när hon var 9 månader och några dagar innan, så får hon öroninflammation och slutade ta bröstet. I panik köpte jag välling från 8 månader (fullkornsvälling) i massor och packa ner. Denna unge blev därmed ännu lösare i magen och till slut fick svärmor skicka nyponsoppa från Sverige. (Det hade nämligen jag levt på som bäbis) Då gick det bättre.
När vår dotter var 18 månader började hon förlora vikt och läkarna började beskymra sig på allvar. (Hon var då fullbordat öronbarn med) Vid tester så visade det sig att hon troligen hade glutenintolerans och en tarmbiopsi bevisade det. Läkaren bad även mig göra en test eftersom jag var lika mager och tanig, mycket riktigt så var jag också glutenintollerant. Detta är nu nästan tolv år sedan och vi mår helt fantastiskt bra.
Mina två söner (10 & 2 år) har båda mjölkproteinsallergi.
Min äldsta son var 4 år när han fick sin diagnos och var då bara lite dålig. jag misstänkte länge att det var något, eftersom han skrek som han hade kniven i sig när han åt glass. Men han var rund och go, så läkarna tyckte nog att jag var lite nervig.
Med yngsta så var det lite annorlunda.
Han var smågrinig och inte riktigt nöjd. Pruttig i magen. Köpte "kolikdroppar" och började på eget bevåg att äta mjölkfritt (BVC sade innan att det var omöjligt att en kille med en viktkurva som stod rätt upp kunde ha mjölkallergi och stödde inte min teori)
På två dagar hade jag en helt ny bäbis! Han sov lugnt och harmoniskt och var jättenöjd.
Sen kom jag till att vi var tvungen att ge honom välling (jag skulle åka på en 3 dagars konferans när han var 8 månader) Tur nog fick jag träffa en läkare som var villig att skriva ut provvälling, "nutramigen" (vet inte hur det stavas;-))
Hade när min äldre son fick diagnos blivit informerad av dietisten att det fanns en ny "mjölkersättning" som var god (Pepti junior) och jag försökte övertala läkaren om att få den, men han stod på sig.
Jag var tveksam till nutramigen eftersom den smakade vedervärdigt och min son höll på att kräkas han bara kväljdes hela tiden och vägrade tillslut gapa (på första flaskan). Så det gick inte alls.
Då bad jag om att få Pepti junior och fick det, med lite socker i början så gick den ner som en dans. Efter 1-2 veckor utan socker helt.

Han är nu 29 månader och äter fortfarande peptijunior med stor aptit. Han är vårt enda barn som ätit välling efter 10 månaders ålder och han är också den enda som ätit gluten och mjölkfri välling.

Du undrar snart vart jag vill komma med allt mitt svammel:-)

Ovan var lite bakgrund till hur vi fick aptitglada barn. De fick rätt kost:-)

Tips på hur man ökar ett barns aptit, hmmm...
Jag tror att man ska försöka lista ut varför han inte äter. Jag minns vi testade gräddglass (inte godis, för det tror jag försämrar aptiten), x-tra smör i maten osv, men ett tag åt vår dotter en halv potatis om dagen - Vi var helt förtvivlade och jag minns att dagispersonalen sa att hon åt jättebra där (det fick mig att känna mig värdelös som mor) Nu gissar jag att eftersom hon åt på dagis mådde hon säkert pyton när hon kom hem och därför inte åt.

Jag undrar varför man inte testar om er son har glutenintolerans eller har han? Eftersom det kan ge: ett dåligt järnvärde, dålig vikt och längd ökning, hård eller lös avföring, laktosintollerans (en sekundär som kan försvinna när tarmen läker) infektionskänlighet m.m.

Det blev ett långt inlägg med mina synpunkter, hoppas det inte blev för svammligt:-)

Önskar dig Lycka till!

Monica

 

Tack för svaret!

Skrivet av  Jassa
Tack så mycket för ditt långa svar!
Det känns alltid bra att läsa om andra son har/har haft samma bekymmer. Jag känner så väl igen det som du skriver om att känna sig som världens sämsta mamma =( Vi ska få komma på lasarettet på måndag eftersom han har så dålig aptit, så jag ska ladda med en massa frågor!
Skönt att höra att det gått bra för dina barn (och dig naturligtvis), då kan jag fortsätta att hoppas att det ordnar sig för oss också!
Jag har egentligen ingen koll alls på vilka prover som har tagits eftersom vår läkare kommer från Polen och svarar ofta att hon inte kan förklara så bra på svenska. Men nu känner jag att jag inte ska ge mig innan jag fått förklarat så att jag verkligen förstår vad som händer eftersom vi gått på lasarettet regelbundet i 4 månader och inget har direkt förbättrats...
 

prover..

Skrivet av  M W
Vad skönt att höra att du uppfattade lite av mitt svammel:-))

När man kollar om barnet har gluten så kollar man genom blodprov om de har förhöjda halter av Gliadinantikroppar och IG A (endomysium). Vad jag vet så är proverna inte 100 % tillförlitliga och att man bör göra en tarmbiopsi om "personen" har många symtom, men blodproven inte visar något.
Så svarade Anneli Ivarsson (Läkare och hon skrev sin doktorsavhandling om just Glutenintolerans) på en av Celiakiförbundets årsmöte (i AC-län) för 3 år sedan på min fråga om hur man utreder.

Ett tips jag kan ge dig är att bli medlem i Celiakiförbundet (Gluten, laktos, mjölk, soja och DH) Där finns mycket bra information att få om både mjölk och gluten. Alltid med senaste informationen:-)

Jag hoppas också att det löser sig snart för er. Du verkar ha kommit en bra bit på väg i att vilja lösa hans situation, det är ju kanon!
(Jag jänner flera som struntar i att kolla upp, för det är så besvärligt med matallergi att de står hellre ut ett tag och hoppas att det går över) Min bästa väns dotter har visat sig känslig mot mjölk och de slarvar och är inte alls noga, trots att hon som 13 åring väger kring 32 kg och är 172 cm.

Nä nu vill min tonåring att vi åker och shoppar..

Lycka till på måndag!

Mvh
Monica
 

Artiklar från Familjeliv