Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akademiskt om klädtvätt?

Skrivet av Estragon
Läste någon gång att vi (och vanligen kvinnor då) använder betydligt mer tid åt att tvätta kläder nuförtiden mot 100 år sedan. (= att tvättmaskinen gett inte mer ledig tid utan högre krav på superrena kläder...)

Vet någon bra källor om sådant?
Svar på tråden: Akademiskt om klädtvätt?

:-) Ingen källa, men...

Skrivet av  Meche
Jo du, höga krav är det allt! Jag och min man handtvättade all tvätt under 10 mån i Thailand, innan vi skaffade tvättmaskin. Med samma krav, alltså vi använde inte kläderna längre. Resultat = minst en timmas handtvätt om dagen.
 

Jag har inga direkta

Skrivet av  Tigermamman
källor heller, men förr i tiden så tvättade man väl bara ett par gånger om året (storbyk), man stank rätt bra då, samma kläder dag ut och dag in. Betänk att vanligt folk bara hade ett par ombyten, vardagskläder och söndagskläder.
 

Andra material...

Skrivet av  Helena
... ylle och bomull var väl det enda som fanns då. Och så vädrade kläderna och tog ur fläckar. Sen kom både syntetmaterial och tvättmaskiner och tur var väl det - tänk stanken på ett kontor med herrar i nylonskjortor:-)
 

Louise Walldén

Skrivet av  Elanor
Vet inte varför jag får hennes namn i huvudet när jag hör talas om klädtvätt. Googla runt lite, det kanske ger något.
 

Menar du Louise Hallin?

Skrivet av  blue
.
 

Artiklar från Familjeliv