Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är min feministiska syn enligt...

Skrivet av blue
...den här generella maktordningen som ni så ihärdigt diskuterar? Jag tycker det är en intressant diskussion, men jag märker att jag har lite svårt att definera vad jag själv tycker... *lll*

Jag tror att vi alla generellt sett är missgynnade av det genussystem vi lever, på olika sätt och i olika sfärer. Det finns situationer där kvinnor är överordnade männen, men oftast är det männen som är överordnade kvinnorna. Att männen oftare är överordnade kvinnor och dessa situationer innebär att män har mer officiell makt och tjänar mer pengar gör att jag vill kalla mig feminist. Jag tycker inte om att prata om "offer och förövare", hellre "missgynnad och gynnad", eftersom jag inte ser upprätthållandet av genussystem som medveten från något kön.

Så, vad säger ni om min feminism?
Svar på tråden: är min feministiska syn enligt...

Ganska så lik

Skrivet av  G
min syn. Kanske vill jag lägga till vikten att betona skillnaden mellan våra kön och våra könsroller. Just de senare gör det så svårt för oss att bryta den här sk-en eftersom vi (av nån anledning) har behov av att bli bekräftade i vår könstillhörighet. Och smetar man då in unkna stereotypa könsroller så blir det otroligt svårt att motstå strömmen.
 

Artiklar från Familjeliv