Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Feminism eller individuellt ansvar?

Skrivet av Bengt
Har läst inlägg i den här gruppen under en kortare tid och hunnit vidga mina ytterst grunda kunskaper kring feminism något.
Vad jag inte förstår är varför det individuella ansvaret för handlingar (misshandel, sexuellt utnyttjande) som är brottsliga ignoreras och istället görs det till alla mäns ansvar?
Det går väl alldeles utmärkt att konstatera att samhället inte är jämlikt och att kvinnor oftare än män diskrimineras utan att göra ansvaret för brottsliga handlingar knutet till kön istället för till den individ som gör dem?
Också genom att hävda att handlingarna beror på manliga maktstrukturer eller patriarkatet så får ju den enskilde förövaren en ursäkt...
Svar på tråden: Feminism eller individuellt ansvar?

Karikatyrer

Skrivet av  Omnia
I filmer idag dyker det upp karikatyrer på den klassiska mansrollen. Män är endast verbala när de vill ha en kvinna i säng och det ska vara många kvinnor, en man löser konflikter med våld, en man kan inte sköta om barn osv.

Att vi idag skrattar åt det betyder ju dock inte att den mansrollen ändå inte spökar lite över oss. Precis som vi alla fortfarande bär med oss bilden av den mjuka och goda modern, även om vi alla vet att män kan vara lika bra föräldrar.

Så det finns killar som våldtar en tjej utan att fatta att de faktiskt våldtagit henne, beror det på att de är helt dumma i huvudet eller beror det kanske på att de har en lite sne uppfattning av verkligheten? Män misshandlar i större utsträckning varandra än vad kvinnor gör, beror det på att män ogillar varandra så mycket mer än vad kvinnor gör? Män misshandlar kvinnor för att de vill ha kontroll, varför misshandlar inte kvinnor män i lika stor utsträckning?

Tanken är väl att män är överrepresenterade i dessa bitar beror på den gamla bilden av manlighet som än idag svävar över oss. Annars borde det ju vara ganska lika med våldsamma människor mellan könen.

För mig är det viktigt att hjälpa både offer och förövare när det gäller misshandel, våldtäkter mm. men jag är inte säker på att det är den viktigaste feministiska frågan för mig.



(När jag skriver män eller kvinnor menar jag naturligvis inte alla.)
 

Det hade gått jättebra.

Skrivet av  Feminist
"Det går väl alldeles utmärkt att konstatera att samhället inte är jämlikt och att kvinnor oftare än män diskrimineras utan att göra ansvaret för brottsliga handlingar knutet till kön istället för till den individ som gör dem?"

Om det nu inte varit knutet till kön, alltså. 90 procent av alla våldsbrott begås av män.
 

Invandrare är också överrepresenterade

Skrivet av  Sportbil
Vill du göra Sveriges invandrare och Romer ansvariga för brottsligheten? Då vet jag två bra parti för dig att rösta på: Nationaldemokraterna respektive Sverigedemokraterna. Där delar man åsikten att gruppen "invandrare" ska hållas ansvariga för brott eftersom de är överrepresenterade.
 

Du kallar mig nazist?

Skrivet av  Feminist
Väldigt smakfullt. Jag är imponerad.

Jag pratar om män. Du kan hosta upp vilken folkgrupp du vill: bruna, vita, gröna, gula, prickiga - fortfarande är det män som begår våldsbrott till 90 procent eller mer. Män alltså - inte kvinnor.
 

Men du pratar ju om män som INTE begår brott

Skrivet av  Sportbil
Det är dessa män som INTE begår brott som du vill göra ansvariga för att ANDRA män begår brott.

Varför tar du annars upp det faktum att dessa brottslingars mest betydelsefulla egenskap i sammanhanget är deras kön?
 

Jag pratar om

Skrivet av  Feminist
att alla män drar nytta av mäns generella överordning. Därför har alla män ansvaret att bryta den. Mäns våld mot kvinnor är det mest extrema uttrycket för mäns överordning.

Du förnekar ansvar för mäns generella maktordning. Därför gör du dig skyldig till att maktordningen fortlever, den som gör att män misshandlar kvinnor. På så vis har du del i ansvaret för att män misshandlar kvinnor. Varför?
 

Fel

Skrivet av  Sportbil
För det första förnekar jag inte att alla män drar nytta av mäns generella överordning, inte heller förnekar jag överordningens existens i många sammanhang. Det är fel och det har jag aldrig sagt. (Tvärtom i några inlägg, faktiskt.)

