Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad tänker ni om...

Skrivet av flippran
kvinnors våld mot barn? utredning efter utredning visar att det är kvinnorna som står för större delen av barnmisshandeln

tänker ni ta erat kollektiva ansvar någon gång?

Svar på tråden: vad tänker ni om...

Men...

Skrivet av  Helena
... när den här frågan var uppe på sidan ganska nyss, så refererade någon, kanske ES, till siffror som inte alls visade det du påstår, utan att det är faktiskt är män som står för huvuddelen av barnmisshandeln också? Vilka är de utredningar du pratar om, har du någon länk eller annan referens?

Och ansvar för barnmisshandel tar jag givetvis så tillvida att jag inte slår mina egna barn, att jag så fort det är påkallat förmedlar min egen åsikt kring hur man bemöter barn utan att kränka och så vidare. Och jag skulle definitivt protestera högljutt om jag hörde någon kvinna säga att "lite stryk får de tåla".

Det är väl sådant vi menar när vi säger att män bör ta ett kollektivt ansvar för att förändra synen på misshandel av kvinnor?
 

Vilka utredningar?

Skrivet av  Allis
Vilka utredningar är det? De är jag intresserad av att ta del av.

Och ja, det är mitt ansvar att lägga mig i när någon far illa. Alla människor kan ringa socialjouren, är man rädd om sin egen säkerhet går det bra att ringa anonymt. Står man och tiger när man faktiskt vet att ett barn far illa undrar jag hur det är ställt. Att protestera om någon arbetskamrat, vän eller släkting börjar hylla barnaga hör väl till sunt förnuft?

Det här med kollektivt ansvar är egentligen oerhört enkelt om du tänker efter. Säg att det handlade om dig, att *du* var den som blev utsatt (för vad det nu än må vara) och fundera på vad *du* skulle vilja att människor omkring dig gjorde.

Så...på vilket sätt tar du ansvar?
 

Fel

Skrivet av  Rudolfina
Kvinnor står för ca 20 procent av allt våld mot barn.

 

PS

Skrivet av  Rudolfina
och då är ändå inte det sexualiserade våldet inräknat, dvs. sexuella övergrepp. Där svarar kvinnor för ca fem procent.
 

Jag tycker inte att det

Skrivet av  Elisha
handlar om att ena eller andra könet ska ta ansvar, utan att samhället och alla gör det. Vet vi att ett barn far illa så har vi helt klart en skyldighet att göra något åt det och det har väl inte att göra med om vi är man eller kvinna?

Misshandel är barn är väl lika illa vem som än utför det?
 

Det resonemanget går ju att applicera

Skrivet av  Peter
på all misshandel.
 

Naturligtvis och oavsett

Skrivet av  Elisha
vem som far illa och vem som utför det så är det fel och oförsvarbart och vi har ett ansvar som medmänniska. Eller menade du något annat?
 

Men snälla Elisha.

Skrivet av  Rudolfina
Det handlar inte om "det ena eller andra könet", säger du. Men 90 procent av all misshandel utförs av MÄN. Hur hade du tänkt dig att vi ska kunna motarbeta våldet mot kvinnor (och barn) utan att våga tala om vilka som utför det? Och det är så, att det enda som förenar dessa våldsverkare är det faktum att de är - män. Det säger något om vår kultur, en kultur vi feminister vill försöka förändra.
 

Jag vet inte varför jag

Skrivet av  Elisha
alltid blir misstolkad av dig och varför du lägger ord i munnen på mig, men du kanske har någon förklaring till det?

Frågan var om vi har kollektivt ansvar pga vårt kön och det kan ju diskuteras, men att säga att man inte bär kollektivt ansvar är ju inte samma som att man mörkar problemet. Hur sjutton kunde du dra den slutsatsen?
 

Jag har inte sagt att du mörkar problemet.

Skrivet av  Rudolfina
Jag har antytt att du mörkar vilket kön det är som står för misshandeln.

Alltså upprepar jag min fråga (eftersom du tydligen inte uppfattade den): hur hade du tänkt att man ska kunna angripa misshandeln om man inte får prata om vilket kön som utför den?
 

Men det var inte frågan,

Skrivet av  Elisha
utan om man har kollektivt ansvar. Gör ett nytt inlägg själv istället om du vill debattera något annat. Varför frågar du bara mig?
 

Då skulle jag vilja påminna dig om

Skrivet av  Rudolfina
vad du själv skrev:

"Jag tycker inte att det handlar om att ena eller andra könet ska ta ansvar"

Jag ber snällt (eftersom du så väldigt lätt tycks bli så arg på mig): skulle du vilja ha vänligheten att berätta för mig hur jag kan tolka det på något annat sätt än som att du inte tycker att det är viktigt/bra att tala om vilket kön som står för i stort sett all misshandel?
 

För övrigt så är

Skrivet av  Elisha
väl inte jag den enda som talade om ansvar som individ? Och "snälla" du, snälla mig inte mer är du snäll.
 

OK

Skrivet av  Rudolfina
Nästa gång ska jag välja ett uttryck som bättre matchar ditt eget språkbruk ... ;-)
 

Jo...

Skrivet av  ES
... först vill jag gärna att du visar vad du menar med "uredning efter utredning". För jag har inte sett en enda som pekar i den riktningen och jag har letat.

Sedan tar jag självklart det jag anser vara ett kollektivt ansvar, jag påtalar min avsky för alla former av barnmisshandel så fort frågan kommer upp, oavsett sammanhang. Och skulle ett barn i min närhet fara illa skulle jag påkalla lämplig hjälp.
Precis vad jag anser att män (och kvinnor) bör göra visavi kvinnomisshandel.
 

Tänker du?

Skrivet av  Amelie
Du har lika stort kollektivt ansvar för att vi får slut på allt slags våld som jag har. Tänkte du på det, eller skyller du bara på andra, som alla andra?
 

Artiklar från Familjeliv