Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OK genomgångsenkät

Skrivet av Lingling
Kvinnor med män berätta om dem, män berätta om er själva:
-män slår, män kan sluta slå
Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det? Eller om du är man har du gjort det?

-män tjänar mer och ger andra män högre löner, män kan avstå från detta
Är din man lönesättande eller förhandlar han för facket? Gör han så här? Eller man är du/gör du?

-män gör mindre i hushållet, män kan börja göra mer i hushållet
Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?

-män tar inte ansvar för barn, män kan börja ta ansvar för barn
Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?

-män utnyttjar prostituerade, män kan sluta utnyttja prostituerade
Kan ju vara svårt att veta eller erkänna: men
Vet du av att din man besökt prostituerade?/Har du besökt prostituerade? Ännu bättre:
Har din man slutat besöka prostituerade?/ Har du slutat besöka prostituerade?

-män rekryterar män på viktiga poster, män kan börja rekrytera kvinnor på viktiga poster
Har din man rekryteringsansvar?/Har du rekryteringsansvar? Isf: Rekryteras kvinnor till viktiga poster?

*Har din man slutat slå dig och barnen?/Har du slutat slå din fru och dina barn?
Svar på tråden: OK genomgångsenkät

Egna svar

Skrivet av  Lingling
Kvinnor med män berätta om dem, män berätta om er själva:
-män slår, män kan sluta slå
Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det? Eller om du är man har du gjort det?
Nej, han slår inte mig och inte vår son. Han har slagit tillbaka när han blivit angripen på stan, skulle jag också göra.

-män tjänar mer och ger andra män högre löner, män kan avstå från detta
Är din man lönesättande eller förhandlar han för facket? Gör han så här? Eller man är du/gör du?
Min man har inget inflytande över andras löner, vare sig som fackligt aktiv eller chef (det har inte jag heller).

-män gör mindre i hushållet, män kan börja göra mer i hushållet
Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?
Min man gör i princip allt hushållarbete. Jag tvättar kanske mer, tar ett tag med dammsugaren ibland, händer att jag diskar.


-män tar inte ansvar för barn, män kan börja ta ansvar för barn
Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?
Min man sköter all hämtning och lämning på dagis, bokar tider på bvc, sköter kontakten med dagis. Diskuterar kläder och inköp med mig, osv, han har huvudansvaret snarare ...


-män utnyttjar prostituerade, män kan sluta utnyttja prostituerade
Kan ju vara svårt att veta eller erkänna: men
Vet du av att din man besökt prostituerade?/Har du besökt prostituerade? Ännu bättre:
Har din man slutat besöka prostituerade?/ Har du slutat besöka prostituerade?
Mig veterligen har han aldrig besökt prostituerade.

-män rekryterar män på viktiga poster, män kan börja rekrytera kvinnor på viktiga poster
Har din man rekryteringsansvar?/Har du rekryteringsansvar? Isf: Rekryteras kvinnor till viktiga poster?
Han har inget som helst rekryteringsansvar.

*Har din man slutat slå dig och barnen?/Har du slutat slå din fru och dina barn?
Han har aldrig börjat slå sonen, vi har slutat slå på varann eftersom vi inte tränar ihop längre ;)
 

Vad bra Linling.

Skrivet av  Feminist
Du har det jämställt omkring dig, alltså har vi inget jämställdhetsproblem i Sverige. Eller?

Vad betyder det att alla män drar nytt av maktordningen? Jo, att alla män troligen lyckas bättre än de skulle gjort i exakt samma situation om de varit kvinnor. I nio fall av tio.

Ur intervju med jämo i Aftonbladet:
"Så vilka män är problemet?
- Det är männen som säger visst, det är illa - men inte där JAG är. Problemen är alltid någon annanstans. De männen kan slinka ur så att säga."

Hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,551439,00.html

Mer läsning, dagsfärsk:
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,555712,00.html
 

DET påstår jag inte

Skrivet av  Lingling +R+ bf 25e?
Jag undra var man min man blir ansvarig för vad andra män gör? Andra män han inte har någon makt eller inflytande över?
 

Din mans

Skrivet av  Feminist
ansvar är att inte blunda för den statistik och de oändliga mängder forskningsrapporter och andra dokument som visar att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp på en mängd områden.

Som du vet anser många män att jämställdhet är ett invididuellt problem. Dessa män vägrar se verkligheten och bidrar därför till att maktordningen fortlever.

Först efter en korrekt analys kan man verka effektivt.
 

Han blundar inte

Skrivet av  Lingling +R+ bf 25e?
Däremot kan han soms statistiskt kunnig ibland ha invändningar mot den, men hans favorit är att citera en studie över kvinnors och mäns forskningsanslag plottat mot citationsindex.
(Att hela tiden däremot ha koll på ALL statistik på området är snarare ett heltidsjobb).

(Men bör inte kvinnor ha koll på samma saker? Både män och kvinnor kan dra nytta av systemet, på olika sätt).

Jag undrar fortfarande hur någon kan vara ansvarig för andra, obekanta, människors handlingar om man inte uppmanat till dem?
 

För andras handlingar?

Skrivet av  Feminist
"(Både män och kvinnor kan dra nytta av systemet, på olika sätt)."

Jag anser inte att kvinnor drar nytta av systemet.

"Jag undrar fortfarande hur någon kan vara ansvarig för andra, obekanta, människors handlingar om man inte uppmanat till dem?"

Jag har aldrig sagt att man har ansvar för andras handlingar. Jag har sagt att män som inte erkänner att det finns en maktordning som gynnar män, bidrar till att maktordningen fortlever.

