Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad betyder ordet Hora?

Skrivet av Mary Lou
1. En som säljer sex (sköka, prostituerad)?
2. En som lever ett lösaktigt liv? Manlig motsvarighet är då horbocken, men ingen kille skälls för horbock = den eviga gamla dubbelmoralen
3. En som är otrogen? Men den angår ju endast de bägge inblandade.
4. En som har sex utan att vara gift? Endast religiösa fundamentalister anser väl detta orsak att anse någon för hora.

Om man säger att allt detta är ok, så finns det inget negativt att kallas hora. Då skulle man kunna se det som lika meningslöst som ”häxa” (för det finns ju inga häxor). Inte mer nedsättande än ”dumma dej”.

Men nu tycker jag och många andra att det inte alls är ok med 1 och 2 (ohälsosam livsstil) och nr 3 ogillas också av många. Alltså kan man inte avväpna ordet med att säga att horor inte finns (beteendet finns ju). Avsikten är att såra och man blir sårad. ”Den som sa det, han va det”, känns inte som tillräckligt dräpande svar längre.

Vad skulle en vuxen kvinna göra som blev kallad hora av sina arbetskamrater? Vore det inte brottsligt, förolämpning resp förtal? Är det inte acceptablet för vuxna, är det inte acceptabelt för tonåringar heller. Om min dotter använde sina kunskaper i karate mot en sån kille skulle jag tycka det var rätt åt honom.

Frågan är varför killar kallar tjejer för horor. Det är förstås en fråga om makt, att låta tjejerna veta sin plats. Och när tjejer kallar andra horor (och inte som tillgivet smeknamn i stil med ”din lilla gris”) är det förstås inställsamhet inför de mäktiga.

Och ingen tjej skälldes för "hora" när jag gick i skolan. Själva ordet har smak av medeltid och skamstock.
Svar på tråden: Vad betyder ordet Hora?

Vad menar du

Skrivet av  Ella
med att leva ett lösaktigt liv och på vilket sätt
anser du det vara en ohälsosam livsstil?

Nu får jag väl skäll för att jag fokuserar på fel
saker, men jag tycker att det är viktigt.
 

På A gissar jag...

Skrivet av  krumeluren, fortfarande lite ironisk
att ett lösaktigt liv är ett sexliv med många olika sexpartners, utan kondom, på B gissar jag att detta är en stooor riskfaktor för sexuellt överförbara sjukdomar, som tex clamydia, kondylom, gonorré, herpes & AIDS/HIV.
 

Promiskuös = lösaktig

Skrivet av  Mary Lou
Eller är du en som tycker det är finare med utländska ord. Och ja, det är en ohälsosam livsstil. Har du hört talas om klamydia, gonorré, hiv etc? Ingen livsstil som jag skulle vilja mitt barn hade. Själv anser jag det är detsamma som sexmissbruk. Fast du hör kanske till dem som tycker att sexmissbruk inte finns?
 

Men...

Skrivet av  Christer Enfors
Man kan väl vara promiskuös, alltså ha sex med många olika partners, men ändå använda kondom?
 

Självklart

Skrivet av  krumeluren
och då lever man ju inte ohälsosamt.
 

Mary Lou

Skrivet av  Ella
Tack för att ditt svar. Jag anade vad du menade, men
jag ville inte förutsätta något.

Jag tycker att "lösaktighet" definitivt har smak av
medeltid och skamstock. Enligt min ordlista betyder
det "lättfärdig" och "sedeslös", är det ord som är
vanligt förekommande idag? Beskrivning av någon som
"lösaktig" är för mig lika illa som att kalla
någon "hora".

Ponera att du har en tonårsgrabb (vilket du kanske
har?) och han hör dig prata om människor som är
lösaktiga på ett negativt sätt, t ex att de har en
ohälsosam livsstil.
I skolan hör han sedan några killar kalla en tjej
för "hora" och han frågar varför. Jo, för att hon är
lösaktig och har sex med många, svarar killarna. Din
tonårsgrabb känner ju igen ordet lösaktig som något
negativt och får kanske därför intrycket att det är
OK att se ner på tjejen och kalla henne "hora",
Kanske skulle han själv börja kalla henne det.

