Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mafalda

Skrivet av Susanne med Viggo 030721
Jag måste bara säga att jag beundrar din frenesi i debatten och att du ständigt vägrar att ge dig trots att du bli överbevisad hela tiden. Ditt beteende är lite som Bosse Ringholms, dvs du upprepar några argument hela tiden som svar på allt, men de blir inte mer sanna eller riktiga bara för att de sägs många gånger. Det blir bara tragikomiskt. Synd att du inte kan lägga all din energi på något mer fruktsamt än att stånga pannan blodig på detta forum där du ändå inte verkar vinna något gehör. Som att till exempel starta den där organisationen för equalism som du ständigt vurmar för, men aldrig verkar lägga två strån i kors för att verkligen få igång.

Hoppas också att du kan komma ur lite gamla jobbiga saker som den där våldtäkten när du var liten. Den verkar ju ha satt djupa spår med tanke på ditt debatterande här som hela tiden går ut på att svartmåla kvinnor som våldsverkare och därmed alla feminister eftersom vi av någon okänd anledning skulle hålla alla kvinnliga våldsverkare om ryggen. Jaja, jag ska inte hålla på och gräva mer i dina vanföreställningar om livet universum och allting. Istället ska jag passa på att tacka för mig ett tag, jag har tyvärr inte tid att vara härinne jämt, men jag kommer snart tillbaka.

mvh,
Susanne
Svar på tråden: Mafalda

Det där var ett rätt oacceptabelt personangrepp.

Skrivet av  Man 3.0
Tycker att du gått över gränsen för vad som är acceptabelt, till och med i detta forum. Du angriper personen, inte åsikten. Dessutom startar du en ny tråd i detta enda syfte. Klart dålig stil.
 

Månne var Susannes argument slut.

Skrivet av  Man 2.0
Då övergick hon till att angripa Mafalda ad hominem.
Därmed får man väl anse att Mafaldas argument var såpass bra att de inte kunde vederläggas.
 

Ehum...

Skrivet av  ES
.... med tanke på att Mafalda brukar krydda de flesta av sina inlägg med "blind tro", "brännbart", "känsligt" etc...

Ett axplock från denna sida, knappt en tredjedel av den..:
"TALA om att slingra sig när man målat in sig i ett hörn... *s*", "Jag skulle vilja se den feminist som lägger två strån i kors för att försöka ta reda på det...", "Utan att tänka dessutom.", "DU däremot fixerar dig vid de siffror jag presenterar och försöker vända dem mot mig... *skrattar ännu mer*", "Du gör dig bara löjlig annars.", "bindgalna", "sådana snillen som Schyman, Winberg m.fl. ska fälla sin egen stora koloss på lerfötter med ett braaaak", "Och visst kan feminister ha hjärna. Men att HA och ANVÄNDA den är två skilda saker.", "Det ÄR brännbart att inte falla in i feministledet.", "för en feminist att ständigt trumpeta ut ", "När argumenten tagit slut så kryper man ner i sandlådan och blir desperat...", "Eftersom feminism är PK och har monopol på jämställdhetsstrategier.", "så hade mina åsikter inte varit så enormt brännbara bara härinne", "Upprörande? Tydligen eftersom det blir sådana reaktioner på detta hela tiden."

Jag har inte ens plockat från hela denna sida... Om vi skulle fortsätta ett år tillbaka skulle man kunna fylla en hel bok...

Är det argument som du anser leda framåt? Är det argument som är "såpass bra att de inte kunde vederläggas." ???
Det ni anser Susanne göra fel i gör ju Mafalda hela tiden... Men jag ser inte att ni protesterar...
 

Skrattar

Skrivet av  Fumlan
det var lustiga citat du hade hittat =) Säger ganska mycket om vad det är för person vi har att göra med.
 

Kan inte skymta några personangrepp.

Skrivet av  Man 3.0
Dessutom är du lika bra på "citat" som en kvällstidningsjournalist.
 

Nåja...