Den som blundar för ett problem kan inte motarbeta det effektivt. Svårare än så är det inte.

 

självklart kan kvinnor dra nytta av systemet

Skrivet av  Allis
Det är väl rätt uppenbart? Kvinnor som glatt lägger huvudet på sned, pillar i håret och säger men *jag* kan inte bära sopor/tvätt/tunga kartonger, tvätta bilen, byta däck eller vad man nu inbillar sig att män förväntas göra - och vilja göra.

Det är väl klart att både män och kvinnor kan vinna på att ha ett system som skiljer könen åt, förutsatt att man tycker att det är ok att könsindela sysslor och lära sig att spela dum förstås. Varenda man kan diska och alla kvinnor kan tvätta en bil, det är bara att lära sig det och sluta fjanta loss med att det har med kön att göra. Det är ju iallafall ärligare att säga att man inte ids, inte vill eller helt enkelt är lat.
 

Jag anser inte

Skrivet av  Feminist
att "pilla med håret" och liknande (spela på sin underordning) är någon verklig nytta. Jag anser att det är en "nytta" inom ramen för den underordnade könsrollen.
 

Hur skiljer man de två?

Skrivet av  Sportbil
"Verklig" nytta mot "dålig nytta inom ramen för könsrollen"?
 

Verklig nytta

Skrivet av  Feminist
ger verkliga fördelar: inflytande, frihet och makt - t.ex. ekonomisk och normerande.

Makt inom ramen för könsrollen är makt i snävt avgränsade sammanhang, t.ex. att få någon att bära väskan åt sig genom att lägga huvudet på sned och se barnslig och underordnad ut. Ofta handlar det om att just bejaka och uttrycka sitt kvinnliga genus (sin underordning). "Belöningen" kan bli t.ex. en gratis middag.

Detta var också vad jag uppfattade att Allis tog som exempel.
 

Men visst är det en vinst

Skrivet av  Allis
Det kan väl vara verkliga fördelar? I situationer där kön avgör förväntningen på vad man kan/inte kan skulle det väl finnas hur många fördelar som helst.

Vinsterna skulle kunna vara att slippa göra saker eller att helt enkelt få någon annan att göra saker åt en, vilket både män och kvinnor skulle kunna göra i en mängd situationer.
 

Jag anser inte

Skrivet av  Feminist
att kvinnor kan utöva makt i kraft av sin kvinnlighet på samma sätt som män kan utöva makt i kraft av sin manlighet, även om det förekommer att kvinnliga indivder utövar makt.

Inte heller anser jag att kvinnors våld mot män är ett problem på samma sätt som mäns våld mot kvinnor, även om det förekommer att kvinnliga individer utövar våld mot män (i ett par-tre procent av fallen).

Exemplen är jämförbara.
 

Verklig nytta?

Skrivet av  Sportbil
-Möjligheten att välja betald föräldraledighet och att påverka make/maka att ge upp sin del till förmån för en själv?
-Inflytande över sin avkommas uppfostran?
-Normerande syn på hur barnskötsel och uppfostran ska se ut och gå till?
-Makt att förvägra skild make/maka kontakt med sina barn?

Alla ovanstående är exempel tycker jag på verklig makt/inflytande/normerande i den privata sfären. Det heter ofta att denna makt är "mindre viktig" än t ex den ekonomiska makten i näringslivet. Men om man ser det rent mänskligt, vad är det då vi alla kommer att minnas och värdesätta ifrån vårt liv när vi blir gamla och närmar oss slutet?

Är det att vi blev befordrade på jobbet?
Är det att vi fick en utnämning i den lokala Rotary-klubben?
Är det att vi tjänade si eller så mycket pengar?

Eller är det tiden vi fick tillsammans med våra barn, barnbarn, vår mor eller far?
Eller är det när vi fick följa med farfar/farmor och fiska som barn, när vi bakade pepparkakor med mormor/morfar på julen?
 

Ta för dig.

Skrivet av  Feminist
-Möjligheten att välja betald föräldraledighet och att påverka make/maka att ge upp sin del till förmån för en själv?

Det är bara att ta för sig av föräldraledigheten. Möjligheten har funnits i 30 år.

-Inflytande över sin avkommas uppfostran?

Var hemma och utöva inflytande du. I stället för att jobba mer än din fru.

-Normerande syn på hur barnskötsel och uppfostran ska se ut och gå till?

Se ovan.

-Makt att förvägra skild make/maka kontakt med sina barn?

Den "makten" är ett resultat av att kvinnor tar det övervägande ansvaret för barnen. Jag säger inte att det är bra, bara att det är logiskt.

Men lugn du. I Orbacks utopia får snart varje man vårdnad om sitt barn, även om han slår det.
 

Du förnekar alltså att kvinnor...

Skrivet av  Sportbil
...har något som helst att göra med att fler kvinnor än män är föräldralediga, att kvinnor har större inflytande över sin avkommas uppfostran eller att de har en normerande syn på hur barnskötsel och uppfostran ska se ut och gå till?

Kan bara konstatera att du talar emot fakta från attitydundersökningar, forskning och studier i ämnet.
Det är ju du själv som brukar vara så pigg på att med statistik visa att "90% av brotten begås av män och dra slutsatser av detta. Det är tydligen INTE ALLS samma sak när 85% av all föräldraledighet tas ut av kvinnor...

Eller så är det just det! Du menar förstås att 85% av männen TVINGAR sina kvinnor att vara hemma med barnen mot deras vilja och sen TVINGAS de avge ett svar i attitydundersökningar som säger att de själva VILL detta.
 

