Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara jag som tycker att

Skrivet av Elisha
den här sidan är den absolut bästa att gå in på om man vill bli misstolkad? (Eller rättare sagt så vet jag att det inte är så, men det är trist).

Varför är det så otroligt svårt att föra en konstruktiv och seriös debatt här inne? Det händer ju även på andra sidor, men här kommer missförstånden som ett brev på posten.

Svar på tråden: Är det bara jag som tycker att

Vad sägs om att du

Skrivet av  Rudolfina
börjar diskutera över huvud taget? Dvs.

-argumenterar i sak
-förklarar när folk inte förstår vad du säger
-låter bli att vara oförskämd.

Då kanske du får lättare att göra dig förstådd. Vi är inte tankeläsare här inne.
 

Nja...

Skrivet av  ES
... misstolkningar haglar det ju av här på Aff, så sådär jätteovanligt är det inte.

Men med tanke på att det hela tiden haglar en massa vantolkningar av feminism på den här sidan så kanske folk är extra petiga. Och (vilket ju är synnerligt vanligt över hela internet, om man tittar runt) så kanske det lätt blir den minst fördelaktiga tolkningen.
Alltså inte medvetna vantolkningar/misstolkningar, men den mest "negativa" av möjliga tolkningar.
 

Ja så tror jag

Skrivet av  Elisha
att det kan vara, men då blir det ju sandlådedebatt på en gång.

Jag vet att vissa här inne har skrivit för att få igång tråkiga debatter, kikar ju in då och då. Det är synd, för vissa har då taggarna utåt på en gång, med tanke på tidigare erfarenheter alltså.

Innan jag blir irriterad själv, så försöker jag tänka att man ska utgå ifrån att debattörerna skriver med en trevlig ton och självdistans, men alla gör tydligen inte det.
 

Ett tips till

Skrivet av  Rudolfina
ställ in dig på att bli ifrågsatt när du uttrycker svepande och oreflekterade åsikter om t.ex. "vissa feminister" (härinne är vi många som är feminister, vettu). Om folk ifrågasätter vad du säger på ett sakligt sätt, och du vägrar utveckla dina tankar, bemöta dem i sak, förklara, ja då är det naturligtvis du som gör bort dig - med besked. Det tror jag nog att du förstår, men anfall är väl bästa försvar ... ;-)
 

Finns det ingen Martyrsida?

Skrivet av  Annika60
För Missförstådda Debattörer?

Du bad om kommentarer på din bekant häromsistens men har inte gittat svara på mina följdfrågor...

Jag förmodar att du kände dig Gravt Missförstådd av mig eftersom jag inte nickade gillande, men mina frågor var faktiskt till för att jag seriöst försökte förstå vart du ville komma... Det var nämligen inte uppenbart i ditt första inlägg... Och jag frågar hellre om för att göra klart för mig vad folk vill ha sagt än "tolkar" folks inlägg...
 

Precis

Skrivet av  Rudolfina
det du skriver uppfattade jag att jag försökte göra också, ställa frågor för att förstå. Det var inte poppis. Hm.
 

Martyrsida, det är ju jätteroligt! IMT

Skrivet av  farson
 

Om man inte vill bli missförstådd...

Skrivet av  Amelie
kan man ju börja med att vara försiktig med att säga saker, vars enklaste tolkning är att du ger mig, som kvinna och feminist, del i en kollektiv skuld för att en persom du känner har gjort något som du tycker är olämpligt.

Lika litet som männen vill ha del i en kollektiv skuld för att vissa är kvinnomisshandlare och pedofiler, lika litet vill jag ha del i en kollektiv skuld för att du känner en jobbig feminist!
 

Alltså

Skrivet av  Amelie
jag blir arg för att jag tar åt mig. Samma effekt som alla personangrepp.

Kommer du ihåg före förra valet när de gick in i valstugor och frågade om invandrare på uppdrag granskning. Moderaterna förlorade massor av väljare, för att de sa mest dumt. Jag har hört flera moderater som talar illa om invandrare, faktiskt fler än de som talar gott om dem. Ändå vet jag att moderaterna inte står för invandrarfientlighet, det har jag läst i deras partiprogram! De som talar illa om invandrare går emot partiets åsikter.

Samma sak är det med feminism. Att vissa feminister uttrycker sig illa, letar fel o s v gör inget med feminismen, den är sig lik, den har samma definition som tidigare. Man måste skilja på definitioner/partiprogram och folks enskilda åsikter.
 

Precis, det är det jag menar

Skrivet av  Elisha
Om man som du säger representerar ett parti, då är det jätteviktigt att man också gör det och inte säger vad som helst som kan skada partiet, så frågan går ju att föra över på vad man vill. Effekten kom ju som sagt i valet också och övriga ska reparera skadan för vad kanske enbart en person har sagt och då hoppar man tillbaka flera steg i det jobb man redan har gjort.

Som kvinna blir jag därför irriterad när någon som kallar sig feminist och alltså har tagit på sig en annan roll än den privata, driver frågor på ett sätt som skadar mer än gör nytta. Det var det hela och du som feminist borde ju inte bli glad över det, eller hur? Själv kallar jag mig inte feminist, men är mån om ett jämställt samhälle och med barn av båda könen så har jag ett ansvar att behandla dem på samma sätt och visa dem att ingen står högre i rang, så frågan är viktig för mig med.
 

Men...

Skrivet av  Annika60
Jag uppfattade att du främst irriterade dig på den här kvinnans sätt att uttrycka sig och på hennes personlighet. Vad det var för *åsikter* hon förde fram fick vi ju inte veta, så därmed kan vi ju inte veta om hennes *åsikter* skadar feminismen.

Att som partiföreträdare stå och förespråka personliga åsikter som går stick i stäv med partiets program är ju betydligt allvarligare än att förespråka partiets åsikter på ett sätt som enskilda människor inte gillar...
 

Artiklar från Familjeliv