Skrivet av  ES
... det ligger tydligen i betraktarens ögon... *s*
 

ES, ES

Skrivet av  Mafalda
Du är så duktig på att klippa citat helt ur sitt sammanhang och inte ta med de inlägg som föregick dem bara för att smutskasta mig. Jag skulle kunna klippa mängder av citat från er själva, ja hela inlägg och t.o.m. i denna tråden, men det gynnar knappast debatten. Möjligen tycks ni tro att det gynnar Feminismens trovärdighet att framställa mig som någon vars åsikter man inte behöver bry sig om.

Citat från "Fumlan":
"det var lustiga citat du hade hittat =) Säger ganska mycket om vad det är för person vi har att göra med."

Jag skulle kunna säga detsamma om er allihop, med hänvisning till era märkligt upprörda reaktioner endast på argument som INTE bekräftar Feminismen, men det gör jag inte. Skulle jag svara med samma mynt på detta personangreppet skulle ES spara det i sin klippbok och slänga det i ansiktet på mig sedan.

 

OK...

Skrivet av  ES
... tycker man att det finns sammanhang där det är ok att säga att folk är bindgalna, blinda, inte kan tänka etc så tycker man. Själv tycker jag att det är fel oavsett sammanhang.
 

Sammanhang

Skrivet av  Mafalda
ES, sammanhang...

Du får det att låta som om jag kallat en person här bindgalen. Iställer handlade det om att jag tycker att ROKS och FågelFenix blir som bindgalna när vårdnadsfrågor kommer upp. De står blint på kvinnornas sida utan att ens reflektera över att faktiskt även kvinnor misshandlar barn, men i deras värld är det bara männen som är farliga som föräldrar.

Punkt slut! Orkar inte tjafsa rosa tråd med dig på ett bra tag nu. Slut på det "roliga" ES. (Obs ironi)
 

Du slipper tjafs...

Skrivet av  ES
... om du slutar tillskriva feminister en massa trams. Och slutar använda ord som blinbd, inte kan tänka självständigt och i stället börjar använda argument och logik. Vilket du påstår att du gör, t o m så att du tror att du skrämt feminister...*s*
Ser fram emot den dagen du verkligen gör det...
 

Till Susanne, ES, Fumlan, Mafalda, Man x.0 m fl

Skrivet av  Sportbil
Om ni (oavsett åsikter) anser att någon bryter mot Snackreglerna och kommer med personliga förolämpningar så kan ni alltid anmäla till Redax.
Själv brukar jag dock aldrig göra det utan jag brukar istället skriva ett svar där jag påpekar att ett inlägg var kränkande och att man borde ta tillbaka och be om ursäkt.

Kränkande och förolämpande personangrepp kan t ex handla om att man skriver att någon är en "idiot", eller att man önskar någon något illa etc.
Observera dock att det INTE är kränkande (enligt min bedömning iallafall) att skriva att någons ÅSIKTER är idiotiska. Då handlar det ju faktiskt om det vi ska diskutera - nämligen åsikter. Man måste få ha rätt att tycka att någon annans åsikter är idiotiska. D v s hålla isär sak och person.

Enligt min bedömning borde det även vara tillåtet enligt Snackreglerna att "diskutera diskussionen" så att säga. Jag uppfattar att det framförallt är detta som Susanne gör. Däremot är det olämpligt och onödigt av henne att diskutera Mafalda som person.

Det är bättre att ignorera inlägg och inte diskutera med en person där man inte tycker diskussionen är givande och relevant. Tycker jag.
 

Aha

Skrivet av  Annika60
Så det är OK att kalla en grupp människor för bindgalna, men inte en enda person?
En förening kan ju per definition inte var bindgalen...
 

Grattis, Mafalda!

Skrivet av  Man
Du behöver inte oroa dig för likgiltighet från omgivningen. Det har slagit mig att de sätt som du har bemötts på kunde ha varit skolbokseksempel på "manliga härskartekniker" - om det inte hade varit fråga om kvinnliga debattanter. Du förlöjligas och stämplas som oseriös eftersom du inte accepterar mallarna för hur man skall tänka på den här sidan. Grattis, och lycka till vidare!