Det jag förnekar är däremot alla mäns ANSVAR för upprätthållandet av överordningen. Jag menar att den man som individ öppnar ögonen och aktivt jobbar emot överordningen därigenom BEFRIAS från ansvar för den. Man kan inte vara ansvarig för upprätthållandet av det som man aktivt vill avskaffa. Det är fel.

Vidare så håller jag inte med om att att mäns våld mot kvinnor är en del i överordning. Hur ska man då se på mäns våld mot män? Det är så att män är våldsamma, men detta våld är inte ett kollektivt upprätthållet systematiskt våld mot just kvinnor. Snarare är kvinnovåldet bara en av de många uttrycken för manligt våld. Andra uttryck finner vi te x på fotbollsmatcher, i krig, i sandlådan etc etc.
 

Du bidrar till mäns våld mot kvinnor

Skrivet av  Feminist
"inte heller förnekar jag överordningens existens i många sammanhang."

En generell maktordning är inte sammanhangsberoende. Då vore den inte generell. Det går alltså inte att bortse från den.

"Jag menar att den man som individ öppnar ögonen och aktivt jobbar emot överordningen därigenom BEFRIAS från ansvar för den."

Jag menar att den man som erkänner att överordningen existerar och aktivt tar avstånd från den TAR ansvar för överordningen. Inte befrias. Så länge du är man har du ansvar. Tar du det inte har du skuld.

"Man kan inte vara ansvarig för upprätthållandet av det som man aktivt vill avskaffa."

Det går inte att aktivt vilja avskaffa något man inte erkänner förekomsten av.

Män mördar kvinnor för att de är otrogna eller bara som maktdemonstration. Med eller utan lagen på sin sida. Du förnekar att det beror på mäns överordning. Därmed bidrar du till att det fortgår.
 

Du kallar mig medskyldig till kvinnomord?

Skrivet av  Sportbil
Väldigt smakfullt. Jag är imponerad.

Nu ska jag gå och lägga mig och därmed bidra till att det fortgår.
 

Ja, gärna det

Skrivet av  Eszter
Ty du resonerar som en nazist eller en kommunist i din totalitära feminism. Judarna var kollektivt skyldiga till allt ont som drabbade en tysk. Borgarklassen var kollektivt skyldig till allt ont som drabbade "proletärerna".
Och varför?
Därför att judarna ägde 90 % av alla finansinstitut.
Därför att borgarklassen ägde 90 % av all egendom.
Varje jude, varje borgare drog nytta av judarnas och borgarnas generella överordning, hur snäll en jude eller borgare än kunde tänkas vara. Därför måste varje jude och varje borgare likvideras i det nazististiska och det kommunistiska samhället hur mycket varje enskild jude eller borgare förnekade eller faktiskt inte hade någon individuell skuld i något våld mot en tysk eller en proletär.

Ser du inte ditt totalitära feministiska resonemang?

Ett borgerligt (liberalt eller konservativt) feministiskt resonemang är annorlunda. Våldsamma män är avvikande, de är kriminella, de är missbrukare, de har psykiska och neuropsykiatriska (bokstavs-)sjukdomar. Alla män kan inte ha skuld i några få mäns avvikande och kriminella beteende.

Mäns skadliga överordning måste män och kvinnor gemensamt ta itu med. Och varför inte kunna acceptera att det kan finnas en över- och underordning mellan kvinnor och män i olika avseenden, tillfällig eller mer permanent i det ena eller det andra könets favör, vilket inte nödvändigtvis måste vara till för- eller nackdel.
 

Har Thomas Nord varit på avgiftning?

Skrivet av  TN-detektor
Jag skymtar samma galenskap, men med en kraftigt förhöjd intellektuell förmåga! Avgiftning skulle kunna vara en trovärdig förklaring.
 

Feminist

Skrivet av  Putte i Blåbärsskogen
"Därför gör du dig skyldig till att maktordningen fortlever, den som gör att män misshandlar kvinnor."

Vad gör då att kvinnor misshandlar män, du Feminist som är allom vetande?
 

Feminist

Skrivet av  Tigermamman
Jag respekterar din tankegång, men när du argumenterar som du gör mot Sportbil så skäller du uppåt fel träd.

Sportbil är väl den man härinne som är mest feministisk, det finns andra som passar bättre att utmana än just han.
 

