Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag blir illa berörd

Skrivet av Fumlan
av påhoppen på det här snacket. Mats skrev ett inlägg längre ner med förslag på vad som konkret kunde göras för att öka jämställdheten. Tyvärr verkade den debatten drunkna i ett hav av kritik. Hur är det möjligt? Inga människor är perfekta och det finns inget perfekt inlägg där vi inte kan hitta något att kritisera mot. Det går alltid att vrida och vända på någons ord, påpeka vad som missats osv.

Kanske är det bara jag som tycker det suger att debatten är inne liknar häxjakt. Alla mot alla. Det finns personer här inne som i princip är emot hela feminismen och är de inte emot feminismen så verkar de vara allmänt emot andra människor. Om vi inte ska döpa om detta snack till "Antifeminister och hat i allmänhet" är det dags att vi börjar behandla våra medmänniskor med respekt. Jag känner att jag själv inte klarat det alla gånger. Alltför mycket kritik har fått mig att duka under och skicka giftpilar tillbaka till de som jag egentligen inte har något ont menat mot. Men, jag ska försöka se mig för i fortsättningen.

Det vore trevligt att höra vad ni andra tycker i den här frågan.
Svar på tråden: Jag blir illa berörd

jag håller med

Skrivet av  blue
jag tycker det är svårt att blanda mig i de djupa diskussionerna som handlar om feminismen på ett ideologiskt plan. Gör jag det får jag sällan svar, kanske för att jag inte uttrycker mig tillräckligt "korrekt" eller "vasst"...?

Jag saknar diskussion om praktiska handlingar, politiska sakfrågor, aktuella debatter mm. Det som tar det mesta av tiden och utrymmet här är f.n diskussioner om skuld/ansvar, rollen manligheten vs män, liberal vs vänster. Sen saknar jag också ödmjukhet inför de utan vasst slipade argument, nivån blir lätt elitistisk här, och jargongen visar ofta på att det är lätt att fördöma praktiska förslag men svårare att komma med egna förslag som är perfekta i ett helhetsgrepp.

jag svamlar. ursäkta mig
 

Erkänner mig skyldig

Skrivet av  Sportbil
Jag fastnar lätt i den teoretiska diskussionen. Men mitt försvar är så enkelt som att jag tycker den teoretiska diskussionen är spännande.

Tror dock att jag under årens lopp även kommit med en del praktiskt handfasta förslag också. Ska försöka tänka mer på det framöver.
 

jag försöker

Skrivet av  G
verkligen att skriva hur jag upplever saker, inte hur något/någon "är".
Därigenom (tycker jag) att det finns en öppning för andra att skriva hur de upplever saker om det inte överensstämmer med min uppfattning.

Och sånt är bra - för då får man tänka igenom sina argument, värdera om dem och utveckla sina uppfattningar därefter. De som säger "lilla gumman", "du är dum", "alla feminister är håriga" och annat däremot tar jag inte på allvar och väger inte in i mina resonemang.

Flertalet debattörer är seriösa, det är en minoritet som står för personhoppen - vi får väl försöka (med gemensamma insatser) rya till när någon ballar ur.

Mitt inlägg nedan om feminist kände jag var på gränsen - men jag redogjorde för min uppfattning intet annat.
 

Inget 2.0

Skrivet av  Mats
Nej det är tydligt att förslag till jämställdhet inte är värt att komma med. Passar de inte in i makstrukturmallen eller löser alla problem på en gång är det inte ens värt att försöka enligt vissa. T.ex. att starta ett blandat tjej/kill lag i fotboll är meningslöst eftersom ledaren inte har bekräftat de rådande makstrukturteorierna. Det kommer inte att leda till bättre jämställdhet eller respekt mellan könen. Attans. ;)

Jag kommer garanterat inte presentera en "2.0" av mina ideer utan kommer jobba med dem i praktiken utanför detta forum.
 

Det var tråkigt

Skrivet av  G
jag gillar konkreta förslag och ditt inlägg (även om jag blev bedrövad av mina egna funderingar).