Om det var min tonårsgrabb istället hade han aldrig
hört mig använda uttrycket "lösaktig". Han hade
kanske gått hem till mig och frågat vad det betyder.
Jag hade väl försökt förklara att det är ett negativt
laddat ord som idag används för en person som har
många sexpartners. Jag skulle förklara att jag inte
uppskattar vare sig det ordet eller ordet "hora", då
alla människor ska behandlas med respekt oavsett det
liv de för. (Flickan i fråga kanske inte ens hade
många partners men det är oväsentligt.)
Förhoppningsvis skulle han gå tillbaka till skolan
med en känsla av att det är fel att kalla tjejen för
hora. Jag inser att man som förälder kanske inte
alltid har lika mycket makt att påverka som
kompisarna, men man måste göra det man kan.

På det sättet hänger din syn på sexualitet och
användade av ord som "lösaktig" i högsta grad ihop
med förekomsten av ordet "hora" som skällsord i
skolorna. "Lösaktig" betyder alltså lättfärdig eller
sedeslös och jag har aldrig hört det uttrycket
användas på ett positivt sätt, inte heller
promiskuitet. Det viktiga är att man inte ska behöva
bli kallad för nedvärderande ord oavsett vilken
livsstil man har. Det finns inget omoraliskt i att ha
många partners så länge man behandlar folk väl och
könssjukdomar kan man skydda sig mot, även om alla
inte gör det. Det finns förkylningar och influensa
också, men vi fortsätter ändå att umgås med andra
människor. Jag menar inte att bagatellisera spridning
av könssjukdomar, men de har inte med diskussionen om
ordet "hora" att göra.

Jag har full förståelse för att man inte vill att ens
barn ska ha alltför många sexpartners. Men man ska
ändå respektera de som har det. Jag tror att en del
människor kanske själva mår dåligt när de har för
många partners, inte minst unga flickor, just för att
det är så förknippat med skam genom att en del
människor kallar det för "lösaktighet".

Det där med utländska ord förstod jag inte alls
faktiskt.
 

Liten redaktionell kommentar

Skrivet av  Ella
Jag är inkonsekvent med när jag använder
citationstecken runt orden, borde kanske struntat i
det helt och hållet. Tacksam för överseende!
 

Men...

Skrivet av  Annika60
Hur kommer det sig att det inte finns några "lösaktiga" män? Oavsett hur många sexpartners de har?
De brukar sällan benämnas varken som "sexmissbrukare" eller "promiskuösa" utan som "virila"...
För övrigt instämmer jag i Ellas åsikt att könssjukdomar går att skydda sig mot.
 

Klart män är lösaktiga också

Skrivet av  Mary Lou
Och sexmissbrukare med. Jag förstår inte varför du tror att jag bara anser att kvinnor är det? Skulle aldrig kalla en man som har många sexpartners för "viril". Det är inget positivt med one-night-stands tycker jag. Hur kul är det att ses som en förbrukningsvara?

Däremot är det ju ohälsosamt bara att följa med en man hem som man inte känner. Vet ju inte vem han är, kan ju vara värsta psykopaten. Och där är ju kvinnan mer sårbar än mannen, eftersom mannen vanligen är starkare än kvinnan.

Kondomer är bra men dels kan de gå sönder. Och om livsstilen också inkluderar alkohol kan den glömmas bort.

Och att säga att det inte är omoraliskt att vara lösaktigt är en värdering. Det finns andra värderingar. Det viktiga är att man har samma värderingar för kvinnor som för män. Och de som kallar flckor för "hora" har säkert dubbelmoral.

Man för övrigt ogilla lösaktighet utan att kalla nån hora. Man kan ogilla att folk äter för mycket och motionerar för litet och tycka att de har en ohälsosam livsstil. För den skull ropar man inte "tjockis" efter dem. Kort sagt, man behöver inte vara respektlös mot individen för att man inte respektera livsstilen.
 

Nu var det ju inte...

Skrivet av  Annika60
... explicit Mary Lous värderingar vi diskuterade...
Huruvida du anser att såväl män som kvinnor kan vara "sexmissbrukare" och "lösaktiga" är ointressant.

Jag diskuterade företeelsen som sådan: att kvinnor med flera sexpartners *generellt* tenderar att kallas lösaktiga medan män med flera sexpartners endera inte kallas någonting eller om så vore, kallas något med positiv laddning, t ex viril.

Jag tycker inte det är OK.

Dina resonemang kring att följa med hem, trasiga kondomer etc har inte ett dugg med diskussionen - ok eller inte att kalla *någon enda* människa för nedsättande omdömen - utifrån deras livsstil att göra.
 

