Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Män

Skrivet av Moa bf 24/1
Sitter o läser div inlägg här på sidan av t.ex man 3.0. Undrar varför ni skriver här?? När det enda man vill göra är klanka ner på andras åsikter och när diskussionen blir på nivån som det var med högstadiegrabbarna på skolan jag jobbat på, så undrar man.

För det är på den nivån. Argumenten har varit demsamma i många många år och de håller inte längre. Alla trista diskussioner om manshat osv. Den här sidan handlar väl inte om såna saker. Varför måste alltid alla kvinnor som ser förtryck och vill arbeta mot det tryckas ner?? Kallas manshatare och förringas? Har det att göra med den kända sk manliga rädslan för den kvinnliga frigörelsen?? Eller är det bara individer som automatiskt tycker som sin pappa eller tvärtemot bara för att vara just tvärtemot.

Nä jag blir så trött o ledsen på alla lågintelligenta argument mot jämställdhet. Och om man nu säger sig vara antifeminist men för jämställdhet så kan man väl anstränga sig lite istället för att klanka ner på feminister. Å va trött jag blir.
Svar på tråden: Män

De är kanske...

Skrivet av  Häpp
..bara bittra rabiata kvinnohatare ;-)
 

får man vara intresserad

Skrivet av  Man
av feminism och genusdebatt om man är man och därtill kritisk till feministernas formuleringar av problem och lösningar? Får man ta del av debatten? Får vi anföra att konsensus inte råder i dessa frågor, och att det krävs mer än övertygade/frälsta feminister för att se nyanserna i aktuella samhällsfrågor?

Eller skall vi hålla tyst och låta feministerna tro att alla tycker som dem bara för att ingen yttrar sig kritiskt?

Min egen position: För jämställdhet, mot feminism.
 

Konstruktivt

Skrivet av  Omnia
Jag tror inte du behöver ta åt dig av kritiken. Tycker personligen att du för debatten framåt, man måste ju inte alltid vara överrens för att ta till sig av andras åsikter.

Lite kritik mår alla bra av, det är ju så man vässar sina argument.
 

Absolut!

Skrivet av  ES
Alla diskussioner här, både tjafs och andra mer seriösa, har slipat mina argument och fått mig att allt tydligare definera vad jag tycker.
 

Klart du får det!

Skrivet av  ES
Det är ju vad sidan (delvis) är till för!

Men jag passar på att ställa min 10 000-kronorsfråga till dig:
Hur anser du, konkret, att man ska arbeta för jämställdhet? Vilka delar av samhället anser du vara ojämställda och hur skulle man kunna arbeta för att förbättra läget?
 

tackar för förtroendet!

Skrivet av  Man
- men ber om att få återkomma i 10000-kronersfrågan, då jag har ont om tid i dag. Påminn mig om jag inte återkommer!

 

Ja men det är väl klart som korvspad

Skrivet av  Moa bf 24/1
Att man får fattar du väl. Men det jag skrev var bla, att om man nu är så FÖR jämställdhet, men mot feminism, varför inte arbeta för jämställdheten då istället för att motarbeta feminismen, som för mig är samma sak, även om det inte är det för dig.
 

Upp till debatörerna

Skrivet av  Omnia
Att det blir lite rundgång i frågorna som tas upp tror jag är oundvikligt. Beror väl på att det kommer in nya skeptiker med samma funderingar som tidigare, man kan inte skylla allt på de som benhårt vägrar ge vika.

När det gäller att ta upp nya frågor är väl inte alla direkt flinka. En renodlad "feminister är manhatare" tråd får många fler svar och håller mycket längre, kan ju vara en bidragande orsak. Lösningen på den är väl mer "feminister diskuterar feminismen" trådar och att man låter bli diskutera med folk som inte är konstruktiva.

Att besvara någon som undrar om feminism trevligt och att inte dras med i "förolämpnings"trådar borde ju inte vara så svårt.
 

Eftersom jag är direkt tilltalad så ...

Skrivet av  Man 3.0
I stället för att hålla mig till något försök att diskutera i "allmänna termer" så hoppar jag gärna tillbaka till allegoriförsöket med bankrånet som du lade ut och jag hade kritiska synpunkter på.

Jag tycker att jag lyckades visa att allegorin var riktigt dålig och inte höll. Är du fortfarande sur för det?
 

Men du

Skrivet av  Moa bf 24/1
Det handlar knappast om att jag är sur, utan om mina åsikter. Jag läste dina synpunkter men höll inte med om det. Men jag förstår om du måste ta upp det ifall du inte hade nåt nytt att komma med.