Jag menar

Skrivet av  Feminist
att mäns generella överodning leder till olika förväntningar på män och kvinnor. Kraven på kvinnor att vara en god mor leder till att de vill vara hemma med barn. Män som inte är hemma med barn skuldbeläggs inte.

Kvinnor skuldbeläggs om de är hemma och om de inte är hemma. De dubbelbestraffas.
 

Men överordning är ju inte generell...

Skrivet av  Sportbil
...om förväntningar på män och kvinnor leder till att kvinnor får mer makt över barn, hem, föräldraledighet etc. Då blir ju kvinnor överordnade i dessa frågor.
 

Sportbil

Skrivet av  Tigermamman
Jag förstår inte varför du inte kan se mäns överordning som generell?
Det är väl snarast så att det i specifika fall kan förekomma en viss obalans till kvinnors fördel, men rent generellt så ÄR det A-mans-world.

Att kvinnor skulle ha "makten" i hemmet och över barnen tror jag mer och mer är en skröna.
Jag har visserligen makten i mitt hem, men så är jag ju ensamstående också. När jag har varit sambo, inte tusan har makten varit min. (För att nu dra ner det på personlig nivå).

 

Tigermamma svar

Skrivet av  Sportbil
Två skäl att jag inte kan se mäns överordning som generell:
1) det finns alltför många exempel på motsatsen. Jag pratar ju med andra människor, de beskriver för mig hur beslut fattas och vem som är drivande. Jag har också en egen relation. Det är helt enkelt inte generellt sant att män alltid bestämmer. Och om det inte är sant, varför ska jag då anamma en teori som säger att så är fallet?
2) Den generella makt-teorin är också kopplad till en syn på kvinnan som "offer" och mannen som "förövare". Om du läser flertalet av sign Feminists inlägg så handlar de konsekvent om att kvinnor inte har något ansvar, att män har allt ansvar för att förändra. Hur kan det vara sant om kvinnor själva utövar makt i vissa frågor? Och hur kan man ens acceptera en sådan teori utan att offer- och omyndigförklara alla dess kvinnor som enligt teorin utan att själv förstå det spelar med i männens komplott?

Nej, en generell makt-teori beskriver mellanmänskliga relationer på ett sätt som vill få det till att alla kvinnor lever i en sorts filmens "Matrix" ovetande styrda av ett kollektiv av onda män. Det är totalt orealistiskt helt enkelt. Därmed kan man inte använd det som bas för sitt jämställdhetsarbete.
 

Sportbil

Skrivet av  Tigermamman
jag tror att du missuppfattar det där med generell.
Att prova en generell "sanning" i den personliga sfären funkar oftast inte.

En man som du, med dina värderingar umgås tydligt nog inte med de som utövar makt över sina kvinnor och då är det ju svårt att ta till sig.
För mig är dock "generell överordning" mer det som sker i samhället i stort. Att de högsta maktpositionerna innehavs av män, att män tillsätter män till de bästa jobben, att dressmans reklam får förekomma, att det är flickor som inte får klä sig på ett visst sätt, att män alltid känner sig överlägsna kvinnor och gärna visar det. Att kvinnoyrken har lägre löner än manliga dito m.m.

Du får förlåta mig, men det är män som är förövarna, du hade döttrar om jag inte missminner mig, skulle du vilja påstå att du INTE tänker varna dom för både det ena och det andra när har blivit stora nog att umgås med pojkar?
Saker du aldrig någonsin skulle varna en son för.

Vill inte tala för Feminist, men jag tolkar hennes tal om ansvar annorlunda än du.
Jag tror att hon säger att kvinnor har _ ensamma _ tagit ansvar för jämställdheten tillräckligt länge och att det nu banne mig är på tiden att män tar sitt ansvar.
Hon ansvarsbefriar inte kvinnor, men vill se ett lika stort ansvar från män.

(Feminist, rätta mig om jag har fel)

 

Sportbil

Skrivet av  Feminist
Förväntningarna på kvinnor leder till att de inte kan göra rätt. Är de hemma med barn anses de motarbeta jämställdheten och mäns kontakt med sina barn. Går de och jobbar anses de (av en urgammal diskurs) okvinnliga och som dåliga mödrar. Kanske som feminister rentav.

Detta kallas dubbel bestraffning. Det handlar alltså inte om överordning.
 

Tigermamma

Skrivet av  Sportbil
Om en sanning inte är generell i betydelsen att den alltid gäller, ja då är den specifik. Det har jag försökt förklara bl a för Feminist. Det blir en meningslös lek med ord om man säger generell men egentligen menar specifik. Om man inte kan prova om en generell sanning är generell, hur ska man då veta att den VERKLIGEN är generell?

Det som sker i samhället i stort skulle jag vilja med ett träffande ord beskriva som "genomsnittlig". I detta ord ligger att det finns avvikelser från snittet. I ordet generell däremot ligger en annan betydelse - att något ALLTID (utan undantag) gäller, alltså även i den personliga sfären. Detta är inte fråga om att "det är så jag uppfattar det". Det är fråga om ren ordförståelse. Ord är viktiga för de förmedlar en betydelse och en innebörd av något vi vill beskriva för andra. Säger vi något annat än vad vi menar så blir det tokigt.

Du har rätt ifråga om din beskrivning av samhället och ifråga om uppfostran av döttrar etc tycker jag - och jag ställer upp på HANDLING. Men jag ställer inte upp på den den generella maktordningsteorin. Det GENERELLA i den menar jag är både felaktigt, skadligt för feminismen och alienerande mot män (vilket är negativt då vi ju VILL att män ska ta ansvar).