Själv har jag registrerat åtmonstone en person som i ett inlägg kallade mig idiot och önskade mig död. Hon ursäktade sig senare för idiotförklaringen.

Bättre upprört engagement än likgiltighet, tycker jag. Så den som vill tysta Mafalda får väl gå till bojkott. Fast det vore väl bara ännu en manlig härskarteknik.

NB: "Manliga härskartekniker" är inget begrepp som jag brukar använda mig av, jag tycker att det är ganska dumt. Men just här kunde jag inte låta bli.
 

Härskartekninker

Skrivet av  Omnia
Härskartekniker funkar alldeles utmärkt fristående, behövs inget "manliga" framför.

För de som inte tycker jag är en godkänd feministisk källa kan jag hänvisa till Genus på Lundsuniversitet. Finns säkert fler, men dem har jag inte hört bekräfta det.
 

=)

Skrivet av  Fumlan
Det var dags.
 

Jag kan bara

Skrivet av  Mafalda
tolka detta inlägg, riktat till mig och min feminism-kritik, som att någon/några har blivit ganska omskakade och nu står utan logiska argument, bl.a. i diskussionerna om Misshandel: Rädda att den feministiska logiken inte är så hållbar att den håller i en helt vanlig diskussion om jämställdhet.

Jämställdhet är mitt mål, men mitt medel är inte Feminism. DET tycks vara oerhört upprörande. Varför kan man ju fundera över...

 

Vi är ju fler än du Susanne,

Skrivet av  ll
som i princip har lämnat denna sida pga OE/Mafalda och alla andra nick denna person använder sig av. I början tyckte jag hon var jobbig men sedan har jag blivit alltmer illa berörd. Det är ju djupt tragiskt vad hon har varit med om och kanske framför allt hur hon valt att (inte) hantera det. För mig är det sinnebilden av en djupt traumatiserad person som väljer att med en rättshaverists känsla för nyanser helt förlägga sina problem utanför sig själv. Jag tycker faktiskt synd om henne, hon behöver ju hjälp med sina problem men istället håller hon på här. Icke desto mindre så har hon ju tyvärr satt den här sidan ur funktion för här bedrivs inga debatter. Hennes egna erfarenheter är ju hennes enda tolkningsmodell av verkligheten.
 

Ett par iakttagelser:

Skrivet av  Man 3.0
1) Om nu "mafalda" bara skriver tokigheter hela tiden, varför bemöter ni henne i evighetstrådar hela tiden? Uppenbarligen lyckas hon ju beröra er så att ni helt tappar besinningen. Gång på gång på gång....

2) Det är minsann inte bara du som har rätt att vara amatörpsykolog här! Personligen tycker jag att hela din diagnos luktar projicering lång väg.
 

svar från en annan trött

Skrivet av  trött II
1) att lämna hennes påståenden oemotsagda är att lämna fritt spelrum för de som vill utplåna feminismen

2) man behöver inte vara ett geni eller ens vara utbildad för att förstå uppenbarheter. "mafalda" med flera nick (eftersom hon byter hela tiden) har häckat här en mycket lång tid och har under den tiden inte förändrat sin ståndpunkt det allra minsta. även om hon ibland har sina poänger när det gäller brister i feminismen (som vilken annan ideologi som helst har) går det inte att diskutera med henne eftersom hennes inlägg är så nedvärderande och hatiska.

själv har jag lagt ned det här projektet för länge sen, kollar härinne då och då och slås av att debatten fortfarande följer samma mönster. jag beundrar de som orkar fortsätta försvara feminismen härinne. heder åt er!
 

Vilken makt du tillmäter en enda liten människa!

Skrivet av  Man 3.0
1) att lämna hennes påståenden oemotsagda är att lämna fritt spelrum för de som vill utplåna feminismen

Om "feminismen" inte tål en enda liten människa som säger emot så lär den inte vara speciellt mycket värd. Speciellt inte om den människan är ett litet vrak och offer för olyckliga upplevelser.

