Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jens Orback och hans förslag...

Skrivet av Kvinna 4.0 -Ny och uppdaterad version.
I dagens Expressen så kan man läsa en artikel om den nye jämställdighetsministern.

Citat:
"Nye ministern tar strid för kvinnorna.
Varje månad tvingas nästan 100 000 kvinnor stanna hemma från jobbet på grund av menssmärtor.
Nu överväger nye jämställdhetsministern att införa menskarensdagar för kvinnor.
– Jag tycker att man ska ta upp frågan till diskussion, säger Jens Orback till Expressen."
http://www.expressen.se/index.jsp?a=202005

Vad tycker ni? Är det rätt att införa menskarens? Är det ett rätt steg mot jämställdhet eller finns det risk för att det kan öka klyftorna?
Svar på tråden: Jens Orback och hans förslag...

Hmm...

Skrivet av  ES
... inte som en egen specialregel, men är det inte så att om man har en kronisk sjukdom som kommer i skov har man rätt att slippa karensdagen?
Och med den regeln borde väl de som har dessa grava problem vid mens kunna slippa karens?
 

En av kärnfrågorna

Skrivet av  Omnia
Vill jag som arbetsgivare anställa en kvinna utan exeptionella kvaliter om jag utgår från att hon kommer vara hemma pga. av mensvärk en gång i månaden?

Tja, tittar man på hur rädda de är för att kvinnor ska bli gravida kanske man inte behöver undra.

Att försöka få upp ögonen för vilket problem det är för vissa kvinnor med mensvärk och försöka öka toleransen för detta är jättefint. Men att införa en karens måste ju inte vara det bästa sättet. Mer effektivt borde ju vara att ge mer forkningsanslag till forskning på området. Eller kanske en upplyningskampanj där kvinnor får reda på de alternativ som finns, för det finns ju vissa läkemedel. De återstående som faktiskt har jättestora besvär är nog bara att beklaga. Folk med astma får ta vanliga sjukdagar när de har problem, varför inte kvinnor med mensvärk?
 

absolut inte

Skrivet av  mysan med Flisan
Det kommer bara att underminera kvinnan ännu mer genom att hon får speciella dagar för att vara hemma och ha mens. Nej detta tror jag inte. kvinnor med mens får väl vara hemma med karensdagar lika mycket som andra får och som ES säger så finns det en klausul i sjukförsäringen om man har en kronisk sjukdom likt migrän. Mensvärk borde kunna ingå där med.
 

Alla kvinnor...

Skrivet av  Fru Marmelad
...har ju inte mensvärk, ser inte behovet av en allmän menskarens. Däremot vore det ju bra som ES skriver, att den som har nån återkommande åkomma kan slippa karensen, mensvärk, migrän eller whatever.
 

Tycker att

Skrivet av  Tigermamman
utökad forskning och subventionerad medicin för mensvärk är ett: JAVISST!
Men är faktiskt en smula tveksam till en menskarensdag.
Hur ska det kontrolleras så att inte fusk uppstår?
Skall det krävas läkarintyg? Många har några månader lättare menser och andra månader överdjävliga, hur skall man bli trovärdig då?

Tycker för övrigt att man skulle kunna slopa den allmänna karensdagen helt.
Den drabbar ju mest de som har det knapert.
 

Nja

Skrivet av  Moa bf 24/1
Svår fråga, som nån annan skrev här nere, alla har ju inte ont när dom har mens.. Jag själv har stora problem o får ofta stanna hemma, men menskarens lät lite väl drastiskt?
 

Hm...

Skrivet av  Helena
Nu har jag inte läst artikeln men jag kan ändå rakt av säga att såna här exklusiva och "välmenta" förslag riskerar att bli värsta bakslaget. Orback borde veta att en av anledningarna till de lägre kvinnolönerna för samma arbete när kvinnorna gick ut i arbetslivet var att kvinnor hade mens och därmed ansågs opålitliga och mindre presterande. Att införa menskarens leder tankarna i samma banor och dessutom är det verkligen inte alla kvinnor, eller ens en majoritet, som lider så av menssmärtor att det påverkar jobbet mer än huvudvärk...

Tummen ned.
 

Absolut NEJ

Skrivet av  kråkankrax
Varför peka på skillnaderna istället för likheterna?

Jag vill inte bli särbehandlad bara för att jag är kvinna, jag menar: män med dålig rygg, allergier osv- de får ju ta karensdagar när de är dåliga.

Näe det kommer bara att leda till att manliga chefer tvekar till att anställa kvinnor ännu mer. Löjligt! Och det känns som 1800-talets tankar om att man var sjuk under mensen (de allra flesta är ju faktiskt inte så dåliga av sin mens så att inte läkemedel botar)

Däremot mer pengar till Endometrios-forskning! Ja tack! (kronisk sjukdom som ger fruktansvärda menstruationssmärtor)
 

:-)

Skrivet av  kråkankrux
 

Mycket tveksam

Skrivet av  G
till alla regler som är differentierade och som riskerar att arbetsgivarna än mer betraktar en kvinnlig anställd som en frånvarorisk.
 

Svår fråga

Skrivet av  Fumlan
100 000 kvinnor. Jag tror att det finns en risk att det ökar klyftorna. Att det här med mens blir ännu mer tabu och kvinnans egen sak mer än vad det redan är. Att kvinnor inte fixar nåt när de har mens. Hela PMS-saken osv. Jag skulle däremot önska att det var möjligt med menskarensdagar för de som har svåra besvär.

 

Artiklar från Familjeliv