Jag har förstått att Feminist vill se ansvar från män. Men hon villkorar sitt stöd med att man ska gapa och svälja en felaktig beskrivning av en absolut generell maktordningsteori. Jag tänker dock strunta i hennes villkor och fortsätta ta ansvar TROTS att hon då uppenbarligen anser mig vara falsk och oärlig samt nedvärderar mitt engagemang.
 

Sportbil

Skrivet av  Tigermamman
Nu blir det lite ordanalys här, men det är bara för att jag strävar efter att nå full förståelse.

Generell = allmängiltig, något som berör alla i något sammanhang. Ok.
När jag skrev :"Att prova en generell "sanning" i den personliga sfären funkar oftast inte." så blev det lite luddigt, det medger jag.
Vad jag åsyftade är att det som är generellt inte alltid gäller exakt alla.
Det vet du också. Man kan säga att generellt så börjar barn gå vid 10-månaders ålder, men det finns massor av barn som lär sig gå vid 7 mån. eller vid 12.
Generellt/allmängiltigt men med avikelser.

Därför bör en generell "sanning" provas i större samanhang än i den personliga sfären. Förstår du?

"I ordet generell däremot ligger en annan betydelse - att något ALLTID (utan undantag) gäller, alltså även i den personliga sfären. "
Där har du lite fel. I något generellt/allmänt finns det utrymme för massor av undantag. Det är ju därför man inte ska generalisera i specifika diskussioner.

Det finns enligt mig en generell könsmaktsordning, som det här med manliga förövare t.ex. Generellt sett så drabbas alla kvinnor. Kvinnor blir (för sin egen säkerhets skull) uppfostrade att vara _ försiktiga _ hela tiden...inte tala/gå med främlingar, inte gå ensamma, inte åka svarttaxi, inte gå genom parker, bli rädd för att vara själv i tvättstugan efter 21.00, bli rädd om någon man går efter dig sent på kvällen, lära sig tusen och ett knep för att avisa ovälkommen uppvaktning (så att uppvaktaren inte blir arg).

Och det går inte ens över med tiden, gamla damer är ett riktigt poppisoffer för unga väskryckare (pojkar).

Jag ser detta som ett mycket påtagligt generellt förtryck av kvinnor.
Även om det nu bara är en yttepytte liten del av den manliga befolkningen som utövar våld mot kvinnor så drabbas ALLA kvinnor, för vi fortsätter att uppfostra våra flickor till att vara "försiktiga".
Därför, för våra flickors skull, är det ännu viktigare att män i allmänhet står upp och säger:" Ja så här är det, vi förstår, det är för djävligt och vi motarbetar det så mycket vi bara kan". DET är att ta ansvar.

Och det är väl bra att du hävdar din självständighet gentemot Feminist, fast egentligen är ni på samma spår, ni ser bara myntet från två olika sidor :-)
 

Sportbil

Skrivet av  Feminist
Fel orddefinition.

Generell för män = som utmärker män som grupp oavsett andra kategoriserande faktorer än att de är män, t.ex. samhällsklass, utbildning, etnicitet etc.

Varje man är inte överordnad varje kvinna, men all tillgänlig statistik och otaliga forskningsrapporter tyder på att en man klarar sig bättre än han skulle gjort som kvinna med i övrigt lika förutsättningar.

Genrell maktordning:
-män tjänar mer för samma jobb
-män slår och mördar kvinnor 90 gånger mer än kvinnor slår män
-män sitter på betydligt fler maktpositioner
-män gör hälften så mycket hushållsarbete som kvinnor
-män tar ut 15 procent av all föräldraledighet
-yrkessektorer som män börjar jobba i får höjda löner, medan yrkessektorer som kvinnor börjar jobba i får sänkta löner, oavsett utbildning etc.
-kvinnor som kämpar för kvinnors lika rättigheter demoniseras mycket lätt, och måste väga varje ord på guldvåg.

Detta var några extra tydliga och mätbara exempel. Det finns många fler.
 

Tigermamma och Feminist

Skrivet av  Sportbil
Jag lovar att kolla upp min egen bestämda uppfattning om tolkningen av såväl ordet generell som ordet allmängiltig. Har jag fel så kanske vi får en intressant vändning i diskussionen.

Oavsett vilket så undrar jag i så fall hursomhelst om er definition omfattar undantag - varför väcker då min hållning sådant motstånd och aggression när jag säger att maktordningen är SPECIFIKT förekommande i ett STÖRRE antal sammanhang men inte i alla sammanhang?

Det är ju i så fall ingen större skillnad mot att säga att maktordningen är generell men "varje man är inte överordnad varje kvinna".

Sen håller jag hursomhelst INTE med om att det innebär makt att ta ut så lite föräldraledighet som möjligt. Tvärtom är makten över barnen det kanske starkaste maktmedlet som finns. Världens politiskt och ekonomiskt mäktigaste män darrar mer om deras egna barn utsätts för fara än om deras pengar eller politiska intressen hotas. Det är tvärtom ett av MINA exempel på de UNDANTAG från den generella maktordningen som gör att jag använder ordet "specifik".
 

Ordkunskap

Skrivet av  Sportbil
4 olika ordlistor, ordböcker och ordförklaringsböcker har vi hemma. Svenska Akademin står bakom två av dem. I samtliga så förklaras ordet "generell" med följande något/några av följande tre ord "allmän, allmängiltig, universell".

