Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kära nån?

Skrivet av Lingling - förskräckt!
Har ni blivit skogstokiga?

Trodde aldrig jag skulle skriva ett sådant här inlägg MEN:
Här berättar ngn att hon ringt till en institution och mer eller mindre frågat om ´´arbetar det en forskare si eller sådär´´! (vad sas egentligen?) Apropå att en sida var nere (fungerar nu). En sida som inte alls angetts handla om ngn härs forskning utan som exempel på språkbruket i delar av den akademiska världen.
(För den som undrar; vokabulären och etiketten skiljer rätt kraftigt inte bara mellan olika universitet och högskolor, utan också inom dem, mellan institutioner. Myckenhet engelska kanske är ´´fånigt´´ (citat) men inte så konstigt - jag kan knappt uttrycka mig på mitt område på svenska, och jag har bara grundexamen. Att man sedan slinter vid tangenterna är inte så märkligt.)

Har vi ngn snackvärd här? Allas rätt att vara anonyma?

Nej, jag tror inte att ngn vill Mafalda (etc) illa, iaf inte med lite eftertanke, men hon vill uppenbarligen vara anonym, och det har hon rätt till. Hon kan åberopa sina kunskaper i vetenskaplig metodik och vi får välja om vi tror henne. Hon kan välja att tona ner vad hon kan inom sitt fack också, t ex f a hon inte vill bli igenkänd? Eller dra fram det och vi kan igen välja vad vi tror om hon inte ger källor.

Men det här ...
Svar på tråden: Kära nån?

Jag :)))

Skrivet av  Lingling
För att jag ser framför mig hur ngn stackars institutionssekreterare på Göteborgs universitet fick frågan
´´Har ni ngn endokrinolog som kallas Mafalda där?´´

...
 

vilka ni?

Skrivet av  Allis
Snälla du, skriv gärna vem som säger vad men det är såååååå tradigt med detta ni tycker, ni gör, ni säger. Och nu har ni blivit skogstokiga. Samtliga alltså. I grupp.

Det går utmärkt bra att t.ex. ifrågasätta mig för vad jag skriver om det är min text som irriterar men för den skull behöver inte Rudolfina, Tilia, ES, G, Tigermamman, Lovvikavanten, politisk vilde, Fru Marmelad, Annika 60, Tove, listo, rhino, Mats, Mafalda, Mary Lou, Elisha med flera klumpas ihop med...mig. Det blir faktiskt lite fånigt. I synnerhet när inte alla skrivit samma sak.

Och nej, jag tycker inte att det är skogstokigt att fråga en människa vad h*n gör. Att folk sen kan hitta på lite vilka identiteter de själva vill vara på nätet får man ju räkna med men det fattar väl alla.
 

ursäkta men

Skrivet av  Lingling
´´Ni´´ för att ingen annan reagerat, och för att jag inte vill peka ut den som gjorde det framför allt.
Jag tycker inte om när det hela går över i hot om redaxanmälningar etc eller utpekanden av vem som gjort ´´fel´´, fast här tycker jag det är fel, och ett rätt häftigt brott emot snackreglerna

Jag menar inte att ställa en rak fråga till ngn här av typen ´´ vad gör du åt problemet?´´ eller ´´vad har du för kompetens?´´ skulle vara skogstokigt;
men att ringa ett universitet och fråga efter om de har ngn forskare där som stämmer in på ´´Mafalda´´, det är - vad jag vet - oöverträffat ifråga om nickspekulation - eller är det bara jag som tycker det?
 

hej

Skrivet av  Fumlan
Jag reagerade också. Länken kunde tolkas som ett exempel på en sida där ordet "DISSERTATION" fanns med. Inte att det var just den institutionen Mafalda arbetade på. Vad jag kan se har hon aldrig påstått att sidan tillhör hennes institution. Om Mafalda är doktorand eller inte tänker jag inte gå in på.
 

jaha?

Skrivet av  Allis
har inte du fattat lite fel nu? Ska jag - eller någon annan - reagera på att en tredje person är nyfiken på ett ord? För det var väl det frågan handlade om?

Vad du, jag, mafalda och alla andra påhittade nick egentligen heter och gör i verkligheten är en *omöjlighet* att kolla. Och rätt ointressant. Vill en människa hemskt gärna utge sig för att vara forskare, åttabarnsmamma, nunna eller kommunalråd så varför inte. Det står alla fritt att fantisera om precis vad som helst.
 

Tydligen har jag det

Skrivet av  Lingling
Missuppfattat vad Tove skrev, och det var ju skönt.

Och visst är det underbart att på nätet kan vi vara vilka vi vill:)
 

ja, det är ju lite av charmen

Skrivet av  Allis
med internet :O). Helt OT, när jag var med på en lesbisk maillista fanns där ett par riktigt osannolika figurer, bl.a. en otroligt dramatisk fransk bibliotikarie som vuxit upp på någon nunneskola och numer bara gick i svart. Historierna var så...sanslösa men då tänkte jag nog att det kanske var en tjej som satt i Bengtsfors och drömde sig bort till ett lite mer spännande liv och det må väl vara helt ok.

Sen visade det sig vara en snubbe som suttit mestadels på betald arbetstid och skrivit alla dessa inlägg varav en hel del var konversationer *mellan* hans påhittade nick. Jag undrar fortfarande vad hans chef sa när det uppdagades hahaha. jag menar, att hitta på saker är väl en grej men vad får en normalfuntad man ut av att drälla på en lista för lesbiska *och* samtala för sig själv...?

:O)
 

:)))

Skrivet av  Lingling
OK, där kom nästa skratt för idag!