Tigermamman

Skrivet av  Sportbil
Tyvärr uppfattar jag att Feminist inte bara retar sig på mig eller på alla varianter av "Man" signaturer eller Mafalda. Feminist sade i ett tidigare inlägg att 70-80% av inläggen i detta snack är förkastliga ur Feministisk synvinkel (hennes omdöme var än grövre). Det torde inkludera betydligt fler...

Så nog tror jag tyvärr att både mina åsikter och även många av kvinnorna härinne kvalificerar sig till att bli kritiserade av Feminist ur det perspektivet.

Men det är inte enbart negativt att utsättas för debatt med motpoler i allt från "militant" feminism till antifeminister som ändå påstår sig vilja ha jämställdhet. Det gör ju att man får anledning att fundera igenom sitt eget ställningstagande igen - och orsakerna till det.
 

Tigermamman

Skrivet av  Feminist
Jag räknar inte ens "man" och anhanget som samtalspartner. De argumenterar inte.

Däremot var det intressant att se hur Sportbil betedde sig när han blev en aning pressad.
-Han nekade blankt till att män har ansvar att motarbeta maktordningen (det går ju inte att motarbeta något man inte anser finns).
-Han vantolkade vad jag sa gång på gång för att få ett övertag i diskussionen, en gång med ett riktigt grovt tillmäle.
-Han försökte (nu senast) spela ut mig emot andra feminister genom att påstå att jag sagt saker jag inte sagt. Självklart innefattar de 70-80 procenten jag talar om inläggen från versionsmännen och mafalda och de ofta meningslösa diskussioner de genererar.

Man och anhang är extrema. Jag kan inte tro att de är vanliga. Men Sportbil är nog ganska representiv med sin önskan att vara med i jämställda grabbars klubb utan att ställa upp på medlemsvillkoren. Därför blir det intressant när han bekänner färg. Jämställd, men bara ibland. Lite. Kanske. Mot extra snälla feminister.
 

Tigermamman igen

Skrivet av  Feminist
Självklart innefattar de 70-80 procenten jag talar om inläggen från versionsmännen och mafalda och de ofta meningslösa diskussioner de genererar. Inga andra. Inte ens Sportbils.
 

Feminist - du får nog läsa mina inlägg igen

Skrivet av  Sportbil
Jag har inte "nekade blankt till att män har ansvar att motarbeta maktordningen". Det är din vantolkning.
Det jag har sagt är att maktordningen inte är generell utan specifikt förekommande i olika sammanhang - men att det också finns sammanhang där den antingen inte finns eller där den är till fördel för kvinnor. I de sammanhang den finns och är till fördel för män så har män naturligtvis ett ansvar att motarbeta den.

Vad är det för "grovt tillmäle" jag använt?

Jag noterar att din debatteknik verkar gå ut på att beskylla mig för en massa saker snarare än bemöta sakfrågorna. Genomgående är mina inlägg dessutom längre än dina och går in på ett resonemang. Du bemöter mig istället med slagord, anklagelser och "one-liners". Gärna genom att göra precis det du beskyller mig för: vantolka så att det blir lättare för dig att slippa resonera och bemöta.

Någon "jämställda grabbars klubb" handlar det inte om. Och även om en sån funnes så kan jag inte tro att du skulle få skriva medlemsvillkoren. Jag har heller ingen önskan att stryka vare sig feminister eller andra medhårs som ett egenvärde i sig. Jag säger det jag tycker är rätt och riktigt helt enkelt - oavsett om det är passande eller ej.

Istället handlar det om att jag har två döttrar som jag önskar en möjlighet att leva i samhället på samma villkor som männen. Men jag är också man själv och kan därmed inte ställa upp på för mig uppenbart sneda teorier som mer verkar ägnade att attackera män än att jämställa kvinnor. Det tror jag inte heller gagnar mina döttrar i längden att få ett samhälle där kön ställs mot kön rent ideologiskt utöver de verkliga frågor som redan finns.

Att "bekänna färg", "jämställd, men bara ibland" etc ligger alltså i betraktarens (dina ögon) och uttrycker dina nedsättande omdömen om mitt engagemang snarare än hur det verkligen är.
 

Ok Feminist

Skrivet av  Tigermamman
då är jag med dig.

Men jag tror inte att det är helt fruktbart att "skälla" på de män som faktiskt GÖR någonting.

Jämställdhet är ibland en väldigt känslig fråga, både män och kvinnor upprätthåller könsmaktsordningen och de allra allra flesta helt omedvetet.

Jag kan kalla mig insiktsfull och medveten feminist, men likt förbaskat upprätterhåller jag de gamla normerna varje dag _ helt omedvetet _ eftersom jag har vuxit upp och blivit fostrad med dem.