Om man sen ser på vad t ex ordet "allmän-giltig" betyder så står följande att finna:
"gemensam för alla, allmänt tillämplig, universell"

Ordet "allmän" dess vanligaste betydelse är enligt ordböckerna detsamma som allmängiltig d v s "gemensamm för alla" eller "universell (t ex allmän rösträtt) men i vissa sammanhang kan "allmän" också betyda t ex "obestämd" (t ex i allmänna ordalag), allmän kan även betyda offentlig (allmänt läroverk), allmän kan även betyda "gängse" eller "vida spridd" (t ex allmänt talesätt).

Ser man på ordet "universell" så betyder det följande: "alltomfattande, total, allsidig".

Sammanfattningsvis så finner jag att ordet "generell" i stort är detsamma som orden "allmängiltig" och "universell". Dessa två ord i sin tur betyder att det som beskrivs som generellt omfattar allt, är totalt gemensam för alla - utan undantag därmed.

Finner alltså inte skäl att ompröva min syn på att förkasta en teori som hävdar en "generell maktordning" innebärande att den omfattar allt och är totalt giltig utan undantag. Jag menar ju att den INTE omfattar allt (t ex makten över barnen, föräldrapenningen etc), jag menar också att den inte nödvändigtvis omfattar varje man i jämförelse med varje kvinna.

Jag hävdar att det FINNS en maktordning som gynnar män och att den slår igenom på FLERTALET punkter i samhället. Men jag hävdar också att den inte omfattar totalt alla sammanhang. Jag hävdar också att den INTE är allmängiltig utan att det finns specifika områden (även bland de som vanligtvis gynnar män) där kvinnor kan vara gynnade. Detta är min utgångspunkt.
 

måste säga Sportbil

Skrivet av  ior
att jag sympatiserar med mycket du skriver :)
 

Tack ior!

Skrivet av  Sportbil
Det är väldigt underligt men det känns som om sign. Feminists inhopp här ändå har gjort oss alla en stor tjänst genom att vi (inte minst jag!) tvingas precisera våra ståndpunkter ut till den gräns där det verkligen blir kristallklart vad vi verkligen menar.
Och då kan det visa sig kanske att vi formulerar oss från olika utgångspunkter men kommer till ganska lika slutsatser. På andra områden blir det tydligare varför och exakt hur vi är oeniga. På så sätt är det bra med denna debatt.
 

Tack Sportbil

Skrivet av  Tigermamman
Nu förstår vi förhoppningsvis varandra (jag förstår hur du menar) och kan se att våra åsikter inte alls går emot varandra, utan att vi i sak är rätt ense.

All vidare diskussion blir bara hårklyverier :-)

Det är nyttigt att ibland granska hur man uttrycker sig och hur man tolkar andras ord, det har för mig varit riktigt givande.
Åter igen, tack.
 

Mer om ordet generell

Skrivet av  ES
Slog upp det på susning.nu (min personliga favorit)

"Generell kan beskrivas som allmängiltig. Något som är generellt gäller, om inte allt och alla, så i alla fall det mesta eller de flesta. "

Dvs mer som jag uppfattar att Tigermamman uppfattar ordet, och även jag själv när man talar om mäns generella överordning.

(Menar absolut inte att susning är mer vederhäftig än SAOL, men visar snarare att den tolkningen av ordet finns i en del människors sinnen.)
 

Susning.nu vs ordböcker

Skrivet av  Sportbil
Det verkar som susning.nu i sin tolkning mer tar fasta på den betydelse som i ordböckerna närmast beskrivs som "gängse, vida spridd" eller kanske t om "vanlig". Det är inte huvudtolkningen i ordböckerna men dock en alternativ tolkning som kanske vunnit mer framsteg i samhället än vad den gjort i ordböckerna?

Det skulle i vårt exempel i så fall betyda att "generell maktordning" betyder att den är vanlig i många sammanhang, och vida spridd.

I så fall en beskrivningen som ligger närmare min. Vanlig är ju inte detsamma som att den gäller allt eftersom vanlig öppnar för det som är ovanligt att gälla parallellt med det vanliga. Vida spridd öppnar ju också för att säga att den inte är spridd överallt även om den är vida spridd - eller m a o om det inte gäller allt, så gäller det de flesta fall men undantag finnes.

Ska se om jag får fatt i Tilia. Hon brukar häcka på språksnack och kanske har något att tillföra?
 

Men jisses. Om generell.

Skrivet av  Feminist
Problemet är ju att de som förnekar den generella maktordningen förnekar att mäns överordning är ett strukturellt problem. Att det finns individer som i någon mening står utanför strukturerna förändrar inte det faktum att mäns överordning är ett strukturellt problem, som alltså måste bekämpas med strukturella medel.

Dessutom har många forskare övertygande visat hur alla män på något sätt drar nytta av det faktum att de är män. Fast det får man väl inte säga för då är man väl för akademisk.
 

Nu kan jag nästan hålla med dig

Skrivet av  Sportbil
När du uttrycker dig på det sättet.
Men bara nästan.

Jag känner trots allt att vi sannolikt har olika uppfattning om hur omfattande och hur djupt dessa strukturer går.

Tror även att vi tycker olika i en del fall gällande vad som utgör undantag eller ej.

Men som jag tidigare sagt - jag anser inte att total enighet om teorier är en förutsättning för att åstadkomma något bra. Tror att flertalet utgångspunkter som med olika medel strävar efter samma mål kan vara till nytta. I det fallet hoppas jag du kan komma att ändra åsikt någon gång i framtiden.
 