Det vore kul om du inte gav upp vid första försöket här, de rötägg som dödar skrivglädjen borde inte få förstöra.

 

varför inte?

Skrivet av  Allis
Jag skrev flera frågor till dig som du inte svarade på, jag *vill* ha konkreta förslag och idéer som gör skillnad och en del av dina ursprungsidéer var bra men knappast inte nydanande eftersom de redan finns och inte leder till önskat resultat mer än på skolor med hyfsat väl fungerande barn.

Det jag behöver är det tyngre gardet. Hur når man dit? Vilka medel ska använas? Vad gör man med elever som är så trasiga att halva skoltiden går åt till att lösa ångest på bekostnad av både deras och andras utbildning? Hur ska du få den som inte kan sitta still att fokusera på respekt?
 

men

Skrivet av  Tänk efter före
det var ju just det som Mats skrev "man har ju inte lösningen på ALLA problem bara för att man ger förslag på några.

Tagga ner lite Allis, tänk dig för vem du egentligen ställer dina motfrågor till - vi är på intet sätt det "tyngre gardet" inte heller allsmäktiga och har inte heller färdiga lösningar och strategier på ALLA funderingar.




 

Vad är det du säger till Allis?

Skrivet av  ?
Att man inte ska tro att man är något - i synnerhet inte om man är feminist? För tänk tänk om man skrämmer bort någon man som är så SNÄLL att han föreslår jämställdhetsåtgärder?

Vad är det för fel på Allis frågor?
 

Busenkelt

Skrivet av  Allis
Den som kommer med konkreta förslag ger i mina ögon ett intryck av att vara intresserad av fortsatt diskussion om just konkreta förslag. Mats kan säkert själv rätta mig om jag hade fel på den punkten.

Har man någon gång jobbat på skolor vet man också att de flesta av Mats iofs mycket goda förslag redan finns och är väl beprövade - men de ger inte det resultat han önskar. Om jag vet det, ska jag då hålla tyst, hurra för förslag som redan finns eller efterfråga *fler* förslag från någon som faktiskt ger intryck av att vilja ta itu med saker? Vad tycker du verkar mest givande?
 

Allis har inte med saken att göra

Skrivet av  Mats
Jag tycker att Allis kommentarer var bra och jag skrev medvetet mina ideer mer "luddiga" för att inte blir för långranding (har dessutom en doktorsavhandling att lämna in).
Jag har undervisat i 8 år på höskolenivå och applicerat mina "jämställdhetsideer" i undervisningen och försökt behandla alla som individer oberoende av kön med olika behov.

Ytterligare en anledning till att jag skrev mitt 1.0-inlägg var att se responsen. Främst av två skäl
1. det är mkt teori och lite konkret i dett forum.
2. jag anser att jag är försöker vara jämställd och feminist (och jag är spiksäker på att min sambo håller med som är än mer insatt i feminism och genusteori än jag).

Jag skrev medvetet mitt inlägg utan att använda ord som genus / feminism / makstruktur / offer / etc dvs ord som är laddade på ett eller annat sätt för flera här inne. Jag fokuserade på jämställdhet samt hur man konkret kan arbeta för det.

Blev något nedlsagen av Feminists påhopp och hur hon tillskrev mig åsikter som jag inte ens påstod jag stod för.
 

Mats!

Skrivet av  Meche
De flesta som svarade dig var positiva! Och ville vidareutveckla dina förslag. På ett forum får man räkna med ett eller annat mindre konstruktivt svar men sluta för guds skull inte att komma med dina idéer!
En nybliven feminist som jag behöver verkligen se och läsa givande diskussioner om konkreta förslag, även om jag kanske inte har något som jag tycker är värt att tillägga i debatten.
Du gör skillnad, även om du får mothugg. Jag och många fler läser. Här "tar du ansvar".
Ser fram emot 2.0.
 

Lysande...

Skrivet av  Tove
Jättebra, skrev blue.
Håller med dig Mats, skrev Tigermamman.
Mums vad härligt med konkreta förslag. Lysande, skrev G.
Det låter bra. Jag tvivlar inte på din goda vilja, skrev feminist.
Bra idéer, skrev Fumlan.