Lustigt, jag drar mig till minnes hur sovjetimperiet placerade oliktänkande på sinnessjukhus....
 

vilka paralleller du drar!

Skrivet av  trött II
det borde vara ett välkänt faktum att om man inte bekämpar ogräs tar det lätt över hela gräsmattan. så har skett med otaliga sk diskussionsforum om feminism, de tas ofta över av antifeminister som skriver spaltmeter om hur alla feminister hatar män och förvrider debatten.

skilladen här är att det finns gott om motstånd. dock inte jag längre, jag har valt att lägga min energi på praktisk handling.
 

bättre att ignorera..

Skrivet av  blue
...och starta "vettiga" trådar som kan tränga ut ogräset. och så låter man "ogräset" bara vara, ger man det inte gödning (dvs nya svar) självdör det . tror jag.

eller tänker jag fel?
 

jag tror att alla medel är uttömda

Skrivet av  trött II
och resultatet blir aldrig bättre än såhär. alla olika tekniker har provats och inget biter. det har varit såhär hela tiden jag höll till här och enligt flera andra var det ännu värre förut. därav min beundran till de som orkar fortsätta..
 

Det var värst!

Skrivet av  Man 3.0
Här går vi från klarhet till klarhet märker jag!

Att jämföra en enda liten ensam människa som motsätter sig feminism med "ogräs som skall utrotas" är tämligen talande. Inte mycket mer att tillägga liksom ...
 

jag tycker att man kan se dessa antifeminister

Skrivet av  blue
som troll? deras enda syfte verkar vara att förstöra. de för inte diskussionerna för att lära sig något nytt eller vidga våra vyer. De förstör för förstörandets skull, tror jag. Min taktik blir att ignorera, försöka skriva intressanta inlägg och frågor. Tyvärr verkar ju dessa "påhopp" engagera mer än våra egna frågor...?

Hur är det på feminetik.se? barnsidan.se har ett feminsim-forum också...
 

Troll? Ogräs?

Skrivet av  Man 3.0
Här verkar det inte finnas speciellt mycket självförtroende hos feministerna...

Ni sitter ju på Sanningen ju! Hur kan ni låta er förtryckas av några troll och lite ogräs?

Seså, samla er och låt er visdom flöda över oss otvättade. Sanningen segrar ju alltid till slut. Ge inte upp. Ge oss god argumentation istället.
 

Mannen - oavsett version

Skrivet av  blue
mitt inlägg var inte riktat till dig.
 

jag har aldrig påstått

Skrivet av  trött II
att jag sitter inne med sanningen. gör du det, man 3.0?
(är ni inte individer ni alla "man" signaturer härinne?)
 

blue

Skrivet av  trött II
tar gärna emot tips på andra sidor. ska kolla de du nämnde. det måste finnas någonstans där det går att föra konstruktiva diskussioner.
 

andra sidor

Skrivet av  blue
jag har egentligen bara varit på feminetik några gånger. de har flera olika forum, gissningsvis lite olika inriktning.

barnsidan.se har ett feminism-forum men det är inte så välbesökt. kanske kan vara ett alternativ, men då gäller det ju att fler kommer dit.
 

Tala är silver, tiga är guld

Skrivet av  blue
i alla fall ibland. :)
 

Måste nog hålla med Man 3.0

Skrivet av  Omnia
Oavsett om Mafalda har en dålig debatteknik, håller benhårt på sin ståndpunkt eller inte lyssnar på vad andra har att säga, är det riktigt fult att starta en helt ny tråd för det. Alla har rätt till sin åsikt och tycker man inte att motståndaren lyssnar är det bara att dra sig ur. Även om många ser ett "vi kommer ingenstans för du bemöter inte mina ståndpunkter" som en vinst så är det ju mer deras förlust.

Att kritisera en person i en helt egen tråd lär inte tillhöra god sed. Och oavsett vad man tycker om folk bör man inte sänka sin egen nivå.

 

Artiklar från Familjeliv