Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fyra förhållningssätt

Skrivet av G
Har läst "Det kallas manshat" av Carin Holmberg.

Jag blev lite fascinerad av hennes summering om fyra förhållningssätt till könsmaktsordningen där alla kan ha olika mängder av delarna i sig och agera olika utefter situation.

1) Individperspektivet. Se alltid till individen. Missar strukturer och i förlängningen säger att bristen på kvinnor i ledande ställning beror på kompetensbrist eller andra hinder såsom barn.

2) Internaliseringen. Att försöka ingå i mansgemenskapen. Bygger upp ett eget kvinnoförakt och försöker hänga på i jargong och stil.

3) Olika roller varianten. Att vilja uppgradera de "egenskaper" och "uppgifter" som kvinnan tilldelats till lika värda mannens. Försöker mörka förtrycket och hävdar "fri vilja".

4) Protesten. Ser könsmaktsordningen men är absolut inte överens om hur man ska gå tillväga för att lösa problemet. Media uppmärksammar gärna meningsskiljaktigheterna hellre än syftet.

Lite intressant tycker jag.
Svar på tråden: Fyra förhållningssätt

Absolut intressant

Skrivet av  Annahoj
Var står ni? Just nu och tidigare?

Jag känner att jag har vandrat från Internalisering till Protesten men att jag just nu i min relation lever i olika roller.
 

Blandat säkert

Skrivet av  G
Jag skulle ju vilja tillhöra den fjärde kategorin hela tiden mest, men gör det förmodligen inte. Skulle tro att det finns lite bitar av alla i en beroende på situation och kunskapsmassa.

Som ung och naiv var jag den första.
Som studerande och arbetande i manlig miljö har jag testat den andra (och är ibland där idag).
Som nyförlöst var jag inte helt anti den tredje i vissa avseenden och idag försöker jag vara den fjärde så gott det går. Lätt splittrat...
 

Protesten

Skrivet av  Margot
Är jag det!:-)
Min omgivning har svårt att stå ut med mig ibland, just därför att jag protesterar och ifrågasätter precis allt. Allt måste klämmas in i ett genusperspektiv och vridas och vändas på till vansinne.;-)
 

Artiklar från Familjeliv