Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några (i mitt tycke) kloka ord

Skrivet av Pallas
Jag har precis påbörjat en ny bok, en bok som inte alls handlar om Feminism egentligen, men jag kände att jag ville dela med mig av nägra ord ur författarens förord.

Ur Peter Englunds Tystnadens historia:

"För världen visar sig även i de små tingen, i de företeelser vi vant oss vid till den grad att de blivit osynliga, eller bara vunnit den särskilda typ av osynlighet som kommer ur brist på reflektion eller ifrågasättande. Dock tror jag att vi behöver begrunda många av dessa vardagligheter, att vi även här behöver det frågeställande avstånd som bara historien kan ge oss. Vi lever nämligen i en tid som mer än någon annan epok i historien hålls på plats, inte i första hand genom knytnäve, påbud och ideologiska traktater, utan fastmer av den ordning som ligger dold i tingen, inbäddad i vanorna.
[...]
Just för att så mycket i samtiden finner sitt rättfärdigande i vanornas och tingens självklarheter, så behövs det historiska betraktelsesättet mer än nånsin, tror jag. Historien lär oss varför något skedde, men den lär oss också - indirekt - att det skedda inte var oundvikligt, att idag inte är en nödvändighet, utan resultatet av val. Förvisso kan vi strunta i det förflutna. Emellertid så struntar det förflutna inte i oss."
Svar på tråden: Några (i mitt tycke) kloka ord

Precis så tycker jag.

Skrivet av  Tigermamman
Man måste kunna se bakåt för att förstå sin samtid och ha möjlighet att gå framåt.

Därför blir jag så trött när det hävdas att det som gällde för 50, 100 eller 150 år sedan inte är relevant för hur det är idag.
 

Fast det beror på hur man menar

Skrivet av  Sportbil
De som ser på historien med uppfattningen att "det är samma sak som då, fast i en annan tappning" tycker jag oftast har fel. Då tycker jag det inte det som hände för 50,100,150 år sedan är relevant att komma dragande med, iallafall inte som argument för åsikter. Varje tid har sin egen unika mijö, sin samtid, sitt samhälle, sina attityder etc och det kommer inte igen i exakt samma tappning.

Däremot tycker jag det är högst relevant att säga att det som hände för 50,100,150 år är en FÖRUTSÄTTNING och ORSAKER till varför det ser ut som det gör idag. Att man måste förstå och känna till historien för att förstå varför det ser ut som det gör idag.

Men som exempel: jag retar mig t ex på de som påstår att man IDAG borde vara skeptisk och negativ till modern forskning om biologiskt betingade köns-skillnader med argumentet att "för 100 år sedan så mätte man omfånget på skallen för att man var rasister och ville hitta ras-skillnader". Då är det tvärtom så att man inte alls lyckats se bakåt och förstå att något hänt på 100 år.
 

Man kan ju

Skrivet av  Tigermamman
vara skeptisk till den modera forskningen med hänsyftning bakåt på så sätt att man genom historien märker att forskningen inte alltid leder fram till _ en _ sanning. Utan snarare fler frågor.
 

Ja det håller jag med om, men...

Skrivet av  Sportbil
...jag tycker därmed inte att man ska dra slutsatsen att man lika gärna kan sluta forska. Tvärtom kan man säga att ju mer man forskar desto bättre och mer relevanta frågor kan man ställa i nästa steg.
 

Absolut.

Skrivet av  Tigermamman
Sluta forska verkar ju en synnerligen dum lösning.
Det vore ju som att sätta sig ner och acceptera gamla "sanningar". Då hade vi kanske fortfarande trott att huvudomfånget har betydelse för intelligensen :-)
 

Artiklar från Familjeliv