Men så dristar de sig att ha invändningar också. Precis som Allis med sin sakkunskap om skolan. Och jag, som försökte vända på kopplingen respekt/sanktioner och antyda att just den har en bakgrund i ett patriarkalt organiserat samhälle. Inspirerad av Marilyn French och Jesper Juul som jag är.

Det skulle kunna bli en intressant debatt. OK, det är knepigt att få så många inlägg att bita i, men man kan ju berätta att man får lov att välja och vraka bland alla spännande vinklingar av tidsskäl.

Jag kan inte för mitt liv tolka detta som nån slags häxjakt som någon gjorde ovan. Och jag begriper inte
vad det är som gör att du drar dig undan.

Är det så att det finns en önskan om totalt samförstånd som är så stark att varje oenighet gör att båten vi ror tillsammans omedelbart kantrar?
 

Tove (och Mats)

Skrivet av  Feminist
Jag har intrycket att vissa män förväntar sig stående ovationer när de uttrycker jämställdhetstankar. Som om de varit extra duktiga, gjort något de inte alls behöver, något kvinnor ska vara extra tacksamma för. Gud nåde den kvinna som tar för givet att män är solidariska med feminismen och blir arg om de inte är det, liksom. Hon är nog manshatare, typ.

Jag hoppade faktiskt inte på dig, Mats. Jag uttryckte uppskattning inför ditt initiativ, om än med viss reservation (i sak). Ändå blev du sur på mig. Varför?
 

Fast du skrev faktiskt...

Skrivet av  Sportbil
"Den ena efter den andra "jämställda" mannen bekänner färg och visar varför vi inte har någon jämställdhet i Sverige, trots att "jämställdhet" är konsensus."

Lite senare skrev du att Mats inte ville vara jämställd som bestraffning för att du "var stygg mot honom".

Som du vet blev även jag sur. Önskar du kunde förstå att det är oerhört svårt att se att detta kan tolkas som att uttrycka uppskattning. Även om vi kanske rett ut en del språkförbistringar oss emellan så vidhåller jag att du inte verkar ha oerhört svårt att "se" vad det är du egentligen uttrycker med dina ord om andra människor. På något annat sätt kan jag inte tolka att du nu ber att MATS SJÄLV ska förklara för dig varför han blev sur. Jag menar att du borde kunna läsa dina egna ord och FÖRSTÅ varför Mats blev sur.

Det kommer bli svårt att fortsätta debattera viktiga frågor med dig om du inte tränar på detta. (Det är inget hot, det är en uppmaning i all vänlighet)

 

Feminist

Skrivet av  Tove
Jag skulle aldrig påstå att Mats vill ha vare sig stående ovationer eller att detta skulle bero på att han är man.

Man måste känna en person så mycket mer ingående för att kunna få ett intryck menar jag. Annars harvar man i fördomsleran. Och bryter gärna sönder sina harvar.

Sen vill jag bara säga till dig att jag förstår att nickspekulationerna var obehagliga. Hoppas det kändes bra med ursäkten.

 

Tove och Sportbil

Skrivet av  Feminist
Efter att jag svarat Mats vad jag uppfattar som vänligt, så skriver han följande till mig:

"du är alldeles för tunnelseende och enkelspårig."

"Som du framställer det så låter det som om att all män är roten till allt ont. Din ton är i mina ögon mkt fientlig mot män och jag blir inte direkt motiverad att försöka komma med mer förslag till "hur det kan bli bättre"."

Han skriver också det vanliga om att kvinnor också slår etc. Som om det skulle vara relevant för den strukturella ordningen.

Du Sportbil säger sedan uppfostrande till mig att du förstår Mats? Och från dig Tove får jag höra insinuationer om fördomsträsket? Det stärker mig än mer i min uppfattning att det är viktigare hur man säger saker än vad, i synnerhet om man är kvinna och feminist. Och ändå har jag inte på något sätt varit ovänlig - i synnerhet inte ovänligare än någon annan varit först.

