Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med kraftig sojaallergi?

Skrivet av annie
Undviker ni andra ärt och baljväxter? Har inte min son som är kraftigt allergisk mot soja det än. Eftersom han är ganska liten så har det inte kännts så nödvändigt heller, men nu börjar han ju bli större.
Svar på tråden: Någon med kraftig sojaallergi?

Väldigt försiktig..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Linus är kraftigt allergisk mot soja (dock ej luftvägsbekymmer tack och lov) och vi har varit jätteförsiktiga. Gröna ärter har vi gett utan reaktion, däremot reagerade han mot Sinlac som ju innehåller fruktkärnmjöl..
Vi tar lite åt gången och provar oss fram, ytterst försiktigt.
 

Tack

Skrivet av  annie
för ditt svar. Får ta det långsamt.
 

Vet inte om man kan kalla sonens allergi

Skrivet av  Karolina med Isak -03
för kraftig, men soja tål han i alla fall inte. Sojasås och sojalecitin går bra. Gröna ärtor tycker han inte om, men det har ramlat in en och annan av misstag, och det har gått bra. Precis som Linda skriver så reagerar sonen på Sinlac-gröten (och eftersom han även är allergisk mot banan så har vi _en_ fabriksgröt att välja på... tack och lov gillar han EkoGo äpple). Mandel går också bra, har i och för sig bara testat små mängder av det ännu.
 

Jag är

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7
allergisk mot sojaböna och mot jordnötter. Jag får kraftig reaktion med påverkan av andning och cirkulation. Jag äter inte baljväxter längre (fick t.ex. ont i magen av gröna ärtor). Jag är inte testad för fler baljväxter, men lyssnar på min kropp.
 

Artiklar från Familjeliv