Mina svar

Skrivet av  Pappa Po
-Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det? Eller om du är man har du gjort det?
>Nej, aldrig.

-män tjänar mer och ger andra män högre löner, män kan avstå från detta
Är din man lönesättande eller förhandlar han för facket? Gör han så här? Eller man är du/gör du?
>Jag har inflytande över lönerna på företaget jag jobbar. Jag har i jämställdhetsplan påvisat att den enda kvinnliga anställda (litet företag) har för låg lön därför att hon är kvinna. Hennes lön har nu höjts. (Det blev ett j-vla liv från kollegor och VD...)

-män gör mindre i hushållet, män kan börja göra mer i hushållet
Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?
>Nu när jag är föräldraledig gör jag nog 70-80% annars kanske ca 60%.

-män tar inte ansvar för barn, män kan börja ta ansvar för barn
Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?
>Är nu föräldraledig i sju månader ensam med min son. Har delat 50/50 på föräldraledigheten.

-män utnyttjar prostituerade, män kan sluta utnyttja prostituerade
Kan ju vara svårt att veta eller erkänna: men
Vet du av att din man besökt prostituerade?/Har du besökt prostituerade? Ännu bättre:
Har din man slutat besöka prostituerade?/ Har du slutat besöka prostituerade?
>Har aldrig besökt prostituerade

-män rekryterar män på viktiga poster, män kan börja rekrytera kvinnor på viktiga poster
Har din man rekryteringsansvar?/Har du rekryteringsansvar? Isf: Rekryteras kvinnor till viktiga poster?
>Jag kan påverka rekryteringen till företaget. Har slagits hårt hos VD för att den kvinnliga anställde ska tituleras chef (som hon egentligen är då hon har personalansvar och får fatta mycket stora egna beslut). Jag har tyvärr inte lyckats. Vi har nyrekryterat en man sedan jag började på företaget. VD har en särdeles förmåga att sålla bort alla kvinnliga kandidater som jag lägger fram. Helst ska de vara män och civilingenjörer som han själv är...

*Har din man slutat slå dig och barnen?/Har du slutat slå din fru och dina barn?
>Jag har aldrig slagit någon
 

Bara för att få det svart på vitt då

Skrivet av  Sportbil
Tycker egentligen inte man ska behöva "bevisa sin oskuld", men OK då:

Har i bekantskapskretsen aldrig sett ett blått öga hos någon jag känner. Vet ingen man som slår. Däremot två kvinnor (inklusive en fd). Detta handlade dock om lindriga saker typ frustrerat knytnävslag mot armen, bulta i bröstet på mannen när han vägrar göra som hon vill etc.

Sätter inte lönen för någon annan. Har numera själv en manlig chef som sätter min lön. Hade förut en kvinnlig chef. Upplever ingen skillnad. Min fru har en kvinnlig chef som sätter hennes lön.

Jag gör mindre hushållsarbete än vad min fru gör men jag har också längre arbetstid. Däremot gör jag inte mindre HEMARBETE. Man kan säga att det arbete jag gör är mer obundet i tid och rum än min frus. Det betyder att jag jobbar mycket på helgerna då hon gärna är tar det lugnt. Vi har villa och jag gör det mer fysiskt krävande arbetet. Disk delar vi ofta på. Mat lagar jag mest på helgerna.

Är idrottsledare, går på de flesta av skolans möten. Umgås mycket med barnen. Däremot tar min fru ett större ansvar för det som har med barnens kläder, skor, tvätt, läxor etc. Funderar ibland på om detta är fel men min fru verkar inte gilla att jag tar över detta. Hon säger att jag inte kan köpa "bra" kläder till barnen eller att de får plagg som inte passar ihop i färg och utseende när jag hjälper dem plocka fram.

Har i bekantskapskretsen aldrig hört om någon som besökt eller ens skämtat om att besöka prostituerade. Har själv inte gjort det eller ens tänkt tanken. Däremot har jag en gång i min ungdom under en tågluff flanerat utmed Reeperbahn i Hamburg. Det var mer en skrämmande än en lockande upplevelse med prostituerade som närmast aggressivt bjöd ut sig till mig.

Har inget rekryteringsansvar. Tror att det i allmänhet är ett problem att man rekryterar folk man känner eller tycker "passar in". Det blir ju subjektivt för den som är ansvarig.
 

Det var inte det jag var ute efter

Skrivet av  Lingling +R+ bf 25e?
Att någon skulle bevisa sin oskuld.
Jag undrade över hur många män som gör något av det jag frågade om, eller skryter med det. Hur många som lever med män som gör det eller män som skriver här som gör det.
Det finns både maktlösa män och maktlösa kvinnor, de maktlösa kvinnorna är fler, men man kan oftast bara verka där man är.
 

OK

Skrivet av  Sportbil
Blir väl en form av omvänd misstänksamhet. Man uppfattar sig som man ofta ifrågasatt i detta sammanhang om man verkligen är ärligt jämställdhetsengagerad.
 

Hur menar du?

Skrivet av  Man 3.0
Var det bara människor med erfarenhet av misshandel och lönediskriminering som skulle svara på din enkät? Eller?
 

Var läser du in det?

Skrivet av  Lingling +R+ bf 25e?
Att ´´bara människor med erfarenhet av misshandel och lönediskriminering som skulle svara på din enkät? ´´

Jag menar att jag vill veta vilka erfarenheter de som vill svara har.
Vilken makt kvinnor upplever att deras män har, eller de själva har, vilken makt män upplever sig ha, och vem som sköter olika uppgifter, vem som utövar våld.