Mönster är svårt att bryta så när någon faktiskt gör sitt eventuella bästa så är det inte så bra att sänka den personen och säga :Det är inte bra nog.
Snarare bör väl dessa personer uppmuntras i sina strävanden och stödjas till att göra bättre.

Att du menade versionsmännen och Mafalda när du skev " 70- 80 %" det fattade JAG :-)
 

Du slingrar dig.

Skrivet av  Feminist
"Det jag har sagt är att maktordningen inte är generell utan specifikt förekommande i olika sammanhang"

Du slingrar dig duktigt. En generell maktordning kan per definition inte vara specifik. Alltså nekar du till mäns generella överordning = tar inte ditt ansvar.

"Vad är det för "grovt tillmäle" jag använt?"

Du kanske minns att du föreslog att jag skulle gå med i ett nynazistiskt parti.

Du kan inte medverka till att erbjuda dina döttrar en bättre värld så länge du vägrar inse hur den ser ut och sätter din egen manliga prestige före rättvisa och solidaritet.

 

Tigermamman

Skrivet av  Feminist
"Jag kan kalla mig insiktsfull och medveten feminist, men likt förbaskat upprätterhåller jag de gamla normerna varje dag _ helt omedvetet _ eftersom jag har vuxit upp och blivit fostrad med dem."

Jag tycker faktiskt att du gör det genom att säga att jag "skäller" när jag använder en rak samtalston och inte ber om ursäkt för att jag utkräver ansvar. Förväntningarna på kvinnor är annorlunda än förväntningarna på män.

"Mönster är svårt att bryta så när någon faktiskt gör sitt eventuella bästa så är det inte så bra att sänka den personen och säga :Det är inte bra nog.
Snarare bör väl dessa personer uppmuntras i sina strävanden och stödjas till att göra bättre."

Här tycker jag att du igen upprätthåller normer. Du säger indirekt att kvinnor (jag) har ansvar att uppfostra män (Sportbil) att förstå att det är kul att vara jämställd.

Kvinnor tar ansvar för jämställdheten. Män upprätthåller ojämställdheten. Jag är trött på det.

Förstår du mig?
 

Inte alls

Skrivet av  Sportbil
"Grovt tillmäle" är något annat i min vokabulär än att säga att om du omfattas av en viss åsikt baserat på synen på medfödda eller likande egenskaper så finns det partier som passar.

I så fall är väl ditt uttalande om mig som medansvarig till kvinnomisshandel också ett "grovt tillmäle". Fast jag anar ju att du tyvärr faktiskt tycker så.

Jag slingrar mig inte alls. Har hela tiden sagt att jag INTE tror på en generell maktordning men däremot på en specifik. Har t o m gett exempel på områden där männen som kollektiv inte gynnas och inte har makt.

Jag menar att man kan ta ansvar för överordning i de specifika sammanhang man menar att den finns. Det tycker jag att jag gör. Är inte det bra? Tydligen inte eftersom du säger att jag inte kan medverka till en bättre värld för mina döttrar (underförstått då om jag inte ställer upp på din teori).

 

Feminist

Skrivet av  Tigermamman
Det var ju det jag sa - jag är med och upprätthåller normerna :-)

Fast ordet "skäller" hade jag använt om du hade varit man och Sportbil kvinna också.
Men jag fattar ju även varför jag försökte "skydda" sportbil......
och det är i sig ett upprätthållande av normen.
( Förklaring: Män är sådana känsliga varelser så om man inte stryker dem medhårs och uppmuntrar dem, så slår de bakut och trilskas - snacka om att falla i den gamla vanliga kvinnogropen.....)

Jag förstår dig och rodnar och skäms....
 

Tigermamman

Skrivet av  Feminist
Inte alls meningen att få dig att skämmas. Men jag är glad att vi är överens i sak.
 

Sportbil

Skrivet av  Feminist
"Jag menar att man kan ta ansvar för överordning i de specifika sammanhang man menar att den finns. Det tycker jag att jag gör. Är inte det bra?"

Det visar att du vill vara en jämställd och trevlig man, men inte utan att ha en bakdörren öppen för de situationer då ett "jämställt" beteende inte passar dig. Alltså trollar du bort den generella maktordningen och ersätter den med en som du kan utforma lite som det passar dig.

Om det är bra? Tja, det är bättre att vilja vara jämställd än att inte vilja vara det. Men det som verkligen betyder något är om man verkligen är det.
 

Feminist - du tror inte jag har ärliga avsikter?

