Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

allergisk- mot vad?

Skrivet av mamma till allergisk dottis
min dotter har kollat allergier genom blodprov. svaret vi fick var:
resultat referens
sojaböna- F14 <0,35 <0,35
Ärta-F12 8,04 <0,35
S-IgE total 1547 <90
Jordnöt f 13 >100,00 <0,35
Kattepitel 3,45 <0,35
Hundmjäll e5 0,53 <0,35

fick även ett brev från läkaren där hon skrev att dottern även var allergisk mot linser class 3 ??

detta innebär då vad?

Kan någon tolka åt mig? Ärtor och linser.. är det då alla baljväxter som gäller eller vad?

Svar på tråden: allergisk- mot vad?

Oj, då. Så här är det

Skrivet av  christel med Lova
Tydligen är ditt barn allergiskt mot soja och baljväxter. Med tanke på vilken stark reaktion ni fick på bla. jordnöt så är det nog klokt att utesluta hela gruppen med både soja och baljväxter. Sedan kan ni ju alltid prova med dom ämnen som inte gav något utslag på proverna när barnet mår bra i övrigt ocg ni känner er hågade. Ta kontakt med dietist så får ni hjälp med kostråd!
Sen reagerade hon på hund och katt med såg jag.
Lycka till, fråga gärna mera.
 

men läkaren sade ju

Skrivet av  mamma till allergisk dottis
att hon inte var allergisk mot soja??
och hur är det.. är mandel en nöt?? eller kan hon kanske äta det tror ni?
 

Jag är inte

Skrivet av  Ebba m Gustaf+A&V
säker alls egentligen, men jag tror att din läkare har rätt och att din dotter inte alls är allergisk mot soja. Jag tror hon klassas som allergisk om hon har mer än 35 (någonting jag inte vet vad det heter) och det hade inte din dotter på soja. Men som sagt är jag inte helt säker utan tycker att du borde prata med läkaren utförligare om resultatet om du är osäker på vad din dotter kan äta och inte äta.
Mandel är ingen nöt utan en stenfrukt tror jag. Jordnöten är ju inte heller någon nöt, utan tillhör ärt och baljväxterna.
Men som sagt för att vara helt säker, prata med läkaren om saken.
 

Artiklar från Familjeliv