 

Svar ifrån missy...

Skrivet av  missy
...som väljer att svara hur jag gör själv...

Slåss inte.

jag har jobbat som lönesättande - i ett extremt kvinnofientligt företag. Det var faktiskt svårt att få till det och ge rättvisa löner - männens kompetens sågs av alla medan man inte värderade kvinnornas, Även om jag tänkte på att vara rättvis så lyckades jag inte till 100%, d.v.s. männen fick lättare löneförhöjningar.

Jag gör allt i hushållet - bor själv.

Jag tar ansvar för egna barn.

Går inte till prostituerade. Däremot insåg jag att makt är sexigt också hos kvinnor - har börjat få en massa yngre killar efter mig när jag går på krogen.

Alltså, samma som med lönesättningen, jobbar man i ett kvinnofientligt företag så ser man inte riktigt kvinnors kompetens. Därför blir det lätt så att man väljer män, för att man ser dem först och tänker på dem först. Brukar försöka tänka efter och lyckas ibland med att bryta mönstren.

Det är väldigt tungt att hela tiden behöva fundera över hur man behandlar människor eftersom företagskulturen särskiljer så hårt. Jag måste erkänna att jag inte tycker att det är helt lätt. Jag har tyvärr lärt mig att nedvärdera mig själv också.

Slår inte ens mig själv.
 

Svar från mig

Skrivet av  Fumlan
Min man slår inte någon vad jag vet. Möjligt att han i ilska slagit handen i något, men det händer att jag sparkar foten mot en dörr när jag är förbannad så det är lika.


Min man sätter inte löner.

Jag gör mest, särskilt nu när jag är föräldraledig, men jämfört med många andra män är han i toppklass när det gäller att göra saker hemma.

Vi tar båda ansvar, men han tar nästa mer ansvar för barnen än vad jag gör. Jobbade vi båda skulle antagligen han vabba mer än mig.

Ingen av oss har utnyttjat prostituerade vad jag vet.

Ingen av oss har rekryteringsansvar (jag är studerande).

Vi har inte slagits.
 

G svarar

Skrivet av  G
Varken jag eller maken slåss.

Maken sätter löner, och det första han gjorde var att ge kvinnorna långt större del av lönepotten då de halkat efter "som av en händelse". När jag har satt löner har jag gjort jämförelser och försökt få till mer lika lön, fast då hade en kille absolut lägsta lönen och tjejerna låg där man skulle.

Maken är hemma nu, så han gör klart större del i hushållet.

Maken tar hand om sina barn - han har alltid varit "bättre" med barn än jag även om jag älskar mina små. Han är hemma ett år nu med sista barnet.

Maken har fått erbjudande under affärsresa i Filippinerna men tackade nej. Han vet min inställning till porr (avsky och förakt för alla konsumenter).

Vi har båda rekryterat - jag läser alltid de kvinnliga svaren först. Heter kvinnan dessutom nåt osvenskt försöker jag läsa in lite positiva vibbar - kanske inte så bra men det är roligare så. Maken rekryterar - hittills män endast. Inga kvinnliga sökanden och de har inte haft ekonomi att headhunta en utöver de som söker tjänsten.

Som sagt, inget våld.
 

Kristina svarar

Skrivet av  Kristina
Min man slåss inte.

Min man sätter inte heller löner, och inte heller jag. Däremot har jag lättare att få löneförhöjning än min man. Jag har en manlig chef, han har en kvinnlig. När jag hade en kvinnlig chef fick jag heller ingen löneförhöjning. Hm. Är kvinnor alltså snålare?

Min man jobbar heltid och är därför ensam med barnen mindre än jag. Men vi lämnar lika mycket på dagis, vi går båda på alla föräldramöten, vabbar lika mycket och han är fullt kapabel att klä barnen och att handla kläder till dem (och till mig med för den delen).

Jag planerar och lagar mat de flesta vardagarna. Disken delar vi på. Städning delar vi på. Tvätten tar jag mest, liksom att plocka undan prylar. Han har mest ansvar för bilarna, trädgården och allt tekniskt. Skulle tippa att jag jobbar aningen mer än han.

Jag är så säker man kan bli på att min man aldrig gått till en prostituerad.

Både min man och jag har ibland suttit med i anställningsintervjuer och bidragit till rekryteringsbeslut. Då har det mest anställts kvinnor.
 

Tigermammans svar

Skrivet av  Tigermamman
Har ingen man så svaren gäller mig.

Jag slåss inte, men har en gång blivit slagen och känner män från min barn- och ungdom som slagit sina kvinnor. Ingen aning om de har slutat.
Känner i dag kvinnor som blir slagna.

Är löntagare inte givare...

Som ensamförälder så gör jag mest, men mina barn tar del av arbetet. Den som är bäst på att städa är minsta pojken.

Två av tre av mina barns fäder skiter fullständigt i sina barn, den tredje tar 50/50 ansvar.
Själv tar jag hand om både mina och andras ungar.

Har aldrig träffat en svensk man som skulle erkänna att de varit hos prostituerad. Däremot känner jag män i t.ex Grekland som hade sina första sexuella erfarenheter hos prostituerade.

Har inget rekryteringsansvar.
 

Moas svar

Skrivet av  Moa bf 24/1
Kvinnor med män berätta om dem, män berätta om er själva:

Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det? Eller om du är man har du gjort det?

#Han har aldrig slagit mig, skulle han slå vårat barn eller mig skulle jag aldrig komma tillbaka, jag vet hur det brukar sluta.