Jag tycker

Skrivet av  Sheila
att man sällan beskyller kvinnor för att ha för stor sexlust. Däremot är väl det något män ofta beskylls för. Aldrig har jag hört att nån man kallats "viril" i verkliga livet - bara i litteraturen. Däremot misstänkliggörs män i alla möjliga sammanhang för att vara snuskgubbar, potentiella våldtäktsmän och pedofiler mm. Och horbock är väl ett skällsord män får ta emot...
 

Problemet är inte

Skrivet av  Ella
vilket ord du använder, problemet är att det används
nedvärderande. Och där är lösaktig lika illa som
hora. Ser du verkligen inte hur det hänger ihop?

Så länge du pratar respektlöst om människor med flera
sexpartners kommer dina barn göra det också. De säger
hora - du säger lösaktig.
 

Sheila

Skrivet av  A.
Jag håller inte med att man kan dra ett likhetstecken mellan exempelvis hora och snuskgubbe.

Hora kallas ofta unga tjejer för att:
1) De är svenska
2) De klär sig utmanande
3) Man _tror_ att de har haft många sexpartners
4) De har haft många sexpartners

En tonårig grabb som är svensk eller har haft sex med många kallas aldrig på grund av det snuskgubbe! Inte heller pedofil (om han inte ha varit på småflickor förstås), och inte potentiell våldtäktsman heller (om han nu inte tvingat eller nästan tvingat sig på någon).
 

Jasså...

Skrivet av  Elsa Ragata
Vad betyder då orden : mulligmansgris , horbock , hund (sägs om karlar i allmänhet , och endast i nedlåtande syfte) , horkarl , hopp i sängjerka , porrmissbrukare , sexmissbrukare , sexfixerad o.s.v. är detta inte motsvarigheterna till hora ?
Eller mulligmansgris är något man säger sådär kärleksfullt, och vilka är det som har hittat på ordet tror ni ?
 

Svar till Annika60

Skrivet av  Mary Lou
Du frågade ju varför det inte fanns några lösaktiga män. Då är det väl relevant att svara att jag visst anser att det finns det. Likaså sexmissbrukare. Jag skulle kalla t ex presidenterna Kennedy och Clinton för det. Kennedy kom undan med det, eftersom journalisterna hade en så vördnadsfull inställning till makten förut. Clinton gjorde det inte. Och hur bra han än var annars som president förlorade han i trovärdighet, eftersom han saknade självdisciplin.
 

Svar till Ella

Skrivet av  Mary Lou
Promiskuös = utländskt (latin?), lösaktig = svenskt.

Nu förbehåller jag mig rätten att tycka att vissa beteenden är motbjudande. Lösaktighet kommer förvisso inte överst på listan, men nu var det ju betydelsen av "hora" som det gällde. Och ja, eftersom beteendet finns måste det ju också finnas en beteckning för det.

Även om jag fördömer ett liv med många partners, så betyder det inte att jag anser att man har rätt att använda skällsord som "hora" för det. Jag tycker också det är synnerligen ohälsosamt att äta för mycket och dricka för mycket, men skriker för den skull inte för "tjockis" eller "fyllo" efter andra. Dessutom finns det ju ingen anledning för killar att kalla en tjej för "hora" pga flera sexpartners, om de själva lever likadant. Det är just det som kallas dubbelmoral.

Så om du anser att jag är likadan som de killar som skriker "hora" efter tjejer i skolan, så tycker jag du angriper mig. Och jag håller definitivt inte med.
 

Mary Lou

Skrivet av  Ella
Jag förmodar att du inte skriker lösaktig efter
arbetskamrater, så naturligtvis är du inte likadan.
Men ordet lösaktig tycker jag är lika illa som hora,
då båda orden är mycket negativt laddade. Och jag
anser bestämt att din syn på det du kallar
lösaktighet och det faktum att du använder ord som
lösaktig, faktiskt hänger ihop med pojkarnas
användande av ord som hora.
Hur jag anser att det hänger ihop har jag redan
förklarat.

Om du upplever att jag angriper dig, ja det är inte
mycket jag kan göra åt den saken. Jag anser nog att
jag fört en debatt helt i enlighet med snackreglerna.
 

Citat

Skrivet av  Anonym
Här kommer citat från National Encyclopedin. Jag vet att det inte är det du är efter för i så fall hade du bara slagit upp ordet själv, eller hur. :) Men jag tycker ändå det kan vara intressant i sammanhanget. Själv tycker jag det är fel att kalla någon för hora.

