Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Liza Marklunds program om våld

Skrivet av G
Såg ni det?

Jag blev lite besviken på två punkter.
Den ena var att två av tre män som slog (Mattias och Pål) noterades ha drogproblem (M) resp "annan kultur". Det är så lätt att sådana saker hamnar i fokus och den felaktiga uppfattningen att inga normala svenska män skulle...

Sen - i och med att Mattias fick komma till tals (bra!) så kanske hans ord väckte någon mans tankar om att det finns hjälp att få - så nåt telefonnummer på slutet hade varit bra även för män. För vad jag förstod går det att sluta slå om man får hjälp (och inser sitt problem)?

Kvar sitter nu tankarna om vad det är som gör att män ska kontrollera? Var lovar vi våra unga pojkar all makt? Susan Falludi skyller delvis på krigsuppfostran i "Ställd" - men vi har samma problem här utan nån direkt krigsfascination.

Nåt att sova på tror jag.
Svar på tråden: Liza Marklunds program om våld

typiskt nog missade jag det

Skrivet av  blue
nån som vet om/när det repriseras?
 

Håller med

Skrivet av  Feminist
I synnerhet det där

"Det är så lätt att sådana saker hamnar i fokus och den felaktiga uppfattningen att inga normala svenska män skulle..."

tänkte jag också på. Det är att be om den gamla vanliga reaktionen att den som slår alltid är _någon annan_ (alkoholist, psykiskt störd, arbetarklass, whatever). Och så är det ju bevisligen inte. De som slår finns i alla sorter.

Men annars tyckte jag att programmet var bra. Och obehagligt förstås.
 

Jag såg det.

Skrivet av  Tigermamman
En av de första sakerna Marklund sa var att detta oftast händer i vanliga svenska familjer, att förövaren är vilken svenne som helst, i alla samhällsklasser och oftast nykter.

Annan kultur kan tydas på olika sätt, den mördade kvinnan kom ifrån en småstadskultur och hennes man var "intelektuell", startade egen tidning och så vidare.
Det sas inte ett dugg om vilken slags kultur det var.

Det var intressant att höra "Mattias" och det var det jag har efterlyst, att få höra av en misshandlande man varför han gjorde som han gjorde.

Det som var allra mest beklämmand var den unga flickan Louises berättelse. Hon trodde att kärlek såg ut så här. Hon blev slagen hemma i sitt flickrum och i hans pojkrum....huset fullt med föräldrar. Och ingen varken såg eller hörde.
Det har jag så svårt att acceptera, min dotter skriker högt bara hon och pojkvännen skojbråkar...och så får mamma komma in och skälla på honom.
Det är öppna dörrar och öppen kommunikation som gäller.

Vi diskuterade detta jag och min 17-åriga dotter, det faktum att det är så vanligt att unga pojkar slår sina flickvänner (hon som lever i dessa samanhang kan skriva under att det ÄR vanligt) att våldet nästan är normaliserat. Det är det mest skrämmande.

Var har de fått för sig att det är normalt att slå på den man säger sig älska? Var har våra flickor fått för sig att det är normalt att få stryk av den man är kär i?

Vad har vi gjort fel? Hur kunde det bli så fel?
 

Det skrämmer

Skrivet av  G
verkligen att det blir normaliserat. Och det där med att hon skulle torka upp blodet innan hans mamma kom in - åh vad jag skulle velat ha med mamman och pappan till den killen i programmet.

Var femte ung tjej - det är många i varje klass... Då undrar man om det är var femte ung kille eller om det är större rundgång på slående killar?
 

såg inte programmet

Skrivet av  ior
men deras undersökning - Sifo....seriöst?
 

Ingen aning

Skrivet av  G
om Sifo är seriöst eller inte. Vet du?
 

Om Sifo

Skrivet av  Fumlan
Sifo har gjort opinionsundersökningar i 50 år (http://www.opinion.sifo.se/). Det är ett företag, men jag hittar inget som tyder på att de är sponsrade av någon eller vinklade åt ett speciellt håll. Inga mätningar kan avslöja "sanningen". Är Sifo inte att lita på enligt er andra?
 

men

Skrivet av  ior
det oseriösa ligger ju i att man just använder ett opinionsinstitut!
 

är sifo opinionsbildare menar du?

Skrivet av  blue
jag trodde de MÄTTE opinionen?
 

nejnejnej

Skrivet av  ior
Men att göra en sådan här undersökning (vilket inte innebär att mäta opinion utan vad som hänt människor) är förknippat med vissa uppenbara metodologiska problem, man ska nämligen få folk att svara på väldigt känsliga frågor (om man blivit slagen, hotad, sexuellt utnyttjad eller om man själöv utfört dessa handlingar). Dvs, om man blivit utsatt eller utfört brottsliga handlingar. Inte direkt som att fråga viliket parti man ska rösta på. Det är väldigt stor skillnad på Sifo och andra vetenskapliga sociogiska undersökningar (t.ex. självdeklaratonsstudier) där man är noga med att ta hänsyn till alla möjliga metodoligiska problem och där resultaten stöts och blöts, seminariebehandlas (i bästa fall) och kritiseras. Dvs en lång process.
 

ior: nu hajjar jag.

Skrivet av  blue
tack för förklaringen.
 

Vill ni läsa mer

Skrivet av  Tigermamman
så gå in på:
http://www.tv4.se/visa/?innehall=/lopsedel/lopsedel.html