Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Koppling kvinnomisshandel - barnmisshandel

Skrivet av Goop
Saxat ut Forskning och framsteg:

För fyrtio år sedan blev nio av tio barn i Sverige slagna. Nu är förhållandet det omvända, endast ett av tio agas. Detta är en av det förra seklets absolut största beteendeförändringar, skriver Forskning & Framsteg i sitt nya nummer.

Men det var inte riksdagen som banade väg för den minskade barnagan. Den största förändringen hade redan ägt rum när barnaga blev olagligt år 1979. Sverige var då det första landet i världen som förbjöd barnmisshandel, och sedan dess har tio länder följt Sveriges exempel.

- En viktig orsak till att barnagan minskade så kraftigt är att barnmisshandel uppmärksammades runt 1960 och sedan snabbt blev en viktig fråga i samhällsdebatten. Flera viktiga opinionsbildare, exempelvis Astrid Lindgren, engagerade sig i frågan. Det säger Staffan Janson, barnläkare och professor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet.

Ett annat skäl till utvecklingen är att små barn är jämförelsevis synliga i Sverige, beroende på att så hög andel av dem går i förskola. Om ett barn misshandlas i hemmet, är det mer troligt än i många andra länder att någon utomstående uppmärksammar det. Dessutom är kunskapsnivån numera hög - barnen själva känner till FN:s barnkonvention eftersom skolorna undervisar om den.

För att motverka den barnaga som ännu pågår, är jämställdhet mellan könen viktig:

- Det finns ett tydligt samband mellan kvinnomisshandel och barnmisshandel, säger Staffan Janson till Forskning & Framsteg. Om en man slår sin kvinna, slår han i regel barnen också.



Svar på tråden: Koppling kvinnomisshandel - barnmisshandel

Det tror jag på.

Skrivet av  Meche
Det är lättare att lappa till ett barn än att ge sig på en vuxen. Fråga mig inte varför. Barnen är väl inte lika mycket värda?
Jag skulle tro att kvinnor får utstå grövre våld men jag tror verkligen det har ett samband.
Även om jag inte har andra belägg än egna erfarenheter.
 

men barnmisshandel

Skrivet av  mysan med Flisan
kan ju även vara kulturellt betingat, i vissa länder är en dask i rumpan ingen fara och är bra i uppfostranssyfte t.ex. England. men även barnmisshandel kan även bero på frustration mot barnet vilket inte behöver inbegripa även kvinnan t.ex. shaken baby syndrom drabbar ofta ganska normala män ( de leder statistiken) och då är det ju barnet ilskan riktas mot.

Jag tror att det är ganska vanskligt att göra sådana kopplingar. hade hade statistik eller var det bara en bedömning? Märkligt annars att säga en sådan kommentar.
 

Det är förstås sant

Skrivet av  Meche
men jag uppfattade det omvänt.
Män som slår kvinnor slår sina barn också, inte män som slår barn slår sina kvinnor också.
 

Fast majoriteten av barnaga

Skrivet av  En som undrar
och misshandel utövas enligt statistiken av mödrarna. Hur förklarar ni det?
 

Då undrar jag...

Skrivet av  ES
... var du hittat den statistiken?

För ser man t ex till BRIS statistik så är det männen som står för majoriteten av misshandel av barn.
Vad hänvisar du till?
 

Allt

Skrivet av  Mafalda
syns inte i statistik, ES. Du är fixerad vid statistik! För att synas där måste det dels anmälas och dels tas på allvar. Jag ser ju på hur min mans barn misshandlas psykiskt såväl som fysiskt av sin mamma utan att det gjorts så särskilt mycket för att stoppa detta. Ingen har t.ex. lyssnat på allvar (=åtgärd) på min mans anmälningar och långa kamp. Det är ju bara en mammaaaa så det är ju inte så faaarligt då (kvinnor är ju svaga offer och underställda männen osv så de är ju ganska harmlösa egentligen, eller hur)!
 

Mafalda, Mafalda...

Skrivet av  ES
... nu hänvisade "En som undrar" till statistik, så då borde det ju finnas statistik att visa upp? Annars är det ju dumt att påstå att det finns statistik...