Hora: ålderdomligt ord för en kvinna som bedriver hor eller otukt, dels en äktenskapsbryterska, dels en ogift kvinna som har könsumgänge med en man, gift eller ogift, dels också en prostituerad kvinna. Ordet var fordom den gängse termen (jämför Gustav II Adolfs krigsartiklar: "Inge horor skole lijdas i Lägredt ...") men används sedan länge blott som invektiv och i vulgärt språk. Ännu under 1800-talet måste i många svenska bygder den ogifta modern bära horklut. Horan förödmjukades även i t.ex. kyrkliga sammanhang: hon måste sitta längst ner i kyrkan och särbehandlades vid nattvarden m.m.
 

Tillägg

Skrivet av  Anonym
Hor: i lagtext fram till 1937 könsumgänge mellan en gift och en ogift person (enkelt hor), eller mellan två på var sitt håll gifta personer (dubbelt hor). Horsbrott straffades hårt i äldre tid, särskilt mot kvinnorna. Under inflytande från ortodoxin skärptes på 1600-talet straffet ytterligare. Enligt såväl 1686 års kyrkolag som 1734 års lag var dubbelt hor och enkelt hor fyra gånger belagt med dödsstraff. På 1700-talet förändrades dock synen på horsbrott och 1779 genomdrev Gustav III dödsstraffets avskaffande för detta brott. Med en ny tids tänkande och ändrade samlevnadsförhållanden avkriminaliserades horsbrottet helt 1937. År 1915 avskaffades brottet som äktenskapshinder men det utgjorde alltjämt skälig grund för skilsmässa.
 

Tänk om..

Skrivet av  Muffan
ordet hora kunde omvärderas att bli ett positivt laddat ord, alltså en kvinna som kan/vill/vågar ta för sig sexuellt. Ja, vi är alla horor kunde vi då ställa oss upp och ropa alla kvinnor!! ha, ha det vore väl nåt! Läste en krönika nånstans, DN tror jag det var om ovanstående. Alltså avdramatisera ordet så bli det verkningslöst!
 

Är det då också ok att vara prostituerad?

Skrivet av  Mary Lou
Det är ju en definition av ordet Hora. En del anser att man ska betrakta det som ett serviceyrke vilket som helst. Skatt, sjukförsäkring etc. Och kunden är förstås vilken kund som helst. Kanske kan han reklamera tjänsten hos Allmänna reklamationsnämden om han inte blir nöjd?

Jag tror inte på din utopi. Dels kommer de flesta fortfarande att se prostituion som något negativt (inkl torskarna). Dels finns det många (invandrare och andra) som inte tycker att man ska leva ut sin sexualitet och ta för sig utan hålla den inom äktenskapet.

Jag tycker det verkar lättare att hindra själva vanan att förolämpa tjejer. Alla kan ju inte tycka lika, men måste man trycka ned andra för det?
 

Men hallå!

Skrivet av  Muffan
Så menade jag inte. Vad jag menar var som MacGyver skriver nedan, att förändra ordets innebörd. Dessutom, om kvinnor inte ser sig som offer när de blir kallade horor (vilket förstås är lättare sagt än gjort) så förlorar ju ordet sin innebörd!
 

Det är precis det bögarna gjort

Skrivet av  MacGyver
Erövrat ordet \'bög\' som förut var ett rent skällsord och gjort det till ett ord de vill vara stolta över. OK, inte alla, men tillräckligt många för att de skall märkas.

Eller ordet \'häxa\', som erövrats av vissa kvinnor med feministiska influenser.

Min gissning är att \'hora\' kommer att gå samma väg, det kommer att erövras av kvinnor som står för sin sexualitet utan att skämmas.
 

Vi har diskuterat detta längre ner

Skrivet av  Ella
Heterosexuella män kommer knappast börja kalla sig
för bögar. På samma sätt tror jag knappast att
kvinnor kommer börja kalla sig horor, om de inte ärprostituerade. Inte på allvar i alla fall.
 

Ja men

Skrivet av  Linnis
då ska vi inte heller förneka att det finns lyckliga horor, dvs prostituerade som älskar sex och har vett att ta ordentligt betalt av männen för det! Då är väl männen också offer tycker jag... offer under sin sexualdrift! Låter sig plockas på pengar av smarta kvinnor.
 

Bra

Skrivet av  Puttrik
synpunkt!
 

Ja helt utomordentligt bra ....

Skrivet av  Elsa Ragata
fast varför blev det så få svar ?
 

Artiklar från Familjeliv