Jo, det finns alla sorter, den där överträffade ju det mesta.
 

haha...

Skrivet av  Pappa Po
fast om han går under begreppet "normalfuntad" vet jag inte... ;-) Roligt hursomhelst.
 

Ling-ling

Skrivet av  Tove
Ling-ling. Du har all rätt att fantisera om vad som sägs i telefonsamtal. I din fantasi har jag alltså ringt och frågat efter Mafalda på Göteborgs univetsitet.

Med lite god vilja, rätt mycket god vilja kan jag se en människa göra så, men när hon omedelbart får höra av institutionens telefonansvariga att hon inte kan komma nån vart med så knapphändiga uppgifter och med ett förnamn från en seriefigur, så är det kanske inte precis ett snöpligt resultat man går ut och tillkännager vitt och brett för sina meddebattörer. Det är lite för pinsamt. Så du får spekulera vidare om du finner anledning. Ljuger Tove om hon säger att hon inte ringt och frågat efter Mafalda på Göteborgs universitet?

Jag hävdar nämligen att jag har ringt och kollat om det är som Mafalda säger att det kallas dissertation etc eftersom hon gav en länk som låg nere och då passade jag på att fråga om man forskade i endokrinologi där. Nej blev svaret.

För att locka ut Mafalda på banan skrev jag att där fanns då ingen endokrinologisk forskning. Jag är nämligen inne på fantasier jag med. Jag föreställer mig hur en person kan leta upp en länk som kan passa hennes syften. Det ska låta som att man är mer associerad med ämnet än vad man är. Att Mafalda gjort så kan jag ju inte rakt av påstå. Jag kan bara försöka få henne att gå i svaromål. Locka henne att utveckla sig eller inveckla sig, vilket man föredrar att tro.

Men nu är det så att hon glider undan. Hon ger oss sin anledning och det är bara att godta eller förkasta, vilket man nu är böjd att göra. Men likaväl som vi kan ifrågasätta hennes uppgifter om hur örfilen renderade ett månadslångt fängelse straff måste vi kunna ifrågasätta hennes uppgifter om sitt yrke.

Det ligger i retorikens väsen att skaffa sig inflytande genom det som kallas logos, ethos och pathos.

För det första ska talaren framstå som klok och sakkunnig. På så sätt blir hans tankar trovärdiga.

För det andra ska talet vittna om om talarens goda karaktär. På så sätt kan lyssnaren lita på att hans råd inte snedvrids av ohederliga avsikter.

För det tredje ska talet visa talarens inlevelse i frågan, hur han med liv och själ träder in för sin sak och borgar för dess sanning med kraften av sin övertygelse.

Man vinner tilltro genom att kalla sig endokrinologisk forskare. Det finns för mig många orsaker att misstro såna uppgifter från Mafalda. Men självklart finns det en möjlighet att det är riktigt och att hon på Aff lever ut andra sidor av sig själv än de akademiska.
 

Ja, du verkar ju ligga inne med

Skrivet av  Majsan *S*
en hel del logos, ethos och pathos. *asg*

*tar mig för pannan* Är det här snacket helt snurrigt? Någon slags tävling i vem som har flest lagerkransar??
 

Redan tebax? :o) IMT

Skrivet av  ...
hgfhd
 

Ledsen

Skrivet av  Lingling
Jag vet precis som du säger inte vad du sagt i ditt telefonsamtal, jag vet inte ens om det ägt rum, eller om du sökt rätt på varenda institution där det bedrivs endokrinologisk forskning och frågat efter en kvinna som kanske kallas Mafalda och lagt till vad du kanske därutöver luskat ut om henne.

Jag ser inget skäl att inte tro dig.

Jag tolkade det som att du faktiskt frågat efter henne på ett eller annat sätt. T ex efter en hemsida med förteckning över forskarna i endokrinologi.

Det finns de här som är mer eller mindre genomskinliga, en del kanske ganska lätt skulle kunna lokaliseras mha nätet och en telefon, och som jag förstår det vore det ett rätt allvarligt brott emot snackreglerna.
Om du inte har gjort det så bra, och då ber jag om ursäkt. Ursäkta.

Mafaldas meriter etc - de vill jag helst inte diskutera alls. Hennes inlägg får var och en läsa eller låta bli att läsa, och då bedöma mha de verktyg och metoder den behärskar.
 

Vi?

Skrivet av  ES
Jag har inte det minsta intresse i att få veta vem Mafalda är. Jag orkar inte heller på att ifrågasätta hennes yrkesidentitet, även om den har varierat med åren.
Men vissa "fakta" tar jag på mindre allvar än andra, då de har sammanfallit passande med en vissa debatter och med ett nytt yrke. Men något intresse av att finna vem hon är irl har jag inte, och jag tror inte att någon annan heller vill veta.

Jag tror iofs inte heller att Tove ringt och frågat efter Mafalda som person, snarare frågat allmänt om enrdokrinologisk forskning. Men det kan hon nog svara själv på.
 

Och se - det gjorde hon! (imt)

Skrivet av  ES
.
 

Vi, ni och de där :)

Skrivet av  Lingling
Som sagt ni:et var i brist på bättre ord.

Och Tove har svarat själv.

Mafaldas framfart har jag följt ett tag, för mig kan hon få vara allt emellan precis den hon säger - eller sagt - och mytoman, den som vill får läsa eller låta bli att läsa vad hon skriver, och debattera med henne eller låta bli, och då pröva både hennes argument och hennes sätt att argumentera ...
 

Ja...

Skrivet av  ES
... då är vi hyfsat på samma linje. *s*
 

Artiklar från Familjeliv