Är din man lönesättande eller förhandlar han för facket? Gör han så här? Eller man är du/gör du?

#Han är inte lönesättande, svårt o svara på vad han skulle göra i den situationen

Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?

#Jag gör helt klart ca 70% av städningen. Ansvarar också för viktiga saker som ska göras. Och ja det är ett stort problem i våran relation.


Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?

#Vi väntar ju vårt första barn, och jag tror och antar att det är ett ansvar vi delar lika, han ska vara hemma halva föräldraledigheten.

Kan ju vara svårt att veta eller erkänna: men
Vet du av att din man besökt prostituerade?/Har du besökt prostituerade? Ännu bättre:
Har din man slutat besöka prostituerade?/ Har du slutat besöka prostituerade?

#Jag HOPPAS att det aldrig hänt, och jag tror inte det heller, så pass mycket vett har han, sen har han aldrig vart utomlands heller, tror att det sker oftare då.

Har din man rekryteringsansvar?/Har du rekryteringsansvar? Isf: Rekryteras kvinnor till viktiga poster?

#Han har inget sånt ansvar, på hans jobb är de en tjej o två killar + manlig chef

*Har din man slutat slå dig och barnen?/Har du slutat slå din fru och dina barn

#Samma fråga igen?
 

Helenas sena svar

Skrivet av  Helena
Kvinnor med män berätta om dem, män berätta om er själva:
-män slår, män kan sluta slå
Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det? Eller om du är man har du gjort det?

*Nej, min man slåss inte. Han har mig veterligen aldrig uppmanat någon till det heller.

-män tjänar mer och ger andra män högre löner, män kan avstå från detta
Är din man lönesättande eller förhandlar han för facket? Gör han så här? Eller man är du/gör du?\'

*Nej, min man sätter inga löner.

-män gör mindre i hushållet, män kan börja göra mer i hushållet
Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?

*Hur mycket... minst hälften. Jag tar en större del av vardagsansvaret med hämtning, mat, barn och aktiviteter. Han städar och tvättar mer och sköter frukost nästan jämt.

-män tar inte ansvar för barn, män kan börja ta ansvar för barn
Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?

*Ja, han tar ett stort ansvar för våra barn, jag upplever oss som likvärdiga föräldrar.

-män utnyttjar prostituerade, män kan sluta utnyttja prostituerade
Kan ju vara svårt att veta eller erkänna: men
Vet du av att din man besökt prostituerade?/Har du besökt prostituerade? Ännu bättre:
Har din man slutat besöka prostituerade?/ Har du slutat besöka prostituerade?

*Min man har eeg aldrig besökt prostituerade.

-män rekryterar män på viktiga poster, män kan börja rekrytera kvinnor på viktiga poster
Har din man rekryteringsansvar?/Har du rekryteringsansvar? Isf: Rekryteras kvinnor till viktiga poster?

*Näj. Inget rekryteringsansvar.

*Har din man slutat slå dig och barnen?/Har du slutat slå din fru och dina barn?

* Hoho.
 

Svar

Skrivet av  Meche
Slår din man dig eller någon? Har han uppmanat någon till det?
* Nej han har aldrig gjort något sådant. Men jag kan tänka mig att han skulle klippa till i ren ilska om han såg en annan karl slå en kvinna eller ett barn. Det har inte hänt. Som tonåring var han aktiv inom kampsport men har aldrig utnyttjat detta mot någon.
DÄREMOT har jag blivit slagen av min far och åkt på en ordentlig omgång av en fd pojkvän (som jag också misshandlade vid ett senare tillfälle) samt har dejtat två killar som jag fått reda på har slagit sina nya tjejer inför vittnen. Dock visade de inga tendenser alls till detta med mig. Drar jag till mig sånt löst folk, som på ytan är trevliga men på insidan är psykopater? För inte dras JAG till sådana, jag har hela tiden letat efter män somn INTE påminner om min far. Och hittat en pärla till slut!

Min man sätter inga löner, inte jag heller. Jag har rekryterat i ett par år men vi går efter fackliga tabeller på mitt jobb. Jag rekryterade så många killar jag kunde till det kvinnodiminerade yrket men så fort jag slutade pillade min manliga chef ut dem på golvet och återigen står det bara tjejer i kassan.

-män gör mindre i hushållet, män kan börja göra mer i hushållet
Hur mycketgör din man? /Man hur mycket gör du?
* Under min föräldraledighet: Jag lagar all mat. Min man städar alltid. Resten delar vi jämt på, skulle tro att han gör mer men jag har fler timmar i köket (nöje för mig)
När jag jobbar så gör han nästan allt utom på helgerna.

-män tar inte ansvar för barn, män kan börja ta ansvar för barn
Tar din man ansvar för egna eller andras barn?/Tar du ansvar för egna eller andras barn?
* Han har huvudansvaret för barnen när jag jobbar. Jag har tagit all ledighet eftersom min man är förtidspensionär.

-män utnyttjar prostituerade, män kan sluta utnyttja prostituerade
* Min man skulle nog hellre äta råa grodor. Jag också. Vi bor tillfälligt ganska nära sexturismträsk i Thailand och ser baksidorna. Jag skulle aldrig misstänka min man för sådant. Vi har dessutom gemensam ekonomi så det hade jag märkt.

Vill tillägga att trots mina dåliga erfarenheter av mäns våld så vill jag inte alls lägga skuld på ALLA män, snarare den snedvridna mansroll som hålls levande av både män och kvinnor. Alla är vi ansvariga.



 

Artiklar från Familjeliv