Skrivet av  Sportbil
Eftersom du säger jag vill ha "bakdörren öppen för de situationer då ett jämställt beteende inte passar mig." Att jag vill utforma den lite som det passar mig.

Det betyder ju då att jag inte lever ärligt och försöker se verkligheten sådan jag upplever den utan att jag istället försöker medvetet OMFORMA den verklighet jag ser till något som "passar mig".

Jag kan säga (om du tror mig) att det passar mig inte alls att det förekommer ojämlikhet. Så i så fall skulle jag väl i linje med din teori ha omformat allt jag ser så att jag menat att samhället inte hade några jämställdhetsproblem alls? Vilket motiv tror du jag har för att bara omforma vissa delar men inte andra? M a o varför skulle jag inte vilja gå "hela vägen" och omforma allt så att det totalt frikänner mig och andra män från engagemang om det nu vore så att jag ville omforma?
 

jämställdhetskonsensus

Skrivet av  Feminist
"Vilket motiv tror du jag har för att bara omforma vissa delar men inte andra? M a o varför skulle jag inte vilja gå "hela vägen" och omforma allt så att det totalt frikänner mig och andra män från engagemang om det nu vore så att jag ville omforma?"

Du vill vara en hygglig kille, naturligtvis (till billigast möjliga pris). Vi har ju en jämställdhetskonsesus i samhället, på papperet alltså.
 

Så du menar att...

Skrivet av  Sportbil
...det handlar om ett behov hos just mig att bli accepterad av just feminister? Att jag vill vara till lags liksom och bli "en i gänget"?

Då måste du också mena att merparten andra män inte har detta behovet som jag har enligt dig? Visst, när de tillfrågas så är de flesta för jämställdhet. Men inte kräver samhällets jämställdhetskonsensus att man visar engagemang, är aktivt, kunskaps-sökande och intresserad på det sätt som jag är.

Så vad är det för skillnad på min psykologiska profil och andra mäns menar du som gör att just jag har ett behov av acceptans hos just feminister?

Du som vet hurdan jag är.
 

Men hur stor del begår våldsbrott?

Skrivet av  Bengt
Det är just detta med kollektiv skuld per kön jag vänder mig mot. På grund av att 90 % av våldsverkarna är män så är alla män ansvariga och skyldiga? Om det nu endast är 5 % av männen som begår våldsbrott så kan det inte per automatik göra de övriga 95 skyldiga eller hur?
 

Bevis

Skrivet av  Feminist
"Men inte kräver samhällets jämställdhetskonsensus att man visar engagemang, är aktivt, kunskaps-sökande och intresserad på det sätt som jag är."

Att du är kunskapssökande och ändå med en dåres envishet blundar för fakta, visar hur fast rotade dina värderingar är.
 

Bengt.

Skrivet av  Feminist
Alla män misshandlar inte, men de som misshandar är till 95 procent män. Detta är _ett_ av bevisen för att orsakerna till mäns våld är mäns strukturella överordning.

Det ansvar du har som man är att erkänna denna överordning och motarbeta den. Gör du inte det har du skuld till att den fortlever.

Du som inte slår har inte ansvar för en annan mans slag.
 

Kan säga samma sak om dig då Feminist

Skrivet av  Sportbil
Att du med en dåres envishet blundar för fakta, visar hur fast rotade dina värderingar är.

Det finns inga "fakta" som bevisar en generell könsmaktsteori. Det finns bara en sådan feministisk teori som tyvärr är behäftad med alltför många läckande hål.
 

Det är "härligt"

Skrivet av  Feminist
att se dig bekänna färg. "Det finns ingen generell könsmaktsteori, bara en feministisk."

Du har aldrig varit mer feministist eller jämställdhetsorienterad än versionsmännen. Du är bara mer angelägen om att vara populär.
 

Skulle varit

Skrivet av  Feminist
citationstecken runt härligt, men de föll bort.

Egentligen är det så lagom härligt.
 

Vilken färg trodde du jag hade?

Skrivet av  Sportbil
Jag har alltid i detta snack visat den färg som hävdar att en generell makt-teori inte håller, men att makt ändå spelar roll i många specifika avseenden av ojämställdhet. Du tror att du "avslöjar" något nytt men jag har skrivit samma saker många gånger förut. Inte minst i debatter med sign Rudolfina.