Vad gäller nickspekulationen var det obehagliga inte den (även om man inte får göra så enligt snackreglerna) utan att en feminist trodde att jag var antifeminist. Jag hoppas att alla nu läst ordentligt vad jag skrivit så att inga fler sådana "missförstånd" uppstår.
 

Vill

Skrivet av  Tove
Jag vill inte påstå något om hur du uppfattar saker och ting. Jag beskriver min uppfattning.

Du ges tillfälle att säga att inte heller du vill hamna i något fördomsgeggigt. Att du uppriktigt undrar.

Dessutom vill jag understryka att jag inte har skrivit under på vad någon annan sagt i dessa debatter. Jag läser bara valda delar.

Och sen så var det naturligtvis obehagligt med spekulerandet på just det sätt du beskriver.

 

Total enighet är inget mål

Skrivet av  Fumlan
inte mitt i alla fall. Det jag efterlyste var mer respekt mot varandra och att vi tillsammans kan sluta vrida och vända på varandras inlägg för att hitta något negativt att invända.

När det gällde häxjakt så var det debatten i allmänhet det gällde, inte någonting riktat mot Mats.
 

OK

Skrivet av  Tove
då förstår jag bättre och håller med. Utom i ett avseende. Där tycker vi verkligen olika.

Jag vill vända och vrida på tankegångar. Inte för att försöka sänka någons självkänsla utan för att jag är intresserad av tankegångarna.

Ibland tror jag dock att jag skriver mindre bra i det att jag fokuserar så hårt på tankegången och så lite på att det finns en människa som har den.

Jag tycker det finns de som är fena på att säga exakt samma saker men med en massa inlagda vinkar som skapar trivsel. Man är mer eller mindre duktig på det.

I vardagen utanför nätet förhåller man ju sig inte så här debatterande. Där kommer relationen i fokus.

Jag blir samtidigt hjärtligt trött på det som är baksidan av myntet här. Jag tänker på baksidan av att skapa relationer här på nätet, att de då också kommer att innehålla allt möjligt förakt, hat, bitterhet, paranoida fantasier, projektioner. Att debatterna blir surriga och ointressanta när personangreppen ska föreställa argument.
 

Intressant

Skrivet av  Feminist
"Jag tycker det finns de som är fena på att säga exakt samma saker men med en massa inlagda vinkar som skapar trivsel. Man är mer eller mindre duktig på det."

Jag vill hävda att det inte bara handlar om hur duktig man är. Det handlar också om hur förväntningarna ser ut på kvinnor respektive män. En kvinna som dessutom kallar sig feminist måste ha en sjuhelsikes massa trivsamma vinklar, hävdar jag, för att slippa ren aggressivitet. Därför är det intressant att se vad som händer när man bryter förväntningar bara lite lite. Jag kan inte säga att det är särskilt upplyftande, däremot.
 

Ja, själv....

Skrivet av  Emma
hoppar jag inte på tåget härinne, utan går in och läser ibland för att se om det händer något intressant. Jag kan inte tillräckligt mycket feministisk teori för att våga öppna käften. Och även om jag ibland har kommentarer, så håller jag käft.
 

Ingen teori här heller

Skrivet av  G
men skriver rel ofta och har gjort det i massa år.
Så nog är du välkommen att skriva om du tycker nåt för mig iallafall.

Att man inte får medhåll i allt får man kanske räkna med (påhopp ska dock inte accepteras) eftersom lika rättigheter för alla tydligen är otroligt provocerande.
 

Kan inte heller teori

Skrivet av  trazzel
Jag har ingen större pejl på feministisk teori eller genusvetenskap och jag har inte läst alla böcker och avhandlingar som man "ska" ha läst.

Men jag hoppar in ändå ibland, bland annat för att tillföra lite gräsrotsperspektiv. :-)

Samtidigt tycker jag det är väldigt intressant att ta del av kommentarer från de som är mer belästa i ämnet. Det ger en viss insikt som jag aldrig skulle ha förvärvat på traditionellt vis.