Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Våld i media

Skrivet av blue
Dagens DN har en artikel om två forskares svårigheter att skriva en avhandling om kvinnors våld mot män. Just nu finns inget publicerat på nätet, här är dock en artikel från gårdagen som startat den här Insidan-serien;
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=338718&previousRenderType=6

Ikväll kommer förresten Liza Marklunds program "Lite får dom tåla" på fyran.

Svar på tråden: Våld i media

jag läste

Skrivet av  ior
gårdagens artikel och tyckte det fanns en hel del intressant där, ffa visar den att det finns utrymme för en feministisk analys när det gäller våld av kvinnor mot män. T.ex. att mannen förväntas ha kontroll över situationen, att det kanske inte tas på allvar (som när de var på det där mötet och kvinnan hoppar på mannen).

Men, ännu en aspekt jag tänkte på var att mannen i artikeln fick utrymme att berätta om sina känslor, och varför han stannade kvar. Han framställs t.ex. inte som orationell, viljesvag och helt kontrolllös, kvinnor i misshandelsrelationer framställs och bemöts ju ibland just på detta sätt (dvs det kan vara svårt att för en kvinna att hävda att hon faktiskt upplever att hon har ett slags psykologiskt övertag mot mannen, att hon upplever mannen som "svag" osv) av t.ex. kvinnojourer. Som referens till det sistnämnda kan jag nämna antologin "Det motspänstiga offret".

Ja, det var lite vad jag tänkte.
 

inte forskare

Skrivet av  ior
Det står inte om två forskare i dagens DN, utan om två studenters uppsatsarbete vid sociologiska institutionen vid SU.
 

tack för förtydligandet

Skrivet av  blue
läste artikeln vid frukosten och eftersom den inte fanns att tillgå i digital form skrev jag från minnet. sorry om jag vilselett ngn!
 

Artiklar från Familjeliv