Ditt påstående att jag har mina åsikter för att vara populär är så dumt så det inte vidare förtjänar kommenteras. Hur "gammal" är du egentligen härinne på AFF? Jag var impopulär och obekväm redan för 3-4 år sedan i detta snacket hos de med dina åsikter - och jag är fortfarande kvar och fortfarande engagerad - trots alla nedvärderande glåpord som din sort kastade efter mig då för 3-4 år sedan. Antagligen kommer jag vara här om ytterligare 4 år!
 

Ansvar

Skrivet av  Lingling
Min son är tre år, hans ende pojk-kusin är nio år, när blir de "ansvariga"? Fädernas missgärningar?
Vid 12 (som bar mitzvah), vid 15 (~konfirmation och byxmyndig) i viss mån straffmyndiga, vid 18 myndiga (nästan), eller när? Ansvariga, just för att de har en y-kromosom, för vad andra som också har en y-kromosom gör.
Jag ser mig inte som ansvarig för andra kvinnors gärningar - dåliga konsumtionsmönster, specifikt kvinnliga brott (finns säkert ngt att rota fram, kanske fusk med svartjobb eller sjukskrivning, eller lura sig in hos gamla tanter) eller vad du vill.
Jag anser att jag är ansvarig för mina egna handlingar, och i viss mån för handlingar/händelser jag direkt kunnat förhindra, jag bör t ex hindra ett barn om jag kan att springa ut utanför en lastbil eller hindra att ngn blir slagen; med reservation för vilken risk jag utsätter mig själv för, kan jag inte simma bör jag inte hoppa i efter någon som ramlat i vattnet osv. Jag får också ta ansvar för vad mitt barn gör eller mina husdjur eller om jag lånar ut en bil till ngn som inte bör köra osv.
Men är jag ansvarig för vad ngn jag aldrig träffat eller inte känner till gör? T ex för att h*n är svensk, kvinna, lika gammal som jag? Ska jag ta ansvar för det?

Är då min man ansvarig för vad Göran Persson eller George Bush gör för att de också är män? Eller valfri manlig höjdare i näringslivet som gör ngt omoraliskt eller diverse manliga brottslingar? Han har inte uppmanat dem till att göra det, han har inget inflytande över dem.
Ansvar förutsätter väl bl a makt? Visst patriarkala strukturer, men hur många män har makten i dem?

Mannen som gör vad han kan i sin vardag, i den del han har inflytande över, varför ska han ta ansvar för skiten andra män gör? Är _någon_ skyldig att (hela tiden) offentligt tala om allt de är emot och ta avstånd?
 

Ansvaret

Skrivet av  Feminist
börjar när man är vuxen, dvs. tillräckligt stor för att läsa dagstidninger och förstå konsekvenserna av sina handlingar. Rösta. I 18-årsåldern?

"Visst patriarkala strukturer, men hur många män har makten i dem?"

Alla män drar nytta av att bara vara män i ett system som bygger på mäns överordning. Den man som nekar till det bidrar till att överordningen fortgår. Det handlar om att se, läsa tidinigar och statistik, erkänna att maktordningen finns och försöka motarbeta den genom att leva jämställt och ta avstånd från andra mäns sexistiska handlingar. Varför är det så svårt att acceptera?
 

Pojkar

Skrivet av  Lingling
Har också fördel av att bara vara pojkar (och nackdel, de har högre dödlighet än flickor t ex), men är de ansvariga för det?
Kan de välja bort att de kan dra nytta av det, och kan de hindra att andra pojkar gör det?
 

Nej

Skrivet av  Feminist
det tycker jag inte. Barn har inget ansvar. Däremot föräldrarna - att t.ex. lära pojkar (och flickor) att visa respekt. På feministiskt föräldraskap kan du diskutera olika sätt att uppfostra barn i feministisk anda.
 

Tack

Skrivet av  Lingling +R+ bf 25e?
Jag brukar läsa och ibland skriva där med. Barn har inte makt, eller begränsad makt, alltså inget ansvar.
Jag har viss makt över mitt barn, jag har ansvar för honom och hans handlingar, det är mitt och min mans ansvar att försöka leda hans utveckling in på ett bra spår.
Du håller alltså med.

Varför/Hur kan då män, eller kvinnor, ha ansvar för vad de inte har makt över?

 

?

Skrivet av  Feminist
"Varför/Hur kan då män, eller kvinnor, ha ansvar för vad de inte har makt över?"

Alla män har makt att påverka den generella maktordningen, genom vad de säger och gör. Genom att erkänna och ta avstånd från maktordningen eller förtiga den. Genom att bete sig jämställt eller låta bli. Varför skulle de inte ha makt?