Och jag har tittat på BRIS statistik... Och den speglar vad barn har ringt in om. Men du kanske tror att alla barn är indoktrinerade av elaka feminister till att enbart ringa om pappa misshandlar och inte mamma..?
Eller kan det vara så att det faktiskt speglar de verkliga förhållandena..?
 

Det är

Skrivet av  Mafalda
mycket möjligt att det ligger närmare till hands att ringa BRIS om pappa misshandlar än om mamma gör det. Jag ser ju själv på makens barn, hur solidariska de trots allt är mot mamma. Varför det är så kan jag inte svara på. Men det är kanske samhällets om omgivningens signaler? Mamma som misshandlar = ingen misshandel eller inte så farkigt, tas inte på allvar. Samma sak med psykisk misshandel. Det anmäls inte heller så ofta och det tar tid innan man ens fattar att man ÄR misshandlad.
 

För att...

Skrivet av  ES
... travestera dig själv:
Du är fixerad vid att all statistik som inte stödjer dina privata teorier är fel.
 

Vilken statistik hänvisar du till?

Skrivet av  En som undrar
Det var Bris egen statistik över de som hade blivit slagna. I den mån män slår är detta betydligt grövre.

Men fördelningen hur många föräldrar som agar sina spred sig jämt av vad jag förstod - med lätt övervikt på kvinnorna, förklarat av att de fortfarande är de som står för merparten av fostran.
 

Helt fel.

Skrivet av  Män slår barn fyra gånger oftare än kvinnor
Kvinnor står för ca 20 procent av allt våld mot barn och mellan 5 och 10 procent av annat våld.
 

Än kvinnor GÖR

Skrivet av  förstås.
 

Citat från BRIS:

Skrivet av  ES
"Vem utsätter barn för misshandel och sexuella övergrepp?
I de flesta undersökningar som gjorts så är det vanligast att förövaren (den som utsätter någon för t ex misshandel) är någon som barnet känner. Det är också vanligast att det sker inom familjen, av en släkting eller en förälder, och de flesta förövarna är män men det finns även kvinnor"

Var i BRIS statistik hittar du något annat?
 

Det här var de siffror

Skrivet av  En som undrar
som jag fått presenterat för mig. Jag har fått den i fler former, men detta var vad jag hittade efter sökning på nätet. Har du andra siffror får du gärna komma fram med dem.

http://gunillans.se/pennan/sexvold/rapp.htm#rap
 

Men det var knappast en majoritet? /imt

Skrivet av  Meche
jjjjlj
 

Nej, men nästan hälften i alla fall

Skrivet av  En som undrar
och inte 1 av 5, vilket de ovanstående, ES och förstås, har antytt.

Resonemanget krings mäns våld är som rasism. En sorts alienering att är man född svensk (jag menar kvinna) så kan man inte vara skyldig, är man av utländsk härkomst (jag menar man), så är man automatiskt roten till allt det onda - och gärna lite till.

Flyttar upp till din enkät ovan.
 

...men i stort sett

Skrivet av  Mafalda
lika många. Ingen affär att göra affär av MÄNS misshandel alltså:

"Bris har sammanställt telefonsamtalen som barn ringt under första halvan av 1999, skriver generalsekreteraren Göran Harnesk och pressekreteraren Gunnar Sandelin i Dagens Nyheter. I nära 40 procent av misshandelsfallen är en kvinna den utpekade. Vid mobbning i skolan är kvinnors andel nästan 50 procent."

 

Hmm...

Skrivet av  ES
... knappt 40% av misshandelsfallen, 15-20 % av de sexuella övergreppen.
Och det utmålas av dig som majoriteten. Inte ett seriöst sätt att debattera enligt mitt tycke.
Och när det är som du dessutom själv påpekar - kvinnorna ägnar mer tid åt barnen än män, så om man fick en procentandel per tid tillbringat med barnen så lär siffrorna vara ännu lägre.
 

Fler siffror

Skrivet av  Gina
Så här står det längre ner på länken som finns "En som undrar" gav:
Tidigare undersökningar:
Andelen kvinnor av de misstänkta för misshandel mot barn 0-6 år var ca 28 %, 30 av 106. Mellan 7-14 år 17 %, 116 av 662.
 

En som undrar

Skrivet av  Gina
Ta och läs BRIS-rapporten 2003 som går att ladda ner.
3 av 4 samtal kommer från flickor. Det vanligaste problemet som tas upp är mobbning. De flesta samtalen handlar om en grupp killar som mobbar.
2800 samtal handlade om misshandel och övergrepp. Oftast är det män som är förövare men det finns även kvinnor. Rätt ska vara rätt och källan är bäst.
 

"Det finns även kvinnor..."

Skrivet av  En som nu fått svar
Det börjar med att det bara är män som slår, sedan finns det undantag - några kvinnor. Efter detta kommer en siffra upp (28% av misshandel av de allra yngsta). Det är en ganska engraverande siffra för att bara vara ett undantag. Mörkertalet p.g.a. kulturella faktorer (bilden av den Goda Modern), betyder med största sannolikhet att varje sådan siffra är lågt skattad. Jämför t.ex. med incest där antalet kvinnliga förövare kan ökas med en faktor 10 (från låga 1% till höga 10%).

Våld är ett samhällsproblem av stora dimensioner, där både män och kvinnor är med, som våldsmän och som offer. Samtidigt, de allra flesta använder inte våld, det gäller både män och kvinnor. För oss som inte är våldsamma, är våldet skrämmande. Då är det enkelt att ta till könsargumentet - för då gäller det åtminstone bara de andra.

"Det finns även kvinnor..." Ett fascinerande ordval, som om kvinnor i princip är inkapabla till våld. Jag tycker det kan stå som en fin slutreplik.
 

Ordvalet var BRIS egna.

Skrivet av  Gina
Jag ska säga dig att ordvalet var rapportens, som du förmodligen inte tänker bemöda dig om att läsa.

Länken du kom med var nån hemsnickrad sak och jag skulle vilja se nåt annat med en annan avsändare av karaktären myndighet eller organisation som åtnjuter allmän respekt, typ BRIS.

För även om jag använde siffran från din länk så ville jag att man skulle läsa lite längre ner och inte bara slarva över det hela.

Det är så idiotiskt "ordnat" att vi kan springa runt och drälla siffror runt oss som vi sett på nätet eller i nån blaska. Det är intellektuellt ohederligt.
 

A propos

Skrivet av  Gina
att du tycker dig ha fått svar nu. Sjukt.
 

Ohederligt?

Skrivet av  En som fått svar nu
Källan var Expressen och det var därifrån jag själv hörde det vid det första tillfället. Det var denna siffra som citerades i artikeln. Men i sann stalinistisk (jag menar förstås feministisk) anda är det förstås intellektuellt ohederligt att framföra statistik som inte är riktigt PK. Hmmmmm.

Jag är fullkomligt övertygad att män står för det mesta våldet i samhället, framförallt det grövre. Men skillnaden mellan könen är betydligt mindre än vad du verkar vilja kännas vid. Att överhuvudtaget yttra en sådan sak och dessutom sätta siffror bakom är att svära i feminismens kyrka.
 

Du

Skrivet av  Gina
Du babblar som du har förstånd till. Om man anser sig ha fått svar från att ha varit en undrande efter att ha fått oss att diskutera en egen länk till en hemsnickrad sida så är det knappast ett imponerande kunskapssökande.
Det är ohederligt.

Sen får du fräsa om stalinism - du vet antagligen inte vad det är heller.
 

Expressen

Skrivet av  Gina
räknas till blaskorna.

Och lägg märke till att ingen utom du lagt rabarber på att anse sig sitta inne med sanningen.
 

Jag sitter inte inne

Skrivet av  En som fått svar
med någon sanning. Jag har bara ifrågasatt den etablerade feministiska sanningen. Jävlar vad det verkar ha tagit :-)
 

Ifrågasätt vad du vill.

Skrivet av  Håller med Gina
T.ex. Bris siffror eller att jorden är rund. Det gör dig bara